Skifte fra høyreratt til venstreratt

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Skifte fra høyreratt til venstreratt

Legg inn av LeonLatex » 29 mar 2008, 21:24

Er nok så at det er en bil eller to på veg til norge snart. Som annonsert på deler selges så dreier dette seg om to 9K Aero. 96 og 97 mod. begge vil kun bli momset inn som delebiler. Så til det tekniske spørsmålet.

Den ene bilen skal bygges om til venstreratt og selges som en hel bil der resten av avgitene betales av kjøper. Er det kun selve dash board og teppet i gulvet som trengs og byttes om? Er det bare å bytte over side på rattstamme og pedalsett? Også bryterene i dørene da..... Noen med erfaring?

Noe jeg har glemt?
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt

Legg inn av Tor N12 » 29 mar 2008, 22:07

Et godt tips er å glemme det ;)

Du må enten kappe store deler av ledningsnettet og forlenge det eller bytte ledningsnett på hele bilen. F.eks så sitter sikringholderen slik til at det ikke er plass til den når du skal ha pedalene på den rette siden.
Ellers må i allefalll dette skiftes:
Servostyring og slanger
Rattstamme
Komplett dashbord
Midtkonsoll
Deksel rundt girstang
Pedalsett med hovedsylinder til clutch
Ombygging av ledningsnett i framdører
Hovedlykter
Yttre speil
Refleksplate bak (tåkelys havner på feil side på en engelsk bil)

For å si det enkelt, med de avgiftene som er for å få registrert en slik så kan det umulig lønne seg, om så bilen nesten er gratis så vil det heller lønne seg å skaffe en rimelig en fra Sverige eller Tyskland f.eks.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt

Legg inn av LeonLatex » 29 mar 2008, 22:10

ja, så klart. ledningsnett mm.
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt

Legg inn av LeonLatex » 29 mar 2008, 22:11

Tor N12 skrev:Et godt tips er å glemme det ;)

Du må enten kappe store deler av ledningsnettet og forlenge det eller bytte ledningsnett på hele bilen. F.eks så sitter sikringholderen slik til at det ikke er plass til den når du skal ha pedalene på den rette siden.
Ellers må i allefalll dette skiftes:
Servostyring og slanger
Rattstamme
Komplett dashbord
Midtkonsoll
Deksel rundt girstang
Pedalsett med hovedsylinder til clutch
Ombygging av ledningsnett i framdører
Hovedlykter
Yttre speil
Refleksplate bak (tåkelys havner på feil side på en engelsk bil)

For å si det enkelt, med de avgiftene som er for å få registrert en slik så kan det umulig lønne seg, om så bilen nesten er gratis så vil det heller lønne seg å skaffe en rimelig en fra Sverige eller Tyskland f.eks.
Men hovedsylinder med mer kan jo også bytte plass..... eller?
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt

Legg inn av Tor N12 » 29 mar 2008, 22:14

LeonLatex(Weborakel) skrev:
Men hovedsylinder med mer kan jo også bytte plass..... eller?
Nope, er en helt annen hovedsylinder...
De delene jeg ramset opp er de du må skaffe fra en venstreratta bil
EDIT: (du kan altså ikke bare flytte f.eks pedalsettet)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt

Legg inn av KongerudN344 » 29 mar 2008, 22:32

Hvis man tar utgangspunkt i delelista til SAAB i f. eks EPC og ser hvor mange deler som er forskjellig i fra venstreratt så må jeg være enig med Tor at det å glemme det er beste tipset... Dette er de store tinga som er ramset opp her, jeg kan garantere deg at det kommer til å bli MYE småplukk underveis.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt

Legg inn av Peter » 29 mar 2008, 22:59

Tor N12 skrev:Refleksplate bak (tåkelys havner på feil side på en engelsk bil)
Er det noe krav om hvem side tåkelyset skal være på? jeg har jo engelsk refleksplate på bilen min
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt

Legg inn av Tor N12 » 29 mar 2008, 23:05

Peter skrev:Er det noe krav om hvem side tåkelyset skal være på? jeg har jo engelsk refleksplate på bilen min
Mener det skal være på venstre side ja, men skal jo noe til for at noen legger merke til det da ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar