ABS feil, kode: p0501, 9-5, 2 L -07

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
AmatørEierAvSaab
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2017, 17:13
Navn: Even Christoffersen

ABS feil, kode: p0501, 9-5, 2 L -07

Legg inn av AmatørEierAvSaab » 30 jul 2020, 09:07

Jeg har en saab 9-5, 2007 biopower 2 l.

Får feilkode p0501 lest av: "vehicle speed sensor out of range".

Får hele juletreet aktivert på dashbordet mitt ved kjøring i høy hastighet, som vedvarer resten av turen.
Hvis bilen står stille en dag, så starter jeg neste tur uten lys. Er snakk om ABS lyset, og anti-spinnen kobler seg ut.

Jeg har en viss formening om at det er sensorringene, eller at ABS sensorene er defekte.
Bilens speedometer fungere helt optimalt, samt bremsene under kjøring. Bremsene kan således kjennes litt annerledes ut ved nedbremsning når lysene ikke er på.

Noen som har tips på hvordan å gå frem, og kan bekrefte min teori om hvor feilen ligger?
I og med at de ikke lyser opp bestandig, er det større sjans for at sensorringene er rustne og avlesningen ikke skjer på optimal måte istedenfor selve sensorene? Lest om tilsvarende problemer der selve sensorene leste av på vanlig måte opp til en viss hastighet.

Takk for svar.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: ABS feil, kode: p0501, 9-5, 2 L -07

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jul 2020, 09:39

Det kan også være elektronikkenheten på ABS-pumpa, som er en kjent svakhet på disse.
Dersom det er en ABS-krans som har sprukket vil ABS slå inn sporadisk ved bremsing selv om hjulene ikke er låst.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

AmatørEierAvSaab
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2017, 17:13
Navn: Even Christoffersen

Re: ABS feil, kode: p0501, 9-5, 2 L -07

Legg inn av AmatørEierAvSaab » 30 jul 2020, 13:57

Hva heter denne "elektronikkenheten" på abs-pumpa?
Er det en slik du snakker om?
Bilde

Forsåvidt så høres det kjent ut det du sier med sporadisk aktivering ved bremsing, men det vil slutte når lysene slår seg på.
Regner med at den kobler seg helt ut på dette punktet. Så starter nok med en titt på de taggene på sensorringene.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: ABS feil, kode: p0501, 9-5, 2 L -07

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jul 2020, 14:12

Den er en del av abs-pumpa ja, kan skrus av.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

mattmomo
Innlegg: 1
Registrert: 22 okt 2020, 03:57
Navn: mattmomo

Re: ABS feil, kode: p0501, 9-5, 2 L -07

Legg inn av mattmomo » 22 okt 2020, 03:59

Flott

sastad
Innlegg: 1
Registrert: 26 jan 2016, 08:39
Medlemsnummer: 2927
Navn: Svein
Bil: Saab 9-5 Sportcombi 2007

Re: ABS feil, kode: p0501, 9-5, 2 L -07

Legg inn av sastad » 29 nov 2020, 19:39

Hei

Eg har same bil (både type og årsmodell) og har akkurat fått same feilkode. Kan jo tyde på at levetida har gått ut for ein duppeditt. Fann du ut kva som var gale?

Svein
AmatørEierAvSaab skrev:
30 jul 2020, 09:07
Jeg har en saab 9-5, 2007 biopower 2 l.

Får feilkode p0501 lest av: "vehicle speed sensor out of range".

Får hele juletreet aktivert på dashbordet mitt ved kjøring i høy hastighet, som vedvarer resten av turen.
Hvis bilen står stille en dag, så starter jeg neste tur uten lys. Er snakk om ABS lyset, og anti-spinnen kobler seg ut.

Jeg har en viss formening om at det er sensorringene, eller at ABS sensorene er defekte.
Bilens speedometer fungere helt optimalt, samt bremsene under kjøring. Bremsene kan således kjennes litt annerledes ut ved nedbremsning når lysene ikke er på.

Noen som har tips på hvordan å gå frem, og kan bekrefte min teori om hvor feilen ligger?
I og med at de ikke lyser opp bestandig, er det større sjans for at sensorringene er rustne og avlesningen ikke skjer på optimal måte istedenfor selve sensorene? Lest om tilsvarende problemer der selve sensorene leste av på vanlig måte opp til en viss hastighet.

Takk for svar.

Svar