Lav motortemperatur

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Lav motortemperatur

Legg inn av Andersfo » 26 okt 2007, 23:02

Har en NG900 2.3liter som jeg hadde en lekkasje i kjølesystemet i sommer. Ble endel påfylling av rent vann inntil jeg fikk byttet slangen det var lekkasje i. Nå som det har blitt litt kaldere viser det seg at temperaturmåleren sjelden kommer skikkelig opp samtidig som bilen fort bruker 8.6l på langkjøring. Har fyllt på litt frostvæske, men tror kanskje jeg burde byttet ut alt. Noen som vet om dette har betydning for motortemperatur og bensinforbruk?

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 27 okt 2007, 00:04

Vurderer også å bytte termostaten. Noen som vet hva den koster og om det er stor jobb å bytte den selv?

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 27 okt 2007, 00:07

Termostaten kostar 75,- kroner hos speedparts. Og det er ein enkel jobb som du bør klara sjølv :wink:
Ligg der som den øvre radiatorslangen går innpå toppen....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 27 okt 2007, 00:09

Høres ut som en smal sak å bytte. 75kr er jo heller ikke allverden for en ny. Vil det ha noen betydning for bensinforbruket?

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 27 okt 2007, 00:12

Hadde samme problem som deg.. På min var en temp. føler problemet :wink:

Sånn jeg har skjønt det så sitter det en i radiatoren som måler temp på kjølevannet. Er vel denne som gjør at vifta starter hvis jeg ikke husker feil. Også sitter det en på høyre side av toppen som er til temp.måleren inni bilen. Tror det endte med bytte av begge før min blei varm.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 08 nov 2007, 18:40

Hva menes med toppen? Er det der slangen går innpå motoren eller på toppen av radiatoren?

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 08 nov 2007, 18:55

Andersfo skrev:Hva menes med toppen? Er det der slangen går innpå motoren eller på toppen av radiatoren?
Inn på motoren :wink:


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 nov 2007, 19:03

Andersfo skrev:Hva menes med toppen? Er det der slangen går innpå motoren eller på toppen av radiatoren?
Toppen = topplokket = den delen av motoren som inneholder ventiler og kamaksler = øverst på motoren :wink:
KongerudN344 skrev: Sånn jeg har skjønt det så sitter det en i radiatoren som måler temp på kjølevannet. Er vel denne som gjør at vifta starter hvis jeg ikke husker feil. Også sitter det en på høyre side av toppen som er til temp.måleren inni bilen. Tror det endte med bytte av begge før min blei varm.
Det er to temperaturgivere og en termokontakt. Den på radiatoren er en termokontakt og jorder releet til kjølevifta ved noen og 80-90 grader. Er den defekt så går vifta enten hele tiden eller ikke i det hele tatt. I tillegg er det giveren som motorstyringa bruker, den sitter også i toppen, og er skrudd gjennom innsugsmanifoilen.

Bytt termostat du, problemet er med 99% sannsynlighet den, og den er dessuten klart billigst. Motoren vil bli varm selv om en giver ikke virker (regner med at du ville merket det om kjølevifta går konstant), selv om du ikke vil få utslag på tempnåla dersom giveren til den er gåen.

Når motoren ikke blir varm så vil den også bruke mer bensin.
Sist redigert av Ingvar N629 den 08 nov 2007, 19:23, redigert 2 ganger totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 08 nov 2007, 19:08

Hmm.. er vel ikke termokontakt på vifta på ng900? Er i allefall ikke på 9k fra M95.. På 9k så styres vifta av EDU (kjørekomputeren, den henter signal fra tempsensoren som sitter på enden av toppen) mens på ng900 så styres den vel av Twice (sentralelektronikken) om jeg nå ikke husker feil da...

Gjør som Ingvar sier å begynn med å skifte termostaten til kjøleveska du.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 nov 2007, 19:12

Ja du har rett i det Tor, slo opp i WISen, og det går via ICE, så da glemmer vi den.

Men TWICE kom vel først på 9-3, og på biler med TWICE er det DICE som styrer kjølevifta. Mye forkortelser her nå...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 10 nov 2007, 16:29

Da har jeg byttet termostat og det virket som om temperaturmåleren kom nå ihvertfall opp på midten, mens den tidligere stod på ca. 35-40 et sted. Før jeg byttet var jeg ute og kjørte en tur og når jeg skulle sjekke frostvæsken fosset det over ekspansjonstanken når jeg skrudde opp. Er dette en indikator på at termostaten ikke fungerer som den skal eller at jeg har hatt på for mye frostvæske?
Etter at jeg byttet lot jeg bilen stå å gå i en ti minutter og da fosset det ikke over selv om motorene virket god og varm.

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 10 nov 2007, 17:31

Grunnen til at det fosser over når motoren er varm, er at vatnet utvider seg når det blir varmt, og det vil då bli trykk i kjølesystemet. Og dette trykket kjem ut når ein skrur av lokket....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 11 nov 2007, 13:10

Er klar over at det blir trykk, men når vannet fosser over og virker som det nesten koker så er vel ikke alt som det skal? Trodde kanskje det hadde noe med en "defekt" termostat å gjøre?

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 11 nov 2007, 13:48

Kjølevatnet har ofte ein temperatur som e øve kokepunktet i atmosfæretrykk (fri luft), men pga trykket i kjølesystemet vil det ikkje koka der. Men når du slepper ut trykket vil det koka....
Når termostaten er gåen er som regel temp'en for lav.


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 11 nov 2007, 20:38

Etter å ha kjørt 15km idag sjekket jeg frostvæsken og da viste det seg at den kun var lunken selvom om tempmåleren for lenge siden hadde kommet opp på riktig nivå. Hadde god varme inne i bilen, men vannet var kun lunkent. Noen som kan gi meg en god forklaring på dette?

Svar