Spørsmål vedr. plansliping av topp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 15 mai 2008, 22:23

Trazor skrev:
doo-kie skrev:dytt di ut fra ventilsiden, eller bruk en hake å dra dem rett opp. dette er enklest. de sitter nok litt, men ikke mere enn med litt makt så slipper de.
Du mener at de skal dyttes opp fra undersiden av toppen? Ser ikke helt hvordan det skal gjøres, jeg kommer jo ikke til dem fra undersiden. Den klammen skal heller ikke løsnes på noe vis, bare dras opp med tetningen? Har gått til innkjøp av en segerringstang som foreslått her på forumet, men de henger såpass bra at jeg ikke tør å ta skikkelig i uten at jeg vet at dette er måten å gjøre det på.
Heisann. Ventiltettningene sitter ikke godt.

Fram med ei tang, og vri dem med og mot klokka, så skal du se at de løsner.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Trazor » 18 mai 2008, 01:21

Trenger litt hjelp her, pirket løs noe fra toppen og har nå plukket ut noe jeg håper er dem:
Bilde

Er dette hele ventiltetningen?
SAAB 900 Aero, 1985.

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Paul N1176 » 18 mai 2008, 02:30

Det så vel mistenkelig ut som en ventiltetning ja... :D
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av LeonLatex » 18 mai 2008, 08:08

Trazor skrev:Trenger litt hjelp her, pirket løs noe fra toppen og har nå plukket ut noe jeg håper er dem:
Bilde

Er dette hele ventiltetningen?
Jepp, det er det.
Kjetil
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Trazor » 15 jun 2008, 20:15

Enda et litt n00b spørsmål, holder på å montere toppen, og vi ser vi har 3 slanger vi ikke helt vet hvor skal:
Bilde

Slange 1 kommer opp fra mellom armene på innsuget, slange 2 kommer fra toppen på den rektangulære delen av innsuget, mens slange 3 aner vi rett og slett ikke hvor skal.

Takk for all hjelp!


(Og ja, neste gang tar vi litt flere bilder før vi begynner så vi ikke ender opp som nå... :oops: )
SAAB 900 Aero, 1985.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Eirik N396 » 15 jun 2008, 20:19

1: Skal innpå en "dings" som har to slike tilkoblinger, du vet det når du ser den ;)

2: Er vel den lille slangen som skal inn på pluggen til veivhusventilasjonen?

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Trazor » 15 jun 2008, 21:26

Eirik N396 skrev:1: Skal innpå en "dings" som har to slike tilkoblinger, du vet det når du ser den ;)
Hehe, har du et ca område jeg kan lete etter denne dingsen? :)
SAAB 900 Aero, 1985.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Pål N526 » 16 jun 2008, 08:48

sitter på samme plass som termostaten bare mellom sylinder 3 & ¤ ettersom jeg husker. Dingsen er en ventil som åpner/lukker når bilen blir varm. Det kan være et poeng å ta et bilde der man får med innsuget også. har noe og si hvor de vacuum ledningene kommer i fra 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Trazor » 26 jun 2008, 22:31

Er helt i innspurten nå, bilen er startet og det er 2 ting som må adresseres:

1. Turtelleren i instrumentpanelet virker ikke. Kan det være jeg har glemt å koble på en kontakt? I såfall hvor?
2. Motoren dør nesten når jeg vrir på rattet og servopumpen må i aksjon.

Kan 2 være relatert med 1? AIC ventilen kan vel ikke styre idle turtallet når den ikke har input?
SAAB 900 Aero, 1985.

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Trazor » 28 jun 2008, 10:20

Ingen som har noen idéer til hva som kan være galt?
SAAB 900 Aero, 1985.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Frode N073 » 28 jun 2008, 12:19

har du kobla alt te coilen? tror'an hente turtallsignal fra den
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Trazor » 05 jul 2008, 22:48

Spør her også siden flere gjerne leser her:

Vil en APC fra en 8v fungere i en 16v?
SAAB 900 Aero, 1985.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Frode N073 » 06 jul 2008, 01:20

ja.
du har 2 typa APC. ein gammale (14 pins kontakt) og ein ny (25 pins kontakt). vett ikkje forskjellen i praksis men den nyaste e "best" og mest vanlig.
det kan kanskje ver forskjell i boksen fra 8v kontra 16v. men de e nok minimale. uansett så vil det ikkje ha någe å sei ved tweaking. eg har fleire boksa og prøvd någen av de. den rød e fra 9000 og virke kanon. de andre svarte virke og men gir mindre ladetrykk. om de komme fra 8v ellår 16v vett eg ikkje.

så lenge de e av samme type så e det bare å kjøra på.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Trazor » 13 jul 2008, 18:19

Jeg sliter fremdeles med turtelleren, den virker ikke, og jeg har sjekket at alt er tilkoblet coilen. Sjekket også i venstre hjulbrønn, og alt ser ut til å være på stell. Noen flere feilkilder?
SAAB 900 Aero, 1985.

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Re: Spørsmål vedr. plansliping av topp

Legg inn av Trazor » 19 jul 2008, 18:11

Trazor skrev:Jeg sliter fremdeles med turtelleren, den virker ikke, og jeg har sjekket at alt er tilkoblet coilen. Sjekket også i venstre hjulbrønn, og alt ser ut til å være på stell. Noen flere feilkilder?
Fremdeles ingen som har noen bra forslag?
SAAB 900 Aero, 1985.

Svar