Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 22 nov 2007, 15:56

Ga gass ut av svingen og vipps, så braka det løs, indre drivledd gikk i oppløsning
OG900 T8 klarte bare 295.000 km. Nå blir det hoggern.
Hadde fart nok til nesten å komme inn på nærmeste bensinstasjon, fikk hjelp til å dytte de siste meterene.
Bare synd at det er 8 mil hjem....
En dårlig dag.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 22 nov 2007, 16:05
Da blir det nok en NG900 på kona, hvordan er det med 1994 modellene, barnesykdommer?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 22 nov 2007, 16:10
Det er ikke aktuelt å fikse T8'n altså?
-
zero900t
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Legg inn
av zero900t » 22 nov 2007, 16:12
Tok meg et par timer å bytte indredrivledd på min når det røyk....
var jo ikke så vanskelig da...
også er det mere sjarm over en og900 enn ng900 da

-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 22 nov 2007, 16:22
Eirik N396 skrev:Det er ikke aktuelt å fikse T8'n altså?
Hadde tenk å bruke den til neste EU kontroll, så vrake den på grunn av rust i dører og bakluke. Masse fine deler hadde jeg tenkt å plukke av.
Den har tilogmed teak dash og originale extra instrumenter,
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... rmiljo.JPG
Fine dekk på både sommer og vinter med originale alu felger.
Nå er det mørkt og det regner.....
Har jeg lov til å transportere på henger en OG900T8 med en OG900T16? Eller blir dette for tungt?
Akselen datt helt av indre drivledd, indre drivledd er delt i to...
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 22 nov 2007, 16:37
Regner med at enden på visa blir noe sånt som :
1987 OG900T8 Sedan.
El vindu 4 stykk,
El takluke.
Intercooler
APC
8 Alufelger m. gode dekk.
Teak dash m. originale extra instrumenter.
Bosch alarm som ikke virker.
Ødelagt drivaksel.
Kan hentes på jobben min i Asker.
Høyestbydende.

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 22 nov 2007, 17:05
zero900t skrev:Tok meg et par timer å bytte indredrivledd på min når det røyk....
var jo ikke så vanskelig da...
også er det mere sjarm over en og900 enn ng900 da

Var det bare å bytte "innsatsen" eller måtte du bytte medbringeren også?
Mitt problem er at jeg trenger bil nå, og har ikke tid til å mekke akkurat nå, så jeg er mer fristet til å kjøpe en ny billig bil, og bare kvitte meg med den gamle OG`en. Har jo forsatt en OG900 igjen

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
zero900t
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Legg inn
av zero900t » 22 nov 2007, 18:02
Macgeier skrev:zero900t skrev:Tok meg et par timer å bytte indredrivledd på min når det røyk....
var jo ikke så vanskelig da...
også er det mere sjarm over en og900 enn ng900 da

Var det bare å bytte "innsatsen" eller måtte du bytte medbringeren også?
Mitt problem er at jeg trenger bil nå, og har ikke tid til å mekke akkurat nå, så jeg er mer fristet til å kjøpe en ny billig bil, og bare kvitte meg med den gamle OG`en. Har jo forsatt en OG900 igjen

bytta hele greia jeg, skrudde bare av den metallringen så den stod slik som den gamle, og ny drivaksel....
-
Vangen N622
- 2.0 bar

- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Legg inn
av Vangen N622 » 23 nov 2007, 02:05
Ridetones ftw!

Saab er livet! 
-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 23 nov 2007, 11:12
Det som står som et spørsmål, er hvordan er det mulig at indre drivledd bare plutselig barre oppløser seg og jeg står der med en hengenede drivaksel.
Ingen forvarsel i form av vibrasjon, gir bare gass ut av en sving treffer et lite hull i veien så vipps
På OG900T16`n min så er det vibrasjon på 5 gir (indre drivledd), men "jeg kjører til våren så bytter jeg da" har fått seg en knekk, tør jeg kjøre til våren, etter denne opplevelsen

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 23 nov 2007, 13:18
Macgeier skrev:Det som står som et spørsmål, er hvordan er det mulig at indre drivledd bare plutselig barre oppløser seg og jeg står der med en hengenede drivaksel.
Ingen forvarsel i form av vibrasjon, gir bare gass ut av en sving treffer et lite hull i veien så vipps
På OG900T16`n min så er det vibrasjon på 5 gir (indre drivledd), men "jeg kjører til våren så bytter jeg da" har fått seg en knekk, tør jeg kjøre til våren, etter denne opplevelsen

helt til våren igjen synes jeg var litt lenge. derimot har det ikke utvikla seg så langt om det kun er i 5.gir (høye hastigheter). siden det indre drivleddet ikke plages så mye av rattutslag med pådrag, så blir hastigheten den eneste måten å indikere hvor slitt det er.
edit: forresten så ville det jo vært kjedelig å stå der midt på vinteren med 2 stk.og900 ukjørbare på grunn av samme usle feilen

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s