olje til turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

olje til turbo

Legg inn av kristianur N1169 » 15 feb 2008, 13:47

Hei

er det noen som har oversikt over hvor mye olje som vanligvis leveres til en turbo?

mvh
Kristian

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 15 feb 2008, 15:27

Det er litt vanskelig å si, kommer vel an på turtall og oljetrykk..

Men kan jo si det slik at turbon får såpass med olje at den tømmer motor fort for olje hvis oljeretur faller av!
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 feb 2008, 16:37

Morti skrev:Men kan jo si det slik at turbon får såpass med olje at den tømmer motor fort for olje hvis oljeretur faller av!
Opplevd, og det var ikke skøy, fikk firefelten i Bodø til å stoppe helt opp i over ett minutt pga. røykutvikling da det spruta rett på downpipe..
Var på en OG900 med 3" downpipe og hele det hopprennet der! :D:D
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 15 feb 2008, 17:26

Alex har vel også litt erfaring på dette området.. hehe
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 16 feb 2008, 21:46

Lukter jeg en konvertering her?

Det viktigste med oljetilførselen er jo trykket, mengden kommer i neste rekke og blir såpass avhengi av trykk at henter man tilførsel fra det lukkede systemet etter pumpa, blir ikke mengde et problem.

Turboen trenger heller ikke det voldsomme trykket for å gå rundt.

Forresten tar det ca 1 minutt fra en lekasje oppstår, til pumpa mates med luft. Dog jo mindre lekasjen/hullet er, jo mindre er trykkfallet, og lengre tid tar det. Men om en tur-slange, feks på turbo, går av, er motoren tømt for olje innen et minutt. Om retur, feks på turbo, går av, kan du legge til noen sekunder :wink: Får jo umiddelbart opp trykklampa. Men 60 sekunder kan jo gå fort, uten at man merker noe som helst...

Svar