Toppfart?
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Toppfart?
Det som heller kan lage krøll for deg er jo Trionicen, det spørs om du får ladetrykk etter kassebytte??
Trionicen har jo innlagt hastighetssignal som gjør at den skal skjønne hvilket gir den til en hver tid har... Vet ikke om det blir krøll når du skifter fra 45-kasse til 38?? Jeg har skiftet fra 45 til 40 og det gikk bra..
Du merker jo fort om du har ladetrykk da... ellers kansje Utengen vet?
Trionicen har jo innlagt hastighetssignal som gjør at den skal skjønne hvilket gir den til en hver tid har... Vet ikke om det blir krøll når du skifter fra 45-kasse til 38?? Jeg har skiftet fra 45 til 40 og det gikk bra..
Du merker jo fort om du har ladetrykk da... ellers kansje Utengen vet?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Toppfart?
Timon skrev:Noen som vet hvilken fart man har når man når turtallsperra på 5. gir med en 1996 9000 2.0i? Evt. hva som er toppfarta på en original 2.0i?
Ser ikke at det spørres om teoretisk toppfart her, grunnen til min "geek"Ingvar N629 skrev:Det det spørres om er da teoretisk topphastighet ved turtallssperra, ikke når summen av krefter med pedalen i bunn er null.


07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Toppfart?
singsaker: du har rett, du kan ikke bestemme en bils fart ved 6000rpm ved å gange hastigheten ved 3000rpm med 2. det blir ikke i nærheten av riktig.Singsaker skrev:Tror nok luftmotstand og rullemotstand vil redusere toppfart i forhold til en dobling av hastighet ved dobling turtall. Er det proposjonalt som ved bremsing vil motstanden i luften 4dobles ved dobling av hastighet og sikkert det samme ved rullemotstand.Frode N073 skrev:sjekk ka fart du har på f.eks 3000rpm i 5. gir så dobler du bare den. blir sånn ca.
Tar jeg feil skal Saab'en min gå ca 300km/h i tilfelle
MEN du tar også feil, det er jo selvsagt ikke luftmotstand og rullemotstand som gjør at du ikke kan bruke denne enkle formelen.
når du har et bestemt turtall i et bestemt gir, så er farta di den samme UANSETT vær og vind og luftmotstand. har motoren et visst turtall, så har også girkassa di et visst turtall, og HJULA dine har da også et visst turtall. luftmotstand har ikke evnen til å forandre utveksling i drivverket på en bil.
noe man derimot kan gjøre, er å finne (delta)fart mellom for eksempel 1000 og 2000 rpm i femte gir. det fine med at man har en fast utveksling på et gir er jo at nå vet du at det svaret du får, er det samme som farten din vil øke for hver 1000rpm

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Toppfart?
Det jeg prøver å si med min 112Kg "geek"Edward N812 skrev:singsaker: du har rett, du kan ikke bestemme en bils fart ved 6000rpm ved å gange hastigheten ved 3000rpm med 2. det blir ikke i nærheten av riktig.Singsaker skrev:Tror nok luftmotstand og rullemotstand vil redusere toppfart i forhold til en dobling av hastighet ved dobling turtall. Er det proposjonalt som ved bremsing vil motstanden i luften 4dobles ved dobling av hastighet og sikkert det samme ved rullemotstand.Frode N073 skrev:sjekk ka fart du har på f.eks 3000rpm i 5. gir så dobler du bare den. blir sånn ca.
Tar jeg feil skal Saab'en min gå ca 300km/h i tilfelle
MEN du tar også feil, det er jo selvsagt ikke luftmotstand og rullemotstand som gjør at du ikke kan bruke denne enkle formelen.
når du har et bestemt turtall i et bestemt gir, så er farta di den samme UANSETT vær og vind og luftmotstand. har motoren et visst turtall, så har også girkassa di et visst turtall, og HJULA dine har da også et visst turtall. luftmotstand har ikke evnen til å forandre utveksling i drivverket på en bil.
noe man derimot kan gjøre, er å finne (delta)fart mellom for eksempel 1000 og 2000 rpm i femte gir. det fine med at man har en fast utveksling på et gir er jo at nå vet du at det svaret du får, er det samme som farten din vil øke for hver 1000rpm

Jeg kjenner en som har en volvo 850 T5 special Edition, før hadde han 509 hk på hjulet nå har han 850 hk, men han hadde feil gear-kasse og fikk ikke mer én 280km/h før siste trim, det kan komme av flere grunner, motoren tåler ikke mer turtall(han hadde veivakseltil 35.000,- uten påslag) spesial stempel mm) evt utvekslings-begrensning. dvs at lavere utveksling vil gi mer toppfart og for forhjulstrekkere kan det være lurt slik at gummien ikke forsvinner før du vet ordet av det. Men uansett så er det turtall og utveksling som bestemmer mulig hastighet og hk-moment som bestemmer hvor fort det oppnås hvis det er mulig.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Toppfart?
ehem... Utvekslinga kan ikke vinden gjøre noe med... mao har du 100 kmt på 2500 rpm så har du 200kmt på 5000rpm;)
Men, her kommer kreftene inn, du må jo i såfall ha nok krefter til å trekke rundt motoren i den hastigheten og det er det jo ikke alle som har
Men, her kommer kreftene inn, du må jo i såfall ha nok krefter til å trekke rundt motoren i den hastigheten og det er det jo ikke alle som har

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Toppfart?
Luftmotstanden og rullemotstanden øker med farten, derfor vil du aldri få en dobling av hastighet ved lik luft og veidekke fordi om turtall og utveksling er konstant.Tor N12 skrev:ehem... Utvekslinga kan ikke vinden gjøre noe med... mao har du 100 kmt på 2500 rpm så har du 200kmt på 5000rpm;)
Men, her kommer kreftene inn, du må jo i såfall ha nok krefter til å trekke rundt motoren i den hastigheten og det er det jo ikke alle som har
Dette er fysiske lover som er relativt konstant ved havnivå(reduseres ved tynnere luft, derfor flyr jagerfly fortest ved 60.000 fot eller 18.288M)
Det er ikke noe problem å ruse motoren til 6500 o-min i fri, men med et gir inne, egenvekt, luftmotstand og rullemotstand tar det lenger tid. På samme måte som det går fortere fra 60-120 kontra 120-180 gitt samme turtall ved start av akselerasjon.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: Toppfart?
Timon skrev:Noen som vet hvilken fart man har når man når turtallsperra på 5. gir med en 1996 9000 2.0i? Evt. hva som er toppfarta på en original 2.0i?
Dette var spørsmålet. Han spør ikke om hvorvidt han kommer til å nå turtallssperra. Det kommer jo an på luftmotstand, rullemotstand og krefter og sånnt.
Ved 5.gir ved 1000 o/min har du en fart på 38 km/t ca med den kassa. Ved 2000 har du 76 km. Ved 3000 har du 114. Har motoren nok krefter ved 6000 o/min går bilen framover i en hastighet på 228 km/t. Helt uavhengig av rullemotstand eller luftmotstand.. Ellers må jo noen lage fler tannhjul i girkassa mens man kjører!! Ren mekanikk.. Ellers slurer clutchen.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Toppfart?
Singsaker skrev:Luftmotstanden og rullemotstanden øker med farten, derfor vil du aldri få en dobling av hastighet ved lik luft og veidekke fordi om turtall og utveksling er konstant.
Dette er fysiske lover som er relativt konstant ved havnivå(reduseres ved tynnere luft, derfor flyr jagerfly fortest ved 60.000 fot eller 18.288M
.
selv om luftmotstanden og rullemotstanden øker med farten, SÅ SKJER DET INGENTING MED HVILKEN FART DU HAR VED ET BESTEMT TURTALL. JA luftmotstand og rullemotstand kan gjøre så du aldri når den farta du jakter på, og JA luftmotstand og rullemotstand kan forsinke deg i din jakt på en viss hastighet, men NEI det har ingen verdens ting å si på hvilket turtall du har ved en viss hastighet. som sagt flere ganger nå: hvilken hastighet du har ved hvilket turtall, har KUN å gjøre med hvilket turtall motoren din har, hvilke utvekslinger det turtallet er innom på sin vei mot hjula, og til slutt hjulets rullediameter.
dette har ingenting med saken å gjøre. vi er klar over de faktorer som gjør at aksellerasjon ikke alltid er gjort på null komma niks. regner med at du nå forstår hva vi prøver å komme fram til?Singsaker skrev:Det er ikke noe problem å ruse motoren til 6500 o-min i fri, men med et gir inne, egenvekt, luftmotstand og rullemotstand tar det lenger tid. På samme måte som det går fortere fra 60-120 kontra 120-180 gitt samme turtall ved start av akselerasjon.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Toppfart?
hehe, godt sagtMorten N88 skrev: Ren mekanikk.. Ellers slurer clutchen.

