"knirke" lyd

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
k|cks
Innlegg: 21
Registrert: 05 okt 2005, 19:33
Sted: Tromsø

"knirke" lyd

Legg inn av k|cks » 22 okt 2017, 00:22

Hei,

Er endelig tilbake til SAAB (tidligere eier av 900 CD, 9000 CD og 9-3) etter noen år med Audi A6.

Kjøpte en SAAB 9-5 2.0 biopower 2007 som bare er kjørt 92000 km fra forhandler og alt virket OK. Understell kjennes tight og fint (som kan være et viktig punkt for mitt spørsmål).

Ved alminnelig rett kjøring over fartshumper og hull i underlag er det ingen lyder fra bilen, men ved sving med hump kniker det noe fra bilen. Dette gjelder uansett om jeg svinger høyre eller venstre. I en samtale med tidligere private eier av bilen (som ikke er selger av bilen, da den er solgt av forhandler til meg) forstår jeg det slik at merkeverksted (uavhengig av innbytte) hadde gitt beskjed om at dette var et alminnelig fenomen på disse bilene. Det kunne løses med å snitte lett opp foringer i understellet som ville fjerne lyden, men det var ikke noe galt med bilen. Dette vil imidlertid innvirke på levetiden på foringene.

Mitt spørsmål er om andre kjenner til en slik "knirkelyd", årsak til dette og om det er grunn til bekymring Eventuelt om dette er noe som er alminnelig på denne typen bil ut fra alder og km.stand som ikke gir grunn til bekymring. Altså om dette er noe å reklamere på, eller om man må regne med dette ut fra alder og km.stand.
900 sedan 89
9000 CD 90
9-3 1999

9-5 2007
9-3 cab 1998

StenR
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 nov 2009, 10:41

Re: "knirke" lyd

Legg inn av StenR » 31 okt 2017, 20:39

Hehe, høres kjent ut. Har en 06. Den knirket og knirket. Hadde den på speedparts, merkeverksted og gjennom et par EU-kontroller med knirkingen. Ingen som fant ut hva det var, men alt var "tight" og ok. Sprayet over ymse foringer med silikonspray uten hell.

I mitt tilfelle rustbehandlet jeg bilen for 3 år siden med Lanolinolje og lyden forsvant. Så det er vel et tegn på at det bør være mulig å "smøre seg ut av det", men hvilken foring det var til sist vet jeg ikke.

StenR

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: "knirke" lyd

Legg inn av Ingvar N629 » 01 nov 2017, 08:26

Det skal ikke være slik, ingen av 9-5ene hos oss knirker, og det er faktisk sjelden jeg hører noen som gjør det. Rakling i understellet er det derimot på en del av de som har en del km, hvis eier ikke har brydd seg stort om å bytte ut deler som har blitt utslitt. Har du kjøpt bilen fra forhandler så klag i vei, men en direkte mangel er det vel kanskje ikke, om det ikke påvirker trafikksikkerheten. Nå skriver du ikke noe om hvor lyden kommer fra, men det er vel naturlig å anta fremre hjuloppheng. Da kan det være greit å starte med å sjekke bakre foringer i subframe mot karosseri, foringene til krengehemmer og fjærbenslager. Kan selvsagt være mye men jeg ville ha startet der ut ifra beskrivelsen din.

Å snitte opp foringene hadde jeg ikke gjort, da hadde jeg heller byttet til Powerflex og smurt dem godt ved montering.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: "knirke" lyd

Legg inn av TiaZzz » 01 nov 2017, 09:31

Jeg har fått knirk fremme nå. Det er en subframeforing. Titta over ting da jeg la om til vinterdekk og med et kubein kan du tvinge de seks punktene i subframen opp og ned slik at du får sjekket. Det er typisk at det skjer nå som det blir kaldere.

Hagstrøm
Innlegg: 23
Registrert: 16 okt 2012, 09:51

Re: "knirke" lyd

Legg inn av Hagstrøm » 08 nov 2017, 18:06

Tror også det er subframeforing. Slik er det på begge 9-5'ene mine fra 06 og 08. Den ene er kjørt 325000, og den andre 150. Samme knirken ved sving og "hump" samtidig ved utkjøring på vei f.eks. Verst når det er kaldt, hører godt at det kommer fra under førersetet ca.

-98 9-3'en jeg hadde før knirka og på vinteren.. Saab-knirk..

Svar