Upresis styring og sidetrekk etter skifte til sommerdekk 9-3 MY05
Lagt inn: 24 apr 2018, 20:46
Hei!
La om til sommerdekk (ContiSportContact 225/45/17) på 9-3n nylig (første gang jeg kjører på dem) og synes bilen ble helt annerledes enn på vinterdekka (205/55/16). Ikke helt uvanlig det altså, det er jo en kjent sak at sommerdekk med lavere profil sporer mer, men her lurer jeg på om det kan være noe mer på ferde.
Symptomer
- Bilen trekker noe til venstre, dog ikke alltid. Innbiller meg at det er spesielt tydelig på vei med flere filer (E18) og man kjører i venstre felt, altså der veien heller mot venstre (-> sporing).
- Jeg kan vri "kaste litt" på rattet frem og tilbake, ca 1 cm langs rattet ytre kant, uten at det får noe særlig utslag. Ikke optimalt.
- Jeg må korrigere kursen litt mer enn jeg ønsker for å kjøre rett frem.
- Med motoren av og nøkkelen i for å låse opp rattlåsen, får jeg ved å vri rattet frem og tilbake, en liten dunk/klakkelyd som ser ut til å komme herfra (så en video på youtube om noe liknende på 9-5 som visstnok var helt vanlig);
Jeg forsøkte å holde rundt venstre styreledd mens jeg strakk meg inn og vred på rattet og kunne egentlig ikke kjenne nevneverdig slakk der, men jeg kunne "kjenne lyden" når jeg holdt på felgen.
Bilen har gått 140 kkm. Dekkene er ikke skjevslitt, så jeg tror hjulstillingen skal være grei.
Kan det hende at vinterdekkenes myke gummi har dekket over upresis styring som nå blir tydelig?
Er det bare sporing mot venstre pga at jeg stort sett kjører i venstre fil på motorveien?
Det er vel også et begrenset antall komponenter er det som kan gi slike symptomer; styreledd, rattakselledd, fester til styresnekke? Andre ting?
Har planer om å skifte om på fremhjulene for å se om det har noe effekt...
La om til sommerdekk (ContiSportContact 225/45/17) på 9-3n nylig (første gang jeg kjører på dem) og synes bilen ble helt annerledes enn på vinterdekka (205/55/16). Ikke helt uvanlig det altså, det er jo en kjent sak at sommerdekk med lavere profil sporer mer, men her lurer jeg på om det kan være noe mer på ferde.
Symptomer
- Bilen trekker noe til venstre, dog ikke alltid. Innbiller meg at det er spesielt tydelig på vei med flere filer (E18) og man kjører i venstre felt, altså der veien heller mot venstre (-> sporing).
- Jeg kan vri "kaste litt" på rattet frem og tilbake, ca 1 cm langs rattet ytre kant, uten at det får noe særlig utslag. Ikke optimalt.
- Jeg må korrigere kursen litt mer enn jeg ønsker for å kjøre rett frem.
- Med motoren av og nøkkelen i for å låse opp rattlåsen, får jeg ved å vri rattet frem og tilbake, en liten dunk/klakkelyd som ser ut til å komme herfra (så en video på youtube om noe liknende på 9-5 som visstnok var helt vanlig);
Jeg forsøkte å holde rundt venstre styreledd mens jeg strakk meg inn og vred på rattet og kunne egentlig ikke kjenne nevneverdig slakk der, men jeg kunne "kjenne lyden" når jeg holdt på felgen.
Bilen har gått 140 kkm. Dekkene er ikke skjevslitt, så jeg tror hjulstillingen skal være grei.
Kan det hende at vinterdekkenes myke gummi har dekket over upresis styring som nå blir tydelig?
Er det bare sporing mot venstre pga at jeg stort sett kjører i venstre fil på motorveien?
Det er vel også et begrenset antall komponenter er det som kan gi slike symptomer; styreledd, rattakselledd, fester til styresnekke? Andre ting?
Har planer om å skifte om på fremhjulene for å se om det har noe effekt...