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Toppfart?
Eh? Klart farten blir dobla når en dobler turtall på et gitt gir!
Luft- og rullemotstand har ikke noe med den saken å gjøre!
Om motoren er sterk nok til å trekke helt ut på siste gir er jo en annen sak da..
Farten øker proporsjonalt med endring av turtall (på et gitt gir). Luftmotstand og rullemotstand øker naturligvis også. Men:
Det er da fysisk umulig at en ved å doble turtallet ikke dobler farten!!
EDIT: Mange kom meg i forkjøpet gitt
Jaja, da er vel vi andre enige ihvertfall 

Om motoren er sterk nok til å trekke helt ut på siste gir er jo en annen sak da..
Farten øker proporsjonalt med endring av turtall (på et gitt gir). Luftmotstand og rullemotstand øker naturligvis også. Men:
Det er da fysisk umulig at en ved å doble turtallet ikke dobler farten!!
EDIT: Mange kom meg i forkjøpet gitt


-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Toppfart?
Litt rett og litt feil, luft og rulle motstanden vil nekte/forhindre turtallet ved høye hastigheter, toppfarten begrenses av enten turtallet som når max eller i den farten hvor luft og rullemotstand utligner effekten av motoren!Edward N812 skrev:hehe, godt sagtMorten N88 skrev: Ren mekanikk.. Ellers slurer clutchen.
http://www.welltall.com/ymc/discovery/car/maxspeed.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En saklig og oppklarende debatt.....
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Toppfart?
Hør nå etter en gang da
Vi sier jo også at du selvfølgelig må ha KREFTENE for å nå det turtallet men om du nå har det så dobler farten seg når du dobler turtall i ett og samme gir.

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Toppfart?
Det var en innrømmelse i forrige innleggTor N12 skrev:Hør nå etter en gang daVi sier jo også at du selvfølgelig må ha KREFTENE for å nå det turtallet men om du nå har det så dobler farten seg når du dobler turtall i ett og samme gir.


07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Toppfart?
Vil du dra den helt ut, så værsågod:
Når denne ligningen gir HS=VS dvs samme verdi på hver side av likhetstegnet, så er akselerasjonen null, og da har du toppfart, gitt at motoren går med 100% last og at bilen går rett fram på et vannrett underlag, og gitt at turtallssperra ikke nås først:
Motorens kraft på svinghjul (du kan regne via brenselets brennverdi og gange med motorens totale virkningsgrad om du vil gjøre det mer spennende, husk da å trekke fra energimengden som alle påmonterte forbrukere bruker) = drivverkstap(mekanisk og termisk) + termisk tap i alle hjullager + rullemotstand mot underlaget + luftmotstand
Dette blir jo en grov forenkling, det vil jo inngå flere ledd i disse igjen, men litt er det lov å jukse, f eks må det være lov å bruke normalverdier for atmosfæretrykk og temperatur.
Forkort enhetene mot hverandre for å sjekke at du har satt dem inn rett. Alle verdier må regnes for aktuell hastighet, turtall og last. Du kan for eksempel sette opp en tabell med flere aktuelle verdier for å treffe rett, eller løse VS og HS hver for seg grafisk med hensyn på hastighet og se hvor de krysser hverandre.
Huff, ikke dagens mest seriøse innlegg, men trådstarter har jo allerede fått gode svar
Når denne ligningen gir HS=VS dvs samme verdi på hver side av likhetstegnet, så er akselerasjonen null, og da har du toppfart, gitt at motoren går med 100% last og at bilen går rett fram på et vannrett underlag, og gitt at turtallssperra ikke nås først:
Motorens kraft på svinghjul (du kan regne via brenselets brennverdi og gange med motorens totale virkningsgrad om du vil gjøre det mer spennende, husk da å trekke fra energimengden som alle påmonterte forbrukere bruker) = drivverkstap(mekanisk og termisk) + termisk tap i alle hjullager + rullemotstand mot underlaget + luftmotstand
Dette blir jo en grov forenkling, det vil jo inngå flere ledd i disse igjen, men litt er det lov å jukse, f eks må det være lov å bruke normalverdier for atmosfæretrykk og temperatur.
Forkort enhetene mot hverandre for å sjekke at du har satt dem inn rett. Alle verdier må regnes for aktuell hastighet, turtall og last. Du kan for eksempel sette opp en tabell med flere aktuelle verdier for å treffe rett, eller løse VS og HS hver for seg grafisk med hensyn på hastighet og se hvor de krysser hverandre.
Huff, ikke dagens mest seriøse innlegg, men trådstarter har jo allerede fått gode svar

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Toppfart?
kjenner jeg blir litt gæren her... noen fler?Singsaker skrev:
Litt rett og litt feil, luft og rulle motstanden vil nekte/forhindre turtallet ved høye hastigheter, toppfarten begrenses av enten turtallet som når max eller i den farten hvor luft og rullemotstand utligner effekten av motoren!
http://www.welltall.com/ymc/discovery/car/maxspeed.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En saklig og oppklarende debatt.....
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s