Klukke-lyder i forstilling

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
trygveft
Innlegg: 2
Registrert: 29 mar 2019, 01:15
Navn: Trygve Flakstad

Klukke-lyder i forstilling

Legg inn av trygveft » 29 mar 2019, 01:36

Hei. Har en Saab 9-5 2.0t som sikkert ikke har fått mye kjærlighet de siste årene. Etter at søstern min overtok ny bil ble Saab'en til en pendlerbil, som kun har vært i bruk i sammenheng med jobb, eller når andre biler på service.

Uansett, dersom man svinger hard over, ville det komme en knake-lyd fra forstilling, her har sikkert ikke mye vært byttet siden ny, og bilen bikker snart 300 000 km. Tenker selv dette kan være drivknuter, men ville forhøre hva andre saab-folk tror, evt. vært borti samme før.

Tenker selv å ta en total "renovering" på forstilling, ved å bytte kulelager, drivledd, stabilisatorstag og endeledd. i tillegg bytte om til k&n filter, og bytte drivstofffilter osv. kunne tenkt å bytte dempere og, men ikke sikker på hva som evt må byttes, og ønsker heller ikke påkoste bilen alt for mye mtp alder og verdi, eller ta dette i en senere omgang.
Vil ulydene bli borte ved bytte av deler nevnt ovenfor?



Litt om bilen
Bilen er en Saab 9-5 fra 2001. Denne har kun hatt en eier hele livet, og kjøpt ny hos Leif Gjestrum. Bilen har en 2.0t men kommer ferdig chippet til 225hk fra fabrikk, med oppgradert stereo. Ellers er denne fullutstyrt med det som var tilgjengelig på denne tiden, med fult skinninteriør, men noen skader fra den tiden. I senere tid har bilen vært påkostet, først turbohavari i 2008, og motorhavari i 2012. Motor ble erstattet med identisk motor. Utenom dette er bilen fullstendig original. Jeg har mer eller mindre overtatt denne bilen etter vært, og brukt den selv som en andre bil. Troverdig og rask bil som starter og går når du vil. Etter nesten 20 år har jeg troen på at denne bilen fremdeles kan kjøre ifra mange nyere biler, da den har mye futt å gi fra seg, men høyt forbruk. Har kjøring ligger denne opp mot 1,4 på mila. Men lang-kjøring og landevei så senker den seg end til 0.86 på mila.
Planer for bilen framover, blir å lakkere front grill i sort, samme farge som bilen, og få montert ny cd-spiller.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Klukke-lyder i forstilling

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mar 2019, 06:47

Kontinuerlig knake/raklelyd ved stort rattutslag er nok slitasje i ytre drivknuter. Resten av det du planlegger å bytte er nok også lurt mtp bilens alder og kjørelengde. Bytter du demperne i tillegg får du "ny bil", disse er stort sett ferdig lenge før kjørelengden du nevner.

Dropp k&n-filteret, bruk originalt!
Bytte av bensinfilter er lurt!

Bilen din er ikke trimmet fra fabrikk med 225 hk. Gjestrum-Larsen har levert noen biler med trim fra Nordic, mener jeg å huske. Er denne fra 2001, kan den skjule mye moro.
Forbruket ditt er høyt og sladrer om en motor som ikke har det godt, spesielt om bilen har manuelt gir, men med automat også. Usunt når den i tillegg er trimmet så hardt som 225 hk er på en original 2-liter, turboen er helt på grensen til å klare å levere dette under gode forhold.
Let etter falskluft (inkl lekkasje i bremsekraftforsterker), monter NY (ikke brukt) luftmassemåler (de er billige), sjekk om du har eksoslekkasje før lambdasonden. Søk på falskluft på forumet her så dukker det nok opp noen tips.
Ved servicen du planlegger bytter du også plugger, bilen din med trim skal ha NGK BCPR7ES-11.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

trygveft
Innlegg: 2
Registrert: 29 mar 2019, 01:15
Navn: Trygve Flakstad

Re: Klukke-lyder i forstilling

Legg inn av trygveft » 30 mar 2019, 14:30

Takker så meget for svar Ingvar, planen var egt å få ny bil, ved å bytte dempere framme. Men får vente litt med det til senere. Vet du evt hvor man får tak i orginale eller tilnærmet orginale sportsdempere? Bilen er fra 2001, og har masse moro, og skjuler lite på hestene. Og ja automat.

Skal trille bilen inn på verkstede iløpet av dagen og lete etter punktene du har satt.
Men jeg mener denne har hatt høyt forbruk over laang tid. Forbruket skyter mest til værs når turboen lader.
Men ønskelig å få det ned da det fort blir noen 1000-lapper dersom man bruker bilen ofte.

Glemte å nevne at det også er bestilt nye plugger og ny lambda, sammen med det andre.

Går for det meste og venter på sommer her i nord, får bilen skal få en virkelig vask av understell, motor, osv. Itillegg ta 2-stegs polish av koch chemie, med coating. Byttet olje på denne i sommer og da var det mye skit samlet opp under blokken og litt oppover blokken. Prøvde å vaske sånn smått for å lete etter mulig lekkasje. Men trenger ikke være sikkert.

Takker så meget for tilbakemeldingen, og info.
Min far kjøpte denne i 2001, og var han som sa den var trimmet fra fabrikk, så nå kan jeg rette litt på han😂 men han sier alltid, "Saab, verdens beste bil". Og ville fremdeles eid en om de ikke hadde vært konkkurs, sier han. Men gått over til Cayenne og Touareg den siste tiden.

Svar