Saab i kenguruland har sett lyset!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Saab i kenguruland har sett lyset!

Legg inn av Petter 900 T » 07 sep 2004, 02:35

Bilde

Kul? 12 bygde fra Saab!!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 07 sep 2004, 07:15

Saab på steroider.. Ser for meg en slik politijakt på denne, forsåvidt også etter andre biler på dette forumet.. Bilde Bilde
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
SAABCrus
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 105
Registrert: 02 aug 2004, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av SAABCrus » 07 sep 2004, 07:19

Det er nettopp derfor den har de skjermbrederne... Snakk om stealth teknologi slik at ikke laseren klarer å fange den... :D

Men håper at det ikke bare er utseende som er satt på steroider, så dumt med noe som ser ut som noe men ikke er. Da er det bedre med en sleeper. :razz:

PS: 12 bygde fra SAAB... orginalt fra fabrikk?

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 07 sep 2004, 08:18

Den er bygd for ørken rally. Sitter B-motor turbo i den. Ble kjent med en australier over nett som har en slik en. Fikk en del bilder av han. Hvis noen er interresert så kan jeg legge de ut her.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

12 x

Legg inn av Petter 900 T » 07 sep 2004, 08:19

It's got a swollen body and a fiery temperature ....

Not many people choose to hot up a Saab turbo. They're too expensive and unreliable, plus you can't make them fast, people usually say. Wrong! Unfazed by tuning 'experts' declaring the Saab a performance basket case, Canberra's Mark Kostyrko has built his rare 1980 Enduro 900 into a real surprise packet.

Only twelve examples of the Enduro pack were sold in Australia in 1980. The package - which was fitted by Saab Australia - includes massive boxed guards along with upgraded instruments, improved suspension and big wheels and tyres. Under the bonnet the wastegate was set at a huge 17psi (1.2 Bar), making the standard water injection system an engineering necessity, not just a marketing ploy!

Now don't sit back in your chair thinking it's just a grenade engine; 'cos it ain't. Over 350,000kms have been racked up on the standard engine, which has had its head off only once. While the single cam 8-valve head was detached for a gasket replacement, Mark decided to tackle it with an air-grinder and give it some effective flow gains - but this is the only internal modification.

The standard static compression ratio of 7.2:1 is retained to allow for the big turbo-rush. Incidentally, many of the early Saab turbos were maligned for their 'on/off' power band which was probably caused by this combination of a low CR ratio and high boost - great for max power, but wanting on the road.


Ok? Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 07 sep 2004, 08:28

Fler bilder...
Bilde Det hadde jo vært fett med en slik bil da.. Finnes vel ikke noe 9000 på steroider også?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

steroider

Legg inn av Petter 900 T » 07 sep 2004, 10:06

1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar