Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
PerH N1870
- 1.2 bar

- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Legg inn
av PerH N1870 » 04 sep 2008, 21:25
Min M91 9000 CC 2.3t hopper ut av 4. gir når jeg slipper opp gassen.
Har ingen ulyder eller problemer med å gire ellers.
Er ny kasse eneste medisin

M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 04 sep 2008, 21:44
Sjekk den gummiforinga med fire skruar som sit jamnt med torpedoveggen, den er for giroverføringa.. Enten er den slitt, eller so hjelp det å stramme muttrane. Om ikkje er det nok stor sjangs at kassa ikkje er heilt god. Kan også hende at det kan gjelpe å justere giroverføringa når du er i gong.
Det skal gå greit å bytte denne foringa uten å ha bilen på bukk (mao skru overifrå), men det er ein fordel å bruke bukk om du har det....
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 04 sep 2008, 21:50
Sjekk også at girstanga er rett justert
Om den ikke er rett justert og du også har dårlig øvre motorfeste så kan dette skje.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
PerH N1870
- 1.2 bar

- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Legg inn
av PerH N1870 » 04 sep 2008, 21:59

Takk for gode tips. Urolig bra med all den kunnskap dere sitter på !!!
Da har jeg litt å pusle med til helgen. Jeg begynner med å sjekke om gummiforinga er godt skrudd fast.
Dere sier at jeg bør sjekke om giroverføringa/gisrtanga er rett justert. Noen oppskrift på hvordan jeg gjør det ?
Jeg har tro på tipset om at det er noe justering som må til. I tillegg til at den som sagt hopper ut av 4.giret så "lever" girstanga vel mye når jeg kjører i 3.gir.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
-
Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Legg inn
av Eirik » 04 sep 2008, 21:59
Litt OT: Problemet lar seg vel løse ved å ikke slippe gassen? Hvem gjør vel det uansett? Vi gasar til det rasar.
25 Year anniversary of Saab 9000
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 04 sep 2008, 22:13
PerH skrev:I tillegg til at den som sagt hopper ut av 4.giret så "lever" girstanga vel mye når jeg kjører i 3.gir.
Det tyder på dårlig øvre motorfeste.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 04 sep 2008, 22:16
No huskar ikkje eg i farta korleis det var på 9000, men om du lettar på damasken til girstonga og set bilen i tredje (eller fjerde) trur eg det er, so skal det være to hol som skal passe overeeins. Mulig du må demontere litt plast også. Om desse hola ikkje klaffar er er overføringa feil, og må justerast. Det gjer en ved løyse overføringa ifrå kassa. Når overføringa er laus flyttar du akslingen slik at hola stenner overeins, og set i ein 4mm bor eller eit lite flattskrujern, slik at hola vert ståandes likt. Deretter skrur du tilbake overføringa til kassa.
Ellers so er det gjerne andregiret som brukar å sprette ut, er vel ikkje so vanlig med fjerde.
Ellers kan du vel opplege lignandes om festet ved girkassa er gåent Tor?