Er nok så at det er en bil eller to på veg til norge snart. Som annonsert på deler selges så dreier dette seg om to 9K Aero. 96 og 97 mod. begge vil kun bli momset inn som delebiler. Så til det tekniske spørsmålet.
Den ene bilen skal bygges om til venstreratt og selges som en hel bil der resten av avgitene betales av kjøper. Er det kun selve dash board og teppet i gulvet som trengs og byttes om? Er det bare å bytte over side på rattstamme og pedalsett? Også bryterene i dørene da..... Noen med erfaring?
Noe jeg har glemt?
Skifte fra høyreratt til venstreratt
Moderator: Moderatorer
- LeonLatex
- 1,5 bar
- Innlegg: 358
- Registrert: 01 sep 2006, 22:28
- Navn: Kjetil
- Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
- Sted: Brandbu
Skifte fra høyreratt til venstreratt


M96 9K CSE 2.3 HTT
SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt
Et godt tips er å glemme det 
Du må enten kappe store deler av ledningsnettet og forlenge det eller bytte ledningsnett på hele bilen. F.eks så sitter sikringholderen slik til at det ikke er plass til den når du skal ha pedalene på den rette siden.
Ellers må i allefalll dette skiftes:
Servostyring og slanger
Rattstamme
Komplett dashbord
Midtkonsoll
Deksel rundt girstang
Pedalsett med hovedsylinder til clutch
Ombygging av ledningsnett i framdører
Hovedlykter
Yttre speil
Refleksplate bak (tåkelys havner på feil side på en engelsk bil)
For å si det enkelt, med de avgiftene som er for å få registrert en slik så kan det umulig lønne seg, om så bilen nesten er gratis så vil det heller lønne seg å skaffe en rimelig en fra Sverige eller Tyskland f.eks.

Du må enten kappe store deler av ledningsnettet og forlenge det eller bytte ledningsnett på hele bilen. F.eks så sitter sikringholderen slik til at det ikke er plass til den når du skal ha pedalene på den rette siden.
Ellers må i allefalll dette skiftes:
Servostyring og slanger
Rattstamme
Komplett dashbord
Midtkonsoll
Deksel rundt girstang
Pedalsett med hovedsylinder til clutch
Ombygging av ledningsnett i framdører
Hovedlykter
Yttre speil
Refleksplate bak (tåkelys havner på feil side på en engelsk bil)
For å si det enkelt, med de avgiftene som er for å få registrert en slik så kan det umulig lønne seg, om så bilen nesten er gratis så vil det heller lønne seg å skaffe en rimelig en fra Sverige eller Tyskland f.eks.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- LeonLatex
- 1,5 bar
- Innlegg: 358
- Registrert: 01 sep 2006, 22:28
- Navn: Kjetil
- Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
- Sted: Brandbu
Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt
ja, så klart. ledningsnett mm.


M96 9K CSE 2.3 HTT
SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat
- LeonLatex
- 1,5 bar
- Innlegg: 358
- Registrert: 01 sep 2006, 22:28
- Navn: Kjetil
- Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
- Sted: Brandbu
Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt
Men hovedsylinder med mer kan jo også bytte plass..... eller?Tor N12 skrev:Et godt tips er å glemme det
Du må enten kappe store deler av ledningsnettet og forlenge det eller bytte ledningsnett på hele bilen. F.eks så sitter sikringholderen slik til at det ikke er plass til den når du skal ha pedalene på den rette siden.
Ellers må i allefalll dette skiftes:
Servostyring og slanger
Rattstamme
Komplett dashbord
Midtkonsoll
Deksel rundt girstang
Pedalsett med hovedsylinder til clutch
Ombygging av ledningsnett i framdører
Hovedlykter
Yttre speil
Refleksplate bak (tåkelys havner på feil side på en engelsk bil)
For å si det enkelt, med de avgiftene som er for å få registrert en slik så kan det umulig lønne seg, om så bilen nesten er gratis så vil det heller lønne seg å skaffe en rimelig en fra Sverige eller Tyskland f.eks.


M96 9K CSE 2.3 HTT
SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt
Nope, er en helt annen hovedsylinder...LeonLatex(Weborakel) skrev:
Men hovedsylinder med mer kan jo også bytte plass..... eller?
De delene jeg ramset opp er de du må skaffe fra en venstreratta bil
EDIT: (du kan altså ikke bare flytte f.eks pedalsettet)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt
Hvis man tar utgangspunkt i delelista til SAAB i f. eks EPC og ser hvor mange deler som er forskjellig i fra venstreratt så må jeg være enig med Tor at det å glemme det er beste tipset... Dette er de store tinga som er ramset opp her, jeg kan garantere deg at det kommer til å bli MYE småplukk underveis.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt
Er det noe krav om hvem side tåkelyset skal være på? jeg har jo engelsk refleksplate på bilen minTor N12 skrev:Refleksplate bak (tåkelys havner på feil side på en engelsk bil)
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt
Mener det skal være på venstre side ja, men skal jo noe til for at noen legger merke til det daPeter skrev:Er det noe krav om hvem side tåkelyset skal være på? jeg har jo engelsk refleksplate på bilen min

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor