Angående alle biler, levetid dempere!!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar

Har du byttet dempere før de har gått 70 000km?

Ja, for min Saab er kun det beste godt nok!!
7
47%
Nei, de varer vel lengre enn det!!
5
33%
Bytter kun når det blir påpekt på EU-kontroll e.l.
1
7%
Dempere? Hva er det??
1
7%
Jeg er lat, gynginga hjelper meg når jeg har sex med dama..
1
7%
 
Stemmer totalt: 15

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Angående alle biler, levetid dempere!!

Legg inn av Magnus N592 » 08 jun 2006, 22:34

En liten påminnelse til oss alle!! Poster den her siden det er angående en "teknisk ting" som angår oss alle, og som mange ikke er klar over!!

Se hva Simco skriver om støtdempere :
Tester som er gjort, viser at de fleste støtdempere er modne for utskifting etter 60 – 70 000 kilometer, og i ekstreme tilfeller kan de ”ta kvelden” allerede etter 10 – 15 000 kilometer. Grunnen til dette er som oftest en kombinasjon av brede dekk, dårlig veibane med hull og skarpe kanter og ubrøytet eller isete veibane. Støtdempere blir gradvis dårligere og slitasjen er vanskelig å oppdage, spesielt fordi denne skjulte delen av bilen gis svært lite oppmerksomhet. Delvis på grunn av sjåførens ”tilvenning” til bilens forringede kjøreegenskaper.
Og videre :
De fleste bilister tenker ikke på – eller vet ikke hva en støtdemper egentlig driver med. Men også ved en service eller periodisk kjøretøykontroll blir slitte støtdempere sjelden ”avslørt” fordi kontrollen av støtdemperne knapt består av annet enn å se etter at de ikke svetter eller lekker. Selv om serviceintervallene er fulgt til punkt og prikke, viser det seg at de fleste biler blir kjørt det dobbelte av hva som er anbefalt før støtdemperne blir skiftet.
En medium slitt demper gir vanligvis 10% lengre bremsestrekning enn det en ny gjør, og dette kan være forskjellen mellom liv og død ved for eksempel en brå unnamanøver. I tillegg slites, og i noen tilfeller ødelegges, komponenter som fjærer, styreledd, hjuloppheng, hjullager og dekk.
Det beste kommer nå da :
- Slitte, eller feiltilpassede dempere gjør at det føles som om bilen ”velter” før fjæringen gir retur. Når dette skjer mange ganger i løpet av en sving eller på dårlig vei er det et sikkert tegn om at demperne er modne for skraphaugen. Bytter du til nye dempere kan du kjøre tryggere, hurtigere og sikrere, sier Simen Huse.
Legg spesielt merke til "tryggere, hurtigere, sikrere".. Skulle vært mottoet til klubben!! :lol:

Alt er hentet herfra :

http://www.simco.no/?ItemID=1165

Noe å tenke på for oss alle?

Mvh

Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Svar