OG9-3 trekker til høyre ved pådrag?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

OG9-3 trekker til høyre ved pådrag?

Legg inn av Isdahl N1069 » 02 des 2007, 20:11

1: Hva kan dette være? Slitt diff? 2: Merket viribrering i ratt og bremsepedal i det jeg forsiktig bremset og bilen trakk til venstre, dette har vel noe med kast i skivene?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 02 des 2007, 21:09

Siden den trekker både ved pådrag og bremsing (om jeg forstår deg rett), så vil jeg heller tro på at den trenger en justering av hjulstillingen.

Vibrasjoner har nok med bremseskiver å gjøre ja, i alle fall om det er kun når du bremser.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 okt 2007, 12:31
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Legg inn av quist » 02 des 2007, 21:25

Er vel såkalt "torque steer" under pådrag du får når den tar til høyre.

Dette skyldes vel for kraftig motor og for slapp fjæring / krengestag / foringer / styring / dekk. Så enhver oppgradering her burde hjelpe.
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 03 des 2007, 07:46

Min gissning är slitte foringer eftersom den drar åt ena hållet vid pådrag och det andra vid inbromsning.
Torquesteer gör att bilen drar omväxlande höger-vänster vid pådrag allt eftersom man försöker kompensera med ratten.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 03 des 2007, 08:32

For kraftig motor? Men det er da vittelig en 2.0i motor på 130hk som sitter i 98 OG9-3? Skal ikke det være kurrant da? Så hva burde jeg bytte av slitedeler? Alt som har med foringer og hjuloppheng osv? Isåfall hva vil noe slikt koste?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 03 des 2007, 09:08

Vad det kostar vet jag inte, men jag gissar att du kan få ett gott svar på det från SpeedParts.
Annars har väl alla som säljer slitedeler(typ Mekonomen) foringer av orginal type.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 des 2007, 11:53

quist skrev: Dette skyldes vel for kraftig motor
Tull og tøys, du skal på rett side av 200 hk før det er et problem. Ta en forstillingskontroll, se over foringer og sjekk lufttrykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 03 des 2007, 19:33

Kan speedparts gjøre dette?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 okt 2007, 12:31
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Legg inn av quist » 03 des 2007, 21:35

Ingvar N629 skrev:
quist skrev: Dette skyldes vel for kraftig motor
Tull og tøys, du skal på rett side av 200 hk før det er et problem. Ta en forstillingskontroll, se over foringer og sjekk lufttrykk.
Da er det et problem for meg da jeg er på rett side av 200hk, hehe :)
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

Svar