Oljesøl i Dumpventil og retur fra denne !?
Moderator: Moderatorer
- quist
- 0.7 bar
- Innlegg: 178
- Registrert: 06 okt 2007, 12:31
- Medlemsnummer: N1111
- Navn: Henning
- Bil: OG9-3
- Sted: Stavanger
Oljesøl i Dumpventil og retur fra denne !?
Hei !
Etter service av min Forge 006 dumpventil oppdaget jeg en del oljesøl inni ventilen og i returslangen fra denne.
Hva er galt ?
Etter service av min Forge 006 dumpventil oppdaget jeg en del oljesøl inni ventilen og i returslangen fra denne.
Hva er galt ?
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Oljesøl i Dumpventil og retur fra denne !?
Turbohavari?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Oljesøl i Dumpventil og retur fra denne !?
Tja... jeg har litt olje i min og, hadde jeg i min OG9-3 og 9000 Aero og, så antar at det er normalt med litt olje der.
Edit: kan ogås nevne at ingen av bilene brukte noe nevneverdig med olje.
Dvs. Jeg fylte til max på hver 10.000 og når jeg byttet så var den nesten på min...
Edit: kan ogås nevne at ingen av bilene brukte noe nevneverdig med olje.
Dvs. Jeg fylte til max på hver 10.000 og når jeg byttet så var den nesten på min...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Oljesøl i Dumpventil og retur fra denne !?
Heilt normalt. Dette pga bl.a. veivhusventilasjon. Oljedamp vert leda frå toppdeksel og inn i innsuget, derav olje i dumpventil.....
Vegard
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
Re: Oljesøl i Dumpventil og retur fra denne !?
er ikke normalt med store mengder da
, men noe "skal" det være der ja.

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Oljesøl i Dumpventil og retur fra denne !?
Da jeg byttet turbo var det et tykt bellegg i hele opplegget, innsugrør og rør til avlastningsventilen, og selvsagt i trykkrøret..
Kunne stryke ut av AV med fingen, tykt og fett!
Nå er det mye mindre, men det er fortsatt en tynn film, det er nok sånn det er, tenker jeg.

Nå er det mye mindre, men det er fortsatt en tynn film, det er nok sånn det er, tenker jeg.

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- quist
- 0.7 bar
- Innlegg: 178
- Registrert: 06 okt 2007, 12:31
- Medlemsnummer: N1111
- Navn: Henning
- Bil: OG9-3
- Sted: Stavanger
Re: Oljesøl i Dumpventil og retur fra denne !?
Hei igjen !
Takker for fine svar på spørsmålet mitt. En smule klokere nå
Men all denne oljedampen fra veivhusvenilasjon osv. vil en dra fordel av å koble opp ein oil catch tank for å filtrere ut dette for å få renere forbrenning ? ? Noen effektøkning / legre levetid på motor av dette ?
Takker for fine svar på spørsmålet mitt. En smule klokere nå
Men all denne oljedampen fra veivhusvenilasjon osv. vil en dra fordel av å koble opp ein oil catch tank for å filtrere ut dette for å få renere forbrenning ? ? Noen effektøkning / legre levetid på motor av dette ?
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Oljesøl i Dumpventil og retur fra denne !?
Det er ikke såå mye oljedamp med siste oppgraderingen av veivhusventilasjonen.. 

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Oljesøl i Dumpventil og retur fra denne !?
Du har allerede oljefelle i veivhusventilasjonssystemet ditt, som sender kondensert olje tilbake i bunnpanna. Den olja som ikke kondenseres der kondenseres enten i rørene og innsugsmanifolden, eller forbrennes. Dette er helt normalt, ikke noe galt i det. Har du derimot MYE olje i rørene, kan det være turboen som holder på å ta kvelden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan