Måler til bensinforbruk

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 08 jan 2008, 13:20

Morti skrev:Hehe, trixet med 900 kassene er å gi F.. da holder de lengst 8)

Du bør få tak i ei reservekasse!
Kommer fra en med rikelig med erfaring :lol:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 08 jan 2008, 13:28

Johan N828 skrev:
Vegard Skaten skrev:
kristianur N1169 skrev:Har lekt litt med tanken på å installere kjørekomputer selv, bare for moro skyld. Noen som vet om det lar seg gjøre å feks montere en fra ng900 og hva som evt må til?
Må vel bl.a. ha trionic.....


Vegard
Partykiller:P:P Men det betyr at jeg kan ha det i racingbilen da=)

//J
har du plutselig trionic i i bilen din du a? trodde det satt en T8 i den jeg.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 08 jan 2008, 13:30

Henrik N449 skrev:Tror det er vanskelig å finne en universalmåler som passer hastighetssignalene på flere biler, om det er elektrisk, med wire osv.
Ingvar sitt tips er nok det beste ja.
Du kan forressten sette på en vanlig vakummåler (ikke turbotrykksmåler), jo mindre vakum, jo mere bensin bruker du, er det vel?
Funker så klart dårlig til å måle liter/mil med da.
det er jo trykk i bensinsystemet på injectionmotorer, bare forgassere som "drar" bensinen til seg. derfor vi har bensinTRYKKSregulatorer.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 08 jan 2008, 14:09

Edward N812 skrev:
Henrik N449 skrev:Tror det er vanskelig å finne en universalmåler som passer hastighetssignalene på flere biler, om det er elektrisk, med wire osv.
Ingvar sitt tips er nok det beste ja.
Du kan forressten sette på en vanlig vakummåler (ikke turbotrykksmåler), jo mindre vakum, jo mere bensin bruker du, er det vel?
Funker så klart dårlig til å måle liter/mil med da.
det er jo trykk i bensinsystemet på injectionmotorer, bare forgassere som "drar" bensinen til seg. derfor vi har bensinTRYKKSregulatorer.
Har en kamerat i Situne som laget alt det der selv til sin C180, det ble en H****** mange linjer, men han styrer nå alt via den. Det jeg ikke er sikker på er om den har trionic, men fikk ut av ham at jeg på gammelsaaben min (90en) kunne få det til med gasser også, dog med litt mer prakk. Om noen er interessert kan jeg alltids høre om det går an å få tak i disse linjene ;)

a
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 08 jan 2008, 22:46

Edward N812 skrev:
Johan N828 skrev:
Vegard Skaten skrev: Må vel bl.a. ha trionic.....


Vegard
Partykiller:P:P Men det betyr at jeg kan ha det i racingbilen da=)

//J
har du plutselig trionic i i bilen din du a? trodde det satt en T8 i den jeg.
Sitter vel en T8 med trionic i den ;)
En T8 er ikke nødt til å være orginal, går ann å bygge om litt her og der
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 08 jan 2008, 22:48

Edward N812 skrev:
Henrik N449 skrev: Du kan forressten sette på en vanlig vakummåler (ikke turbotrykksmåler), jo mindre vakum, jo mere bensin bruker du, er det vel?
Funker så klart dårlig til å måle liter/mil med da.
det er jo trykk i bensinsystemet på injectionmotorer, bare forgassere som "drar" bensinen til seg. derfor vi har bensinTRYKKSregulatorer.
Nå var det vel strengt tatt å måle vacum i innsuget det var snakk om her, ikke noe med bensin.
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 09 jan 2008, 00:02

Edward N812 skrev:
Johan N828 skrev:
Vegard Skaten skrev: Må vel bl.a. ha trionic.....


