Upresis styring og sidetrekk etter skifte til sommerdekk 9-3 MY05

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Upresis styring og sidetrekk etter skifte til sommerdekk 9-3 MY05

Legg inn av Saabfan » 24 apr 2018, 20:46

Hei!

La om til sommerdekk (ContiSportContact 225/45/17) på 9-3n nylig (første gang jeg kjører på dem) og synes bilen ble helt annerledes enn på vinterdekka (205/55/16). Ikke helt uvanlig det altså, det er jo en kjent sak at sommerdekk med lavere profil sporer mer, men her lurer jeg på om det kan være noe mer på ferde.

Symptomer
- Bilen trekker noe til venstre, dog ikke alltid. Innbiller meg at det er spesielt tydelig på vei med flere filer (E18) og man kjører i venstre felt, altså der veien heller mot venstre (-> sporing).
- Jeg kan vri "kaste litt" på rattet frem og tilbake, ca 1 cm langs rattet ytre kant, uten at det får noe særlig utslag. Ikke optimalt.
- Jeg må korrigere kursen litt mer enn jeg ønsker for å kjøre rett frem.
- Med motoren av og nøkkelen i for å låse opp rattlåsen, får jeg ved å vri rattet frem og tilbake, en liten dunk/klakkelyd som ser ut til å komme herfra (så en video på youtube om noe liknende på 9-5 som visstnok var helt vanlig);

Bilde


Jeg forsøkte å holde rundt venstre styreledd mens jeg strakk meg inn og vred på rattet og kunne egentlig ikke kjenne nevneverdig slakk der, men jeg kunne "kjenne lyden" når jeg holdt på felgen.

Bilen har gått 140 kkm. Dekkene er ikke skjevslitt, så jeg tror hjulstillingen skal være grei.

Kan det hende at vinterdekkenes myke gummi har dekket over upresis styring som nå blir tydelig?
Er det bare sporing mot venstre pga at jeg stort sett kjører i venstre fil på motorveien?
Det er vel også et begrenset antall komponenter er det som kan gi slike symptomer; styreledd, rattakselledd, fester til styresnekke? Andre ting?

Har planer om å skifte om på fremhjulene for å se om det har noe effekt... :idea:
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Upresis styring og sidetrekk etter skifte til sommerdekk 9-3 MY05

Legg inn av Ingvar N629 » 25 apr 2018, 05:57

Har du dødgang på rattet er det jo et ledd eller kule som er dårlig. Start der. Når alt er tight får du tatt en firehjulskontroll slik av hjulvinklene er som de skal.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Upresis styring og sidetrekk etter skifte til sommerdekk 9-3 MY05

Legg inn av Saabfan » 28 apr 2018, 22:03

Enig, Ingvar! Nevnte "kasting på rattet" har en (for?) liten effekt på hjula, men jeg prøver å finne kilden til det jeg opplever som vandring på motorvei. Kulene tror jeg som nevnt skal være bra, men har bare fått sjekket den venstre. Skal ha bilen på bukken snart og sjekke litt mer - og til da prøver jeg å få oversikt over leddene du nevner, eller evt. andre ting jeg bør sjekke mens jeg er under der. Hvilke finnes og hvor finnes de? Er det bare den gjennom torpedoveggen? Dette er vel ikke en normal slitedel ( :?: ) og 140 kkm er jo ikke så mye heller. Den virker også noe herk å bytte.

Jeg leser litt på nettet om folk som mener styringen er upresis når alt er i orden og at det som kalles "steering rack clamp and brace kit" gjør underverker - men det ser ut som dette bare gjelder opp til '02 og '03 cab. Finnes det noe til senere år eller har ikke disse de problemene?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Svar