Toppakning

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Toppakning

Legg inn av Terra N837 » 27 sep 2007, 00:38

Hallais godtfolk :)

Har de siste dagene mått fylle på frostveske, min antagelse er toppakningen.
Det rare er at lekkasjen kommer fra utsiden av motoren, på girkassesiden.
Nå ryker bilen min hvitt når jeg kjører, men ikke noe mer enn andre biler her oppe på Svalbard.
Jeg var å undersøkte litt i stad, med ett speil så jeg fikk se undersiden av toppen.
Tok ett bilde men det er litt vanskelig å se kanskje..

Bilde

Kan toppakningen lekker begge veier, for jeg ser at det tidvis pipler ut litt kjøleveske når motoren går på tomgang?

Håper noen kan svare meg på dette.

Mvh

Anders
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 27 sep 2007, 00:47

Er nok def toppakning det der ja... Pakningen kan godt holde tett mot sylinderen men alikevell lekke utover..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 27 sep 2007, 01:33

Ok, takk for svar :)
Da var det som jeg fryktet :cry:
Hvor mye koster det å få byttet toppakning hos ett verksted, sånn ca.
Ser ikke at jeg har tid til å gjøre det selv..

EDIT: Var nettopp inne på speedparts sine sider å kikket. Er ikke spesielt god i svensk, men jeg fant: "Sotningssats" , er dette det samme som toppakning samt pakning til eksosmanifoil?
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 sep 2007, 01:56

Terra N837 skrev: "Sotningssats" , er dette det samme som toppakning samt pakning til eksosmanifoil?
Ja, + innsugspakning og pakninger til ventilkåpa.

Toppakningsbytte på verksted koster mer enn du har lyst til å betale! :(
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 27 sep 2007, 02:45

Ingvar N629 skrev:
Terra N837 skrev: "Sotningssats" , er dette det samme som toppakning samt pakning til eksosmanifoil?
Ja, + innsugspakning og pakninger til ventilkåpa.

Toppakningsbytte på verksted koster mer enn du har lyst til å betale! :(
Thanx :D

Huff, skal høre med verkstedet(det eneste vi har her) hva de skal ha for jobben + at jeg evt. da skal ha en fast pris på jobben før de setter i gang!

Er det så mye jobb å gjøre det selv egentlig?
Det værste er vel å se at toppen er plan..
Har Haynes verksted håndbok hjemme, skal ta en titt i den når jeg kommer hjem fra jobb.
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 sep 2007, 09:59

Terra N837 skrev: Er det så mye jobb å gjøre det selv egentlig?
Det værste er vel å se at toppen er plan..
Selve byttet er gjort på en god kveld om du har gjort det før, er det første gang så bruker du lengre tid.

Du ser ikke om toppen er plan med det blotte øyet, det beste er å levere den inn til et mekanisk verksted. Om motoren ikke har gått varm så er det store sjanser for at toppen er rett, men det er jo kjedelig om den ikke er det da, for da må du gjøre alt om igjen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 27 sep 2007, 15:28

Husk å skifte pinneskruer i eksosmanifoilen samtidig ! Dette er meget viktig !!!!!!!
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 27 sep 2007, 15:45

Husk også at du må bytte topplokksboltene hvis det er strekkbolter som sitter i orginalt (mest sannsynlig). Hvis du bruker de gamle boltene når du skrur det sammen igjen kan de knekke nedi blokka, og det er dumt!
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 27 sep 2007, 16:23

Betalte 6500 for byttet + 1000 for høvling av topp på en 9000 cs 2,3T jeg hadde. Ca 4 år siden. Dette var på Saab Verdal. Sikkert mange som gjør det billigere, men dette var før jeg ble kjent med Tor.. :wink:
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 27 sep 2007, 18:37

trenger ikke skifte boltene, de kan brukes flere ganger. løfter bare opp toppen med innsug og eksosmanifoil så slipper du og skifte de pakningene.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 27 sep 2007, 20:07

Pancho N497 skrev:trenger ikke skifte boltene, de kan brukes flere ganger. løfter bare opp toppen med innsug og eksosmanifoil så slipper du og skifte de pakningene.
Ikke så lett hvis du skal plane toppen da. Da må manifoilene nesten ut..

Terra. Ikke gæli pris det altså :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

Legg inn av Magnus N848 » 27 sep 2007, 20:41

Er det farlig å kjøre med sliten toppakning da? Kan det si pang også står du der uten motor? :?

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 27 sep 2007, 21:51

alex_ander3@hotmail.com skrev:
Pancho N497 skrev:trenger ikke skifte boltene, de kan brukes flere ganger. løfter bare opp toppen med innsug og eksosmanifoil så slipper du og skifte de pakningene.
Ikke så lett hvis du skal plane toppen da. Da må manifoilene nesten ut..

Terra. Ikke gæli pris det altså :wink:
tenkte nå bare på skifting av toppakning da :D uten og plane.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 27 sep 2007, 23:20

Villmann N848 skrev:Er det farlig å kjøre med sliten toppakning da? Kan det si pang også står du der uten motor? :?
Sannsynligheten for at det kan gå leenge uten problemer er nok størst... men hvis pakninga først ryker skikkelig og "flyr ut" f.eks så kan det skje ting som ikke er bra for motor
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 28 sep 2007, 00:52

Takker alle sammen :D
Blir nok sannsynligvis verkstedet som får jobben.
Får neppe tid og er liten plass til å gjøre dette på jobben min pga større vedlikehold her :(
Hadde vært moro å gjort det selv, men er greit å ha garanti på arbeidet hvis noe skulle skjære seg. Har aldri gjort dette før så..
Mazda 6
VW Polo

Svar