Bytte fremskjerm OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
sveinub
Innlegg: 12
Registrert: 11 des 2007, 00:39

Bytte fremskjerm OG900

Legg inn av sveinub » 06 jan 2008, 18:23

Må bytte fremskjermen min pga kollisjonsskade nå, viste seg selvfølgelig at denne var punktsveisa (hipp hurra :( ).
Siden jeg sikkert ikke er første som er i min situasjon, er det noen som har tips til jobben? Sveisene på den som sitter der må vel borres/kuttes av, for så å punkte på en ny skjerm? Noen feller man bør unngå?

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Bytte fremskjerm OG900

Legg inn av Skaten N671 » 06 jan 2008, 18:32

sveinub skrev:Må bytte fremskjermen min pga kollisjonsskade nå, viste seg selvfølgelig at denne var punktsveisa (hipp hurra :( ).
Siden jeg sikkert ikke er første som er i min situasjon, er det noen som har tips til jobben? Sveisene på den som sitter der må vel borres/kuttes av, for så å punkte på en ny skjerm? Noen feller man bør unngå?
Er ein forholdsvis grei jobb da der. Ta av framdøra på den sida du skal skifta skjermen for å komma til alle sveisepunkta. Ellers er det berre å kjøpa seg ein sveisepunktbor, og bjynne å bore..... :wink:
Det er også sveist ein sveis der som skinna til panseret er festa i innerskjermen. Vil anbefala og skifta ytre del av innerskjerm og, då denne mest sannsynleg er rusta. Dette har veng.


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 06 jan 2008, 23:41

Bilde
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Legg inn av Bjørk N1057 » 07 jan 2008, 01:29

Noen som har peiling på hvor mye et slikt verkøy koster? bilde? :P
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

sveinub
Innlegg: 12
Registrert: 11 des 2007, 00:39

Legg inn av sveinub » 07 jan 2008, 02:00

Regner med de mener punktsveisbor?

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 07 jan 2008, 11:11

Punktsveisbor har dei på biltema, og kan setjast i vanleg drill. Men biltemaboren anbefales egentli ikkje. Kjøp hos ein jernvareforretning e.l.


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 07 jan 2008, 14:55

Bjørk N1057 skrev:Noen som har peiling på hvor mye et slikt verkøy koster? bilde? :P
Torshov selger det og det koster kr 69.

Her er biltema sin. Bare og google det.

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=76092

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 07 jan 2008, 15:17

Würth. Koster, men det de har funker.
Biltema sitt funker det også, men er sløvt etter kun kort tid.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 07 jan 2008, 18:46

Husk på hastigheten når du borrer da . Borret blir jo ødelagt hvis du borrer for fort . Er vel en eller annen formel for hastighet .
Jeg bruker slike borr en del og jeg vil ikke anbefale å kjøpe sånn billig dritt , kjøp ordentlig så varer det litt lenger . Men de må jo slipes opp igjen de også etter hvert :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 08 jan 2008, 18:50

som turbolars sier. IKKE peis på med hastighet. blir for fort varmt og du ødelegger fresen! tok litt tid, men gikk greit på prosjektbilen!
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

sveinub
Innlegg: 12
Registrert: 11 des 2007, 00:39

Legg inn av sveinub » 08 jan 2008, 19:10

Etter en nærmere studie viste det seg at jeg bør klare å rette ut fremskjermen noe som gjør jobben litt mindre.
Da er det bare en del karosseribanking og litt deleskaffing...

Svar