Vegard
Partykiller:P:P Men det betyr at jeg kan ha det i racingbilen da=)

//J
har du plutselig trionic i i bilen din du a? trodde det satt en T8 i den jeg.
Er jo T8 ja.. Men med T5 motorstyring et par hakk ombygd:P=)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 09 jan 2008, 01:28

Johan N828 skrev:
Edward N812 skrev:
Johan N828 skrev: Partykiller:P:P Men det betyr at jeg kan ha det i racingbilen da=)

//J
har du plutselig trionic i i bilen din du a? trodde det satt en T8 i den jeg.
Er jo T8 ja.. Men med T5 motorstyring et par hakk ombygd:P=)
det skal mer til enn DI tenning for å ha trionic. for å få T5.5 for eksempel må du ha korttopp (med andre ord en 16v av nyere årgang enn din 8v) og veivakselgiver foran på motorblokka.

alle følere som hører med i ledningsnettet til trionic må være tilstede, og det har vel ikke du på t8-motoren din?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 09 jan 2008, 01:33

Jon Magnus N251 skrev:
Edward N812 skrev:
Henrik N449 skrev: Du kan forressten sette på en vanlig vakummåler (ikke turbotrykksmåler), jo mindre vakum, jo mere bensin bruker du, er det vel?
Funker så klart dårlig til å måle liter/mil med da.
det er jo trykk i bensinsystemet på injectionmotorer, bare forgassere som "drar" bensinen til seg. derfor vi har bensinTRYKKSregulatorer.
Nå var det vel strengt tatt å måle vacum i innsuget det var snakk om her, ikke noe med bensin.
om det skal måles vakuum i innsuget, hva skulle du da gjort med noe annet enn en turbotrykksmåler, som henrik sier? en turbotrykksmåler har jo også bredt nok register til å vise maksimum vakuum som vil oppstå i et innsug.

tror nok det er du som har misforstått, det er jo ingen DIREKTE sammenheng mellom ladetrykk og bensinforbruk.. om du satte enn trykkmåler på en bensinslange derimot, ville du fått lest av bensintrykket (eller vakuumet om jeg tar virkelig feil), og du vil da få et visst inntrykk av hva som suser gjennom bensinsystemet
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 09 jan 2008, 04:10

Edward N812 skrev: det skal mer til enn DI tenning for å ha trionic. for å få T5.5 for eksempel må du ha korttopp (med andre ord en 16v av nyere årgang enn din 8v) og veivakselgiver foran på motorblokka.

alle følere som hører med i ledningsnettet til trionic må være tilstede, og det har vel ikke du på t8-motoren din?
Nå føler jeg at vi ødelegger tråden her så skal avslutte med dette. Motoren er KOMPLETT bygd om til T5 med DI, mapsensor og alle givere + hjerne. Er det noe du lurer på så snakk med Petter. Han som har bygd den.

Noe annet du lurer på så ta det på PM

//J

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 09 jan 2008, 20:31

Edward N812 skrev: om det skal måles vakuum i innsuget, hva skulle du da gjort med noe annet enn en turbotrykksmåler, som henrik sier? en turbotrykksmåler har jo også bredt nok register til å vise maksimum vakuum som vil oppstå i et innsug.

tror nok det er du som har misforstått, det er jo ingen DIREKTE sammenheng mellom ladetrykk og bensinforbruk.. om du satte enn trykkmåler på en bensinslange derimot, ville du fått lest av bensintrykket (eller vakuumet om jeg tar virkelig feil), og du vil da få et visst inntrykk av hva som suser gjennom bensinsystemet
Ja, du kan bruke en trubotryksmåler for å se vacumet.
Jeg har ikke sagt noe om ladetrykk og sammenheng med bensinforbruk, men siden du nevner det så;

Jo det er en direkte sammenheng mellom ladetrykk og bensinforbruk.
Når ladetrykket øker, øker også bensintrykket og dysene spruter da inn mer bensin, dvs større bensinforbruk. (dersom bensintrykket ikke øker når ladetrykk øker så er det på tide å se over bensinsystemet, eller du har en annen bil en og900, kanskje en forgasserturbo?)
Er i grunn veldig enkelt; Mer luft krever mer bensin.
Gir du ikke motoren mer bensin, når du tvangsforer den med mer luft, går den magert og du ender raskt opp med motorhavari.

Dersom bilen ikke har turbo bruker du en vacummåler, denne måler vacum i innsuget som henger sammen med belastningen på motoren.

Mener du virkelig at en tungt belastet motor ikke trenger mere drivstoff en en motor som ikke blir belastet (eller lettere belastet) ?


Uansett;
Vacummåler, bensintryksmåler og turbotryksmåler gir deg ikke svaret på hva bilen bruker på mila.
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Svar