Proporsjonal ulyd/vining passasjerside 9-5 M04

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
kKjaernes
Innlegg: 20
Registrert: 17 jun 2015, 15:13
Navn: Kristoffer Kjærnes
Bil: 2004 Saab 9-5 Vector
Sted: Trondheim

Proporsjonal ulyd/vining passasjerside 9-5 M04

Legg inn av kKjaernes » 02 sep 2018, 20:28

Hei!

Trenger å rådføre meg med dere her som har litt fartstid innen temaet. Var ikke sikker på om den passet best her eller i teknisk, så ha meg i såfall unnskyldt.

Jeg sliter med en ulyd som har tiltatt over noen måneder nå og per dags dato er rimelig intens. Kommer fra høyre side av bilen, enten mellom-, stikkaksel eller hjullager. Spørsmålet er eksakt hva/hvilket av lagerne. Jeg har ikke tro på at det kommer fra kassa (men har tatt feil før :D ).

Lyden er proporsjonal med hastigheten og rimelig lik i høyre- venstresvinger, kanskje en liten forskjell med forverring i venstresving (mest belastning på høyre hjul). I starten hørte en det bare ved harde oppbremsinger, og jeg trodde det var pga riflede skiver bak. Etterhvert har det tiltatt, og har nå relativt kraftige resonanser i flere hastigheter, særlig ved ca 40-45 og 55 km/t, men og høyere. Jeg snakker nå om lyd inne i kupeen. Ikke mye vibrasjoner i rattet, men det kan kanskje såvidt kjennes.

Jeg har forsøkt å kjenne på mellomaksel, lageret den hviler i, skjøt mellom mellom- og stikkaksel, samt stikkaksel i seg selv og drivknuta. Prøvd å kjenne på hjulet i vert/horis retning også. Det eneste stedet jeg har funnet nevneverdig slakke er i skjøten mellom stikk- og mellomaksel, altså splineskjøten der. Kan det virkelig være den som er i ferd med å slites i filler? Synes ikke jeg fant noe slakke i verken tripod, drivknute eller hjullager altså. Dette var riktignok med bilen i lufta.

Hva er deres umiddelbare tanker? Setter pris på all hjelp!

Mvh Kristoffer
MY04 Saab 9-5 Vector, B205E original + openSID

kKjaernes
Innlegg: 20
Registrert: 17 jun 2015, 15:13
Navn: Kristoffer Kjærnes
Bil: 2004 Saab 9-5 Vector
Sted: Trondheim

Re: Proporsjonal ulyd/vining passasjerside 9-5 M04

Legg inn av kKjaernes » 25 apr 2019, 08:19

Hei,

Neida, nytt hjullager var det som skulle til.
MY04 Saab 9-5 Vector, B205E original + openSID

Svar