Saab 2.2 tdi eller 1.9 tdi???
Moderator: Moderatorer
Saab 2.2 tdi eller 1.9 tdi???
Er i ferd med å kjøpe meg en 9-5 2004-modell med 2.2 tdi-motor. Denne modellen er vel den siste av sitt slag og er avløst av den nye 1.9-literen. Kan noen av dere kloke hdoer fortelle meg litt om fordeler ulemper med 2.2 kontra 1.9-motor?
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Saab 2.2 tdi eller 1.9 tdi???
Jeg har hatt 2 stk 2,2TiD (og9-3) og en 150hk 1,9TiD (ng9-3SS), og jeg må si at det er stor forskjell på de to motorene.
2,2 er en "gammel" Opel motor (finnes bl.a i Zafira A) med elektrisk styrt dieselpumpe (ikke commonrail) mens 1,9'n er en commonrail motor som GM har henta fra Fiat/Alfa. Samme motor (i andre varianter) finner du i Opel, Saab, Fiat, Alfa m.fl.
1,9 er mer "bensin-liknende" vil jeg si, kan dras lenger på turtall og er renere i gangen. 2,2'n er råsterk fra bunn (pga volumet) og en bedre motor å dra vogn/henger med i mine øyne. Fatter'n har en 02 95 med 2,2 som han har dratt mye vogn med uten problemer, men det var selfølgelig ikke noe problem å trekke med SS'en som jeg hadde heller, men den føltes rett og slett litt svakere da. Men til vanlig kjøring, og ikke minst langkjøring, var 1,9'n mer økonomisk. Hvordan forbruket er eksakt på 9-5 med 1,9 kan jeg ikke si, men min SS lå godt ned mot 0,4. 2,2'n til fader'n ligger på 0,65 ca mener jeg, det samme lå de to 9-3 2,2 jeg hadde.
2005 var den siste 9-5 med 2,2TiD, den ble avløst av 1,9 150hk i 2006. Finnes med 5 trinns manuell eller automat.
Lykke til!
2,2 er en "gammel" Opel motor (finnes bl.a i Zafira A) med elektrisk styrt dieselpumpe (ikke commonrail) mens 1,9'n er en commonrail motor som GM har henta fra Fiat/Alfa. Samme motor (i andre varianter) finner du i Opel, Saab, Fiat, Alfa m.fl.
1,9 er mer "bensin-liknende" vil jeg si, kan dras lenger på turtall og er renere i gangen. 2,2'n er råsterk fra bunn (pga volumet) og en bedre motor å dra vogn/henger med i mine øyne. Fatter'n har en 02 95 med 2,2 som han har dratt mye vogn med uten problemer, men det var selfølgelig ikke noe problem å trekke med SS'en som jeg hadde heller, men den føltes rett og slett litt svakere da. Men til vanlig kjøring, og ikke minst langkjøring, var 1,9'n mer økonomisk. Hvordan forbruket er eksakt på 9-5 med 1,9 kan jeg ikke si, men min SS lå godt ned mot 0,4. 2,2'n til fader'n ligger på 0,65 ca mener jeg, det samme lå de to 9-3 2,2 jeg hadde.
2005 var den siste 9-5 med 2,2TiD, den ble avløst av 1,9 150hk i 2006. Finnes med 5 trinns manuell eller automat.
Lykke til!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: Saab 2.2 tdi eller 1.9 tdi???
1.9 er vel også en mye "nyere" motor da=)
//Johan
//Johan
Re: Saab 2.2 tdi eller 1.9 tdi???
Var i samme situasjon for en stund siden; veide for og i mot en 2005 mod 9-5 med 2.2 liter og en 2006 modell med 1,9 liter. Det var hovedsaklig utseende jeg likte bedre på 2005 modellen. Prøvde begge, og tvilen forsvant. 1.9 literen er bedre på de fleste områder, og mer enn sterk nok å dra henger med. den bråker mindre og er en mye mer "harmonisk" motor. Nå syns jeg faktisk at 2006 modellen med "briller" er mye finere å se på enn 2005,og eldre også...
Hadde 2.2 literen i en 9-3 for noen år siden, og var fornøyd med den da, men mye har skjedd siden 2001.
Jeg ville nok gått for en 1,9 liter,men dersom man har bestemt seg for ikke å bruke mer enn ca 300000 på bilen, er en 9-5 med 2.2 liter absolutt ingen dårlig bil...

Hadde 2.2 literen i en 9-3 for noen år siden, og var fornøyd med den da, men mye har skjedd siden 2001.
Jeg ville nok gått for en 1,9 liter,men dersom man har bestemt seg for ikke å bruke mer enn ca 300000 på bilen, er en 9-5 med 2.2 liter absolutt ingen dårlig bil...
