Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
	Moderator: Moderatorer
	
			
		
		
			- 
				
								Pasient N657							
 
						- 2.0 bar

 			
		- Innlegg: 654
 		- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
 		
		
											- Medlemsnummer: N657
 
												- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
 
												- Sted: Lillehammer
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Pasient N657 » 10 okt 2007, 01:03
			
			
			
			
			Tennkasetten min tok kveld i dag, og etter og ha snakket med en venn av meg, så kom jeg fram til at det var veldig irriterende og vite hva som var galt, men ikke HVORFOR. 
Så hva skjer når en tennkasett ryker? Hvorfor skjer det? Og hvorfor får man ingen forvarsler? Og hva er det som skjer inne i selve kasetten? 
Takker for svar 

 
			
									
									
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Edward N812							
 
						- MAX BOOST
 			
		- Innlegg: 3096
 		- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
 		
		
											- Medlemsnummer: 812
 
												- Navn: Edward S. Palm
 
												- Sted: Drammen
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Edward N812 » 10 okt 2007, 12:16
			
			
			
			
			jeg har hørt at det er på grunn av dems egne dårlige evne til å avgi varme. blir visst rett og slett for varme.. 
hvis du ser på Saabs egne tennkassetter som de bruker til feilsøking (de er blå, paradigm hadde en slik på sin aero) så har den kutta bort en del av godset på hver langside av tennkassetten. dette skal visst hjelpe, og mange har fulgt dems eksempel.
			
									
									1993 9000 CS  2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Paradigm N558							
 
						- MAX BOOST
 			
		- Innlegg: 6955
 		- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
 		
		
											- Medlemsnummer: 558
 
												- Navn: Robert
 
												- Bil: Ionic
 
												- Sted: Bodø
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Paradigm N558 » 10 okt 2007, 12:18
			
			
			
			
			Da ser den sånn her ut:
Vet ikke hvor mye det hjelper, og motorvask blir jo ei utfordring
Men hadde ikke problemer med den det året jeg hadde bilen
 
			
									
									2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Henrik N449							
 
						- Overload!!!
 			
		- Innlegg: 1943
 		- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
 		
		
											- Sted: Drammen
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Henrik N449 » 10 okt 2007, 15:25
			
			
			
			
			bare å ta aircondition røra og dirigere dem under tennkasetten i stedet for kupeen det vel 

 
			
									
									Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								Paradigm N558							
 
						- MAX BOOST
 			
		- Innlegg: 6955
 		- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
 		
		
											- Medlemsnummer: 558
 
												- Navn: Robert
 
												- Bil: Ionic
 
												- Sted: Bodø
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Paradigm N558 » 10 okt 2007, 15:31
			
			
			
			
			Da virka det lettere og lage luftehull til den 

 
			
									
									2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
																			
								Øystein							 
									
		- Innlegg: 17
 		- Registrert: 03 aug 2007, 02:43
 		
		
						
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av Øystein » 11 okt 2007, 01:17
			
			
			
			
			Mulig dumt spørsmål men hva er en DI?
			
									
									
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								EdHunter N815							
 
						- MAX BOOST
 			
		- Innlegg: 4525
 		- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
 		
		
											- Medlemsnummer: N815
 
												- Navn: Bjørn
 
												- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
 
												- Sted: Bergen
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av EdHunter N815 » 11 okt 2007, 01:21
			
			
			
			
			Øystein skrev:Mulig dumt spørsmål men hva er en DI?
Det er den blå dingsen som står i toppdekselet på bildet over. Den erstatter det ordinære tenningssystemet med coil og fordeler.
 
			
									
									M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
						 
		 
				
		
		 
	 
	
				
		
		
			- 
				
								audun-eg N228							
 
						- 1,5 bar

 			
		- Innlegg: 413
 		- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
 		
		
											- Medlemsnummer: N228
 
												- Navn: Audun Eggen
 
												- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
 
							
						
		
		
						
						
													
							
						
									
						Legg inn
					
								av audun-eg N228 » 11 okt 2007, 21:07
			
			
			
			
			Daniel N683 skrev:Direct Ignition.. den tennkassetten som står i toppen din om du har saab etter rundt 1990.. den er f.eks rød på 9000 etter 93 modell..
Har en 92 mod 9000, og den er rød. Er den byttet da, kanskje?