Girkasse M88 900
Moderator: Moderatorer
Girolja er blank uansett.. Det kommer ikke eksos,vann og annen skit i girolja i og med at kassa er helt lukket.
Kassene på og 900`n er litt lotto... mine erfaringer er at de kan ha sine gode og dårlige dager akkurat som oss mennesker
Kassene på og 900`n er litt lotto... mine erfaringer er at de kan ha sine gode og dårlige dager akkurat som oss mennesker

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Mineralolje går nok ann, men er en av grunnene til at mange har opplevd girkassehavari.Ingvar N629 skrev:bZerk skrev:. Skal være mineral motorolje i de girkassene. Jeg brukte 10w40 på min, det funka fint.

Saabs syntetiske girolje er klar å anbefale

"Alt" fra totakt til turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det krever at kassa skylles igjennom ved bytte fra mineral til syntetisk. Om det byttes til en annen syntetisk girolje, så pass også på at det ikke er alt av tilsetningsstoffer de kassene tåler!Mostra skrev:Ingvar N629 skrev:Mineralolje går nok ann, men er en av grunnene til at mange har opplevd girkassehavari.bZerk skrev:. Skal være mineral motorolje i de girkassene. Jeg brukte 10w40 på min, det funka fint.I tillegg til at giroljen blir skiftet lat for sjeldent.
Saabs syntetiske girolje er klar å anbefale
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Bruk mineralolje, har byttet olje på 500.000km kassa 10 ganger de siste 290.000km (etter kjøp), med forskjellige merker:
Statoil Selfway 10w40
Statoil 10W30
Pennzoil 10W40 halvsyntetisk
Fina 10W30
Esso super+ 10W30
CD Cardic multigrade 10W40
Shell Helix +
Castrol multigrade 10W30
Castrol "High milage oil"
Som dere ser dristet jeg meg til halvsyntetisk èn gang
Beste resultat med tanke på lette girskift var med Castrol multigrade 10W30 ettersom jeg husker.
Statoil Selfway 10w40
Statoil 10W30
Pennzoil 10W40 halvsyntetisk
Fina 10W30
Esso super+ 10W30
CD Cardic multigrade 10W40
Shell Helix +
Castrol multigrade 10W30
Castrol "High milage oil"
Som dere ser dristet jeg meg til halvsyntetisk èn gang

Beste resultat med tanke på lette girskift var med Castrol multigrade 10W30 ettersom jeg husker.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.