1993 Saab 900 Turbo Conv.

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
900TurboCab
Innlegg: 5
Registrert: 26 okt 2017, 13:57
Navn: Jacob Bisgaard

1993 Saab 900 Turbo Conv.

Legg inn av 900TurboCab » 09 jan 2018, 17:12

Ønsker meg en oppgradering av understell/fjærer, fortrinnsvis foran. Trenger deres anbefaling hvor jeg kan/burde kjøpe delene jeg trenger for dette. Itillegg er rattet mitt blitt løsere over tid, forstår at dette er et kjent problem men jeg finner ikke en god forklaring på hvordan dette kan fikses.

På forhånd takk for hjelpen.

Bilde

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8110
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: 1993 Saab 900 Turbo Conv.

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 jan 2018, 19:14

Har Bilstein Sport demparar i kombiansjon med Lesjöfors på min 3CK, men kan kanskje verte litt stivt, det beror jo litt på kva for preferanser en har.
At rattet er lausare, snakkar vi slakke til og frå deg, eller er det slakke når du svingar du merkar? Og har du airbag eller ikkje?
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12326
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 1993 Saab 900 Turbo Conv.

Legg inn av Ingvar N629 » 10 jan 2018, 10:40

Sett inn nye Bilstein dempere, på caben som har mykt karosseri kan B4 være stivt nok, B6 hvis du vil ha stivere. Jeg tror jeg ville vært forsiktig med senkefjærer på en cab som er såpass myk i karosseriet.

Angående dødgang på rattet, om det er det du mener, så kan det være så enkelt som å stramme mutterne på kryssleddene i rattstammen. Det er to stk som jeg kommer på, ett nede ved tannstanga og ett som du finner om du tar ut midtkonsollen og knepanelet.
Hvis det er slakke i rattet opp/ned, så er det nok lageret i rattstammen som sitter bak rattet (mest vanlig på biler med airbag).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

900TurboCab
Innlegg: 5
Registrert: 26 okt 2017, 13:57
Navn: Jacob Bisgaard

Re: 1993 Saab 900 Turbo Conv.

Legg inn av 900TurboCab » 10 jan 2018, 11:29

Hei og takk for svar. Angående slark i rattet så er dette opp/ned og bilen har airbag. Går det an å bytte lageret i rattstammen og evt. hvor får jeg tak i dette?

Angående fjæring etc. så takker jeg for anbefaling av Bilstein, jeg ønsker en behagelig bil å kjøre dvs. ikke for stiv og antar at B4 er passende. Har dere noen tips til videre oppgradering av endeledd, gummiforinger...the whole 9 yards?

På forhånd takk for svar.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12326
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 1993 Saab 900 Turbo Conv.

Legg inn av Ingvar N629 » 10 jan 2018, 18:51

Lager finnes å få kjøpt hos eeuroparts.com
Saabforhandleren har sikkert også.

Foringene til krengehemmeren foran bruker å bli slitne, disse kan byttes til powerflex. Å skifte resten også til powerflex vil gi lite granne mer støy og vibrasjon, du får vurdere om du vil gjøre det.
Jeg har selv en 94 mod cab (samme karosseri som ditt). Den er utrolig tight å kjøre og er overraskende fri for knirk og ulyder selv på dårlig vei, dette er jeg veldig redd for å miste om jeg bytter til for mye stive foringer osv på den, så jeg lar det være.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar