*GLT justert* 9000 Turbo mister trykket.. ??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

*GLT justert* 9000 Turbo mister trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 11 aug 2008, 23:38

UPDATE: Har nå justert GLT, men er fremdeles ikke 100% i orden. Sjekk siste post!


Heisann! Måtte registrere meg her siden jeg har fått meg Saab nå :mrgreen:

Har en 86 mod. 9000 16v. Turbo med steg 2 fra Speedparts. Bilen er jeg godt fornøyd med, selv om det er litt småplukk her og der.

Så til problemet. Turboen lader ca 0.5 bar i 1 og 2 gir, og 0.8 i 4 og 5, og har forstått det slik av selger at det skal være slik for å ikke overbelaste motor/drivverk? Problemet er bare at den holder seg ikke oppe på ca 0.8 bar lengre enn 1 sekund omtrent, for så å gå ned til 0.5-0.6 bar. Ganske frustrerende, siden den går ganske mye dårligere da :(

Jeg har aldri hatt turbobil før, og heller aldri skrudd turbomotor, men her må det da åpenbart være noe feil? Turboen skal vel holde på trykket?

1. punkt er vel å sjekke vakuumslangene og evt. magnetventil (har denne det?), men jeg vet ikke helt hvilke slanger det er.. ganske grønn på turbomotor som sagt :oops:

Noen som kan hjelpe meg?
Sist redigert av Gandulf N1535 den 02 sep 2008, 20:05, redigert 3 ganger totalt.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 12 aug 2008, 14:18

BUMP!

Anyone?? :| Ganske irriterende at bilen ikke går slik den skal, kan umulig væer 230 hk i den slik den er nå.. :worry:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 14 aug 2008, 06:21

?? :(
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Eirik N396 » 14 aug 2008, 07:54

Gandulf skrev: 1. punkt er vel å sjekke vakuumslangene og evt. magnetventil (har denne det?), men jeg vet ikke helt hvilke slanger det er.. ganske grønn på turbomotor som sagt :oops:

Noen som kan hjelpe meg?
Vakuumslangene er alle de tynne slangene du ser i motorrommet. Du har en magnetventil ja, den ser ut som en liten sylinder, med noen ledninger inn på toppen, og 3 slanger (litt tykkere enn de vanlige vakuumslangene) ut fra siden.

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Rambraut N1491 » 14 aug 2008, 08:52

Stikk ned på nermeste Thorsov/Thorshow eller va de heter og se etter om ''Haynes'' har en egen bok for Saab 9000.
Har en selv men den er kun for 90/99/900. Der står det punkt for punkt hvordan man skal skru ut motoren og gå over hele greia.
Veldig kjekk bok som kom godt med nå når jeg begynte og skru på min 900 :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Tor N12 » 15 aug 2008, 00:03

Om du er helt "grønn" som du sier så er det ikke lett å forklare deg alt du bør feilsøke på.. men alle slangene er en god start, du bør også sjekke grunnladetrykket ditt samt sjekke at avlastningsventilen ikke lekker.
Så må du sjekke plugger og tenning samt kansje sjekke bensintrykk og LMM

Ser du holder hus i Mosjøen, hva med å sende Skilpadda her på forumet en PM, han kjenner i allefall APC-systemene på de eldre saabene rimelig godt, kansje han kan hjelpe deg å feilsøke?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 15 aug 2008, 05:39

Hmm, hva er og hvordan sjekker jeg grunnladetrykket?

Aha! Kjekt å ha noen i nærområdet med Saab kunnskaper! :D Får se om jeg ikke kontakter ham kanskje :wink:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Pasient N657 » 15 aug 2008, 15:23

Samme symptomer som min bil. Magnetventilen er problemet hos meg.. Bilen lader 1,0 bar i ca 1 sekund før den dropper til 0,6-0,7 og ligger og vipper på det trykket.

Magnetventilen er erklært "defekt", prøvd limt med noe heftige saker og holdt sammen av slangeklemmer, og det funka heller ikke.

Høres ihvertfall som om det er den som er problemet utifra hva jeg har erfart.

Den koster btw 1389,- på speedparts og den bytter du på 1 minutt.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 16 aug 2008, 16:31

Pasient N657 skrev:Samme symptomer som min bil. Magnetventilen er problemet hos meg.. Den koster btw 1389,- på speedparts og den bytter du på 1 minutt.
Ja det var jo typisk.. :evil: Bør vel gå greit å hente seg en fra en bilopphøgger?

Men hva er grunnladetrykket, og hvordan sjekker jeg det??
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Pasient N657 » 16 aug 2008, 16:54

Er ikke sikker på hva GLT er, tror det er 0,3 eller noe. Det sjekker du ved og koble på en turbotrykksmåler.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Eirik N396 » 16 aug 2008, 16:56

ta ut sikringen til APC, og kjør og se hvor mye ladetrykk du har ;) Dette er grunnladetrykket.
B202L (ej kat) 0,40 +/-0,03 ifølge http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=121463" onclick="window.open(this.href);return false;.

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av ko_dez » 16 aug 2008, 17:03

Så akkurat denne her:

viewtopic.php?f=12&t=22377" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan være en ide å sjekke?

-Morgan-

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 17 aug 2008, 13:06

Pasient N657 skrev:Er ikke sikker på hva GLT er, tror det er 0,3 eller noe. Det sjekker du ved og koble på en turbotrykksmåler.
Har du sjekket det på din? Jeg tok ut sikringen til APC'n nå istad, og fikk ikke mer enn 0.2 bar.. :shock:
Det betyr vel at jeg har en lekkasje en plass, antakeligvis en/flere vakuumslange(r)? Eller kan også magnetventilen være skyld i dette?
ko_dez skrev:Så akkurat denne her:

viewtopic.php?f=12&t=22377" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan være en ide å sjekke?

-Morgan-
Nyere bil, men er vel like gjeldende for meg? På min magnetventil sitter slangene i bredden og ikke i lengden. Hvilken av disse blir det da? Og bør jeg i det hele tatt prøve det som står beskrevet i linken? OM jeg skulle få bilen til å gå bedre, vil det bety at MV er defekt?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Eirik N396 » 17 aug 2008, 13:20

Gandulf skrev: Jeg tok ut sikringen til APC'n nå istad, og fikk ikke mer enn 0.2 bar.. :shock:
Det betyr vel at jeg har en lekkasje en plass, antakeligvis en/flere vakuumslange(r)?
Nei, det betyr at GLT ikke er riktig justert på bilen din. Du får løsne splinten på wastegate-staget, og stramme dette opp til du oppnår riktig GLT. (Fortsatt med APC-sikringen ute altså)

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Legg inn av Gandulf N1535 » 17 aug 2008, 14:52

Eirik N396 skrev:Nei, det betyr at GLT ikke er riktig justert på bilen din. Du får løsne splinten på wastegate-staget, og stramme dette opp til du oppnår riktig GLT. (Fortsatt med APC-sikringen ute altså)
Hmm, hvordan ser dette staget ut, og hvor sitter det? Link med bilder elns? :?:

EDIT: La oss nå si at jeg får justert opp GLT til 0.45 bar, da vil jo trykket peake på ca 1.0 bar ved fullt pådrag. Tåler motor og drivverk dette da? Og vil jeg bli kvitt problemet med at max trykk holdes kun 1 sek.? :?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Svar