Side 1 av 1

1993 Saab 900 Turbo Conv.

Lagt inn: 09 jan 2018, 17:12
av 900TurboCab
Ønsker meg en oppgradering av understell/fjærer, fortrinnsvis foran. Trenger deres anbefaling hvor jeg kan/burde kjøpe delene jeg trenger for dette. Itillegg er rattet mitt blitt løsere over tid, forstår at dette er et kjent problem men jeg finner ikke en god forklaring på hvordan dette kan fikses.

På forhånd takk for hjelpen.

Bilde

Re: 1993 Saab 900 Turbo Conv.

Lagt inn: 09 jan 2018, 19:14
av Hjelle, N6
Har Bilstein Sport demparar i kombiansjon med Lesjöfors på min 3CK, men kan kanskje verte litt stivt, det beror jo litt på kva for preferanser en har.
At rattet er lausare, snakkar vi slakke til og frå deg, eller er det slakke når du svingar du merkar? Og har du airbag eller ikkje?

Re: 1993 Saab 900 Turbo Conv.

Lagt inn: 10 jan 2018, 10:40
av Ingvar N629
Sett inn nye Bilstein dempere, på caben som har mykt karosseri kan B4 være stivt nok, B6 hvis du vil ha stivere. Jeg tror jeg ville vært forsiktig med senkefjærer på en cab som er såpass myk i karosseriet.

Angående dødgang på rattet, om det er det du mener, så kan det være så enkelt som å stramme mutterne på kryssleddene i rattstammen. Det er to stk som jeg kommer på, ett nede ved tannstanga og ett som du finner om du tar ut midtkonsollen og knepanelet.
Hvis det er slakke i rattet opp/ned, så er det nok lageret i rattstammen som sitter bak rattet (mest vanlig på biler med airbag).

Re: 1993 Saab 900 Turbo Conv.

Lagt inn: 10 jan 2018, 11:29
av 900TurboCab
Hei og takk for svar. Angående slark i rattet så er dette opp/ned og bilen har airbag. Går det an å bytte lageret i rattstammen og evt. hvor får jeg tak i dette?

Angående fjæring etc. så takker jeg for anbefaling av Bilstein, jeg ønsker en behagelig bil å kjøre dvs. ikke for stiv og antar at B4 er passende. Har dere noen tips til videre oppgradering av endeledd, gummiforinger...the whole 9 yards?

På forhånd takk for svar.

Re: 1993 Saab 900 Turbo Conv.

Lagt inn: 10 jan 2018, 18:51
av Ingvar N629
Lager finnes å få kjøpt hos eeuroparts.com
Saabforhandleren har sikkert også.

Foringene til krengehemmeren foran bruker å bli slitne, disse kan byttes til powerflex. Å skifte resten også til powerflex vil gi lite granne mer støy og vibrasjon, du får vurdere om du vil gjøre det.
Jeg har selv en 94 mod cab (samme karosseri som ditt). Den er utrolig tight å kjøre og er overraskende fri for knirk og ulyder selv på dårlig vei, dette er jeg veldig redd for å miste om jeg bytter til for mye stive foringer osv på den, så jeg lar det være.