Bygge 2.0i til turbo?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Bygge 2.0i til turbo?

Legg inn av Isdahl N1069 » 13 okt 2008, 21:25

Er dette først og fremst mulig? Og vil jeg få det godkjent?
Og hvis det er no å satse på, hva vil jeg da evt trenge??

Ikke no prob å skaffe folk til å gjøre dette, har allerede en kompis som gjerne vil gjøre det :P som oxo satte opp en liste om hva jeg burde skaffe om dette skulle gå. Rett opp i det som er feil og burde vært annerledes, er dere snille. Og hvis dere ikke har peiling, vennligst spar innleggene.

- Ferdig grenrør/tilpasset
- Turbo som passer flens og motor str.
- IC
- Oljekjøler
- Oljeslanger
- Luftslanger
- MSD tenning? Er dette alla APC?
- Større dyser
- Oljeretur plugg
- Stort nok filter

Takker for alle svar :)
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Bygge 2.0i til turbo?

Legg inn av doo-kie » 13 okt 2008, 21:36

Jeg ville heller ha solgt bilen du har og kjøpt meg en turbo :wink:
det blitr nok billigere, men om du vil ta jobben som et prosjket, tror jeg det letteste du gjør er å få tak i en krasja turbobil eller drar til sverige eller et annet land og hente en bil, for så å flytte alt over :D
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Bygge 2.0i til turbo?

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 13 okt 2008, 21:38

Blir vel samme greine som på NG900... Der er det beste og ta komplett turbomotor med ledningsnett fra en bil som har dette orginalt. Hvordan det er og finne en 9-3 turbo delebil er det vel verre med :D

Edit: doo-kie var litt før på avtrekkeren enn meg :lol:

Men sjønner godt at du vil bygge om isteden for og selge den du har og kjøpe bil med turbo når du gjerne har lagt litt arbeid i bilen du har. Får jo ikke igjen noe får en sånn bil uten turbo i forhold til hva den ble kjøpt inn for et par år siden :x
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Re: Bygge 2.0i til turbo?

Legg inn av Isdahl N1069 » 13 okt 2008, 21:47

Sant, men ombyggningen da, vil den bli godtkjent?
Btw, passer NG900 oppsett inn i motorrommet mitt? Så jeg evt da får T5 styring?
Lettere sikkert å få tak i en NG900 Turbo
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bygge 2.0i til turbo?

Legg inn av Eirik N396 » 13 okt 2008, 21:57

Den lista så noe merkverdig ut, uten at jeg er noen ekspert på og9-3. Hva med f.eks. innsprøytninga? ;)

MSD har fint lite med APC å gjøre. MSD styrer tenninga, APC styrer ladetrykk. (Dessuten var APC noe en fant på eldre biler, på nyere biler er dette bygget inn i trionic).

Konklusjonen på slike tråder har vel vært at det er mye enklere å kjøpe en turbobil. Eventuelt å kjøpe komplett delebil, som det påpekes over.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bygge 2.0i til turbo?

Legg inn av Tor N12 » 13 okt 2008, 21:59

Eneste måten du kan få det godkjent på er å sette inn en orginal Saab turbomotor.
Så må du bytte alt som evt skiller på en turbomodell som f.eks bremser og dempere.
Når det er gjort så må du ha papir fra gm norge, så må du vise bilen til en saabfohandler som bekrefter at du har byttet de nødvendige delene for så til slutt ta bilen med på biltilsynet for å få den godkjent der.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Re: Bygge 2.0i til turbo?

Legg inn av Isdahl N1069 » 13 okt 2008, 22:07

Med andre ord, for meg blir det jæ...ig my stress :P Var det jeg trengte å høre, så takker for alle svar ;) Blir isåfall turbobil da jah
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bygge 2.0i til turbo?

Legg inn av Edward N812 » 14 okt 2008, 14:34

hvordan kan du synes det er mer stress enn å skaffe alle de spesialbygde delene kameraten din har lista opp for deg? du ser vel at hele den lista di utgår om du simpelthen bruker originaldeler?

om du sikta til at understell/bremsedelen var det som ble "jæ...ig mye stress", så burde du i alle fall ikke begi deg ut på et motorbytte? har du en kamerat som kan gjøre hele motorbytte jobben for deg så kan han vel også bytte bremser og understell?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Bygge 2.0i til turbo?

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 14 okt 2008, 17:01

Du har vel senkesett fra før av? det er vel godt nok for en turbobil og.. Trodde det var samme bremser på 9-3i og 9-3T jeg?
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Re: Bygge 2.0i til turbo?

Legg inn av Isdahl N1069 » 16 okt 2008, 20:30

Aleks-ander_N948 skrev:Du har vel senkesett fra før av? det er vel godt nok for en turbobil og.. Trodde det var samme bremser på 9-3i og 9-3T jeg?
Ja, det har jeg. Og EBC kit'et. Han snakket da aldri om motorbytte, men heller om ombyggning. Men det skader jo ikke å høre, men blir dyrt nok å kjøpe komplett turbomotor oxo da... :P De på SDCC starter jo på alt fra 12 lapper og oppover
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bygge 2.0i til turbo?

Legg inn av Edward N812 » 16 okt 2008, 20:39

turbomotor får du da kjøpt mange andre steder enn sdcc? og å bytte komplett motor er jo mye raskere enn alle de greiene kameraten din skreiv opp
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Re: Bygge 2.0i til turbo?

Legg inn av Isdahl N1069 » 18 okt 2008, 01:47

Let me know om du finner en da, med komplett ledningsnett :wink:
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Bygge 2.0i til turbo?

Legg inn av Morten-N146 » 18 okt 2008, 11:40

Isdahl N1069 skrev:Let me know om du finner en da, med komplett ledningsnett :wink:
Hvis du bestemmer deg for å bygge om kjøp en komplett bil. Det er absolutt billigst. F.eks. denne: http://www.blocket.se/vi/18507775.htm?ca=15_s" onclick="window.open(this.href);return false;
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bygge 2.0i til turbo?

Legg inn av Edward N812 » 18 okt 2008, 17:47

Isdahl N1069 skrev:Let me know om du finner en da, med komplett ledningsnett :wink:
det er du som har lyst på turbobil? jeg har flere allerede jeg ;)
selv om du har fått en kar til å gjøre jobben for deg, så sier det ikke seg selv at vi her inne gjør jobben å finne motor for deg i tillegg.

men siden du nevner det: GBL bildeler (juger'n, men IKKE kall han det på telefonen) har en ng900 turbo talladega som han har begynt å dele opp, alt er inntakt. han selger komplett motor for 10 lapper.. det var i alle fall prisen jeg fikk oppgitt da jeg snusa på turbomotor fra en av 9000'ene hans.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Bygge 2.0i til turbo?

Legg inn av Edward N812 » 18 okt 2008, 17:59

viewtopic.php?f=17&t=23198" onclick="window.open(this.href);return false;
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar