bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut
Moderator: Moderatorer
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut
bytta kasse på han Ole Fredrik sin 9000 (1995 2.3 turbo)
nå hopper den ut av 3. og 4. gir nesten med en gang man slipper clutchen etter giring.
så finnes det noen tricks for å vite at du har justert giroverføringa riktig? vi prøvde oss fram helt til vi kjente at alle gir var der dem skulle, så stramma jeg til. hadde regna med at det skulle holde, men neida.
edit: den foringa som sitter på giroverføringa var også annerledes fra kasse til kasse (kassa var tatt fra en 94-mod 2.3 turbo), men vi fikk flytta over så alt stemte og var dønn likt.
til slutt kan det nevnes at kassa er tatt fra en bil som har gått 370000 km med ukjent historikk, men vi håper så inderlig det ikke har noe med den å gjøre.
nå hopper den ut av 3. og 4. gir nesten med en gang man slipper clutchen etter giring.
så finnes det noen tricks for å vite at du har justert giroverføringa riktig? vi prøvde oss fram helt til vi kjente at alle gir var der dem skulle, så stramma jeg til. hadde regna med at det skulle holde, men neida.
edit: den foringa som sitter på giroverføringa var også annerledes fra kasse til kasse (kassa var tatt fra en 94-mod 2.3 turbo), men vi fikk flytta over så alt stemte og var dønn likt.
til slutt kan det nevnes at kassa er tatt fra en bil som har gått 370000 km med ukjent historikk, men vi håper så inderlig det ikke har noe med den å gjøre.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut
Den skal ikke hoppe ut av gir pga justeringa i allefall så jeg tipper kassa er gåen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut
oi, hehehehe
det var jo litt trist.

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut
Velvel, hvis kassen er kjøpt brukt av privatperson/høgger er det da god grunn til å forlange pengene tilbake. Dette er noe vedkommende med stor sannsynlighet har visst om, og dermed gyldig grunn til penger tibake eller heving av kjøpet. Selvsagt da med forbehold om at vedkommende har kjørt bilen, er den kjøpt f.eks. som delebil og aldri brukt er det noe annet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut
ja det blir nok ikke et tema, kassen stammer fra en bil jeg og Ole Fredrik kjøpte sammen, med motorhavari. så vi fikk bare sjekka om kassa virka tight ved litt lett sjalting stillestående.
så støyten tar vi på oss selv
så støyten tar vi på oss selv

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut
Kassa behøver ikkje vera gåen pga at den hopper ut av gir. Det er nok fjøra til låsekula på skifteakslingen som er slakk. Veit ikkje kor desse sit på saab, men på andre bilmerker kjem ein til dette ved å løyse ei skrue på utsida av kassa. Er slik fjør/kulelås på alle tre skifteakslingane vanlegvis, så sjå om det står 3 litt store skuer på linje/i nærheten av kvarandre på utsida av huset ein plass....
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut
altså skrudd inn i kassehuset i nærheten av giroverføringa et sted? skal se hva jeg finner, håper ikke det blir altfor kronglete å se etter. må vi ut med kassa igjen er jeg stygt redd for at det blir for å få inn ei ny kasse
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut
Er ikke sånn på 9k, så ingen vits å lete 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut
Og IKKE prøv å løsne den skruen di finner (13mm eller noe), den holder nemlig fast reversdrevet. Og du vil ikke at det skal flytte seg.. 

M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut
ja vi har i det minste gjort et iherdig forsøk på å "justere" den riktig i dag. men uten hell, hehe. stakkars Ole, får vel finne seg ei kasse til da.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut
hei jeg skal bytte girkasse på min egen bil.
et spørsmål ..
tok du ut motor da du bytta kasse???
takker for svar..
mvh Henning
et spørsmål ..
tok du ut motor da du bytta kasse???
takker for svar..
mvh Henning
1999 Saab 95 2.0 turbo
1987 Dodge Ram b350
1991 Saab 900 turbo(bruks bilen)
1983 Fiat Ritmo 70 (Kose bilen)
1990 9000Turbo(min første bil)
1987 Dodge Ram b350
1991 Saab 900 turbo(bruks bilen)
1983 Fiat Ritmo 70 (Kose bilen)
1990 9000Turbo(min første bil)
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut
Ikke ta ut hele motoren for å skifte girkasse da..!?9000Turbo skrev:hei jeg skal bytte girkasse på min egen bil.
et spørsmål ..
tok du ut motor da du bytta kasse???
takker for svar..
mvh Henning

Skal du skifte motoren, så ut med motoren, skifter du girkassa, så ut med kassa.
Men uansett hvordan du gjør det, er det jo slitsomt arbeid uten løftebukk, og da ville jeg jo
sterkt fraråde å gjøre det til en enda større jobb, hvilket det faktisk er.. Og om du har tilgang til
bukk, så er det desto mindre grunn til å vanskeliggjøre jobben med å trekke ut hele ramma, med motor.
Er du smådreven på å gjøre jobben på den måten, kan det riktignok gå like fort, og spare kropp og sjel ved
å ta ned hele ramma. Men ellers ville jeg ikke hatt ute noe mer enn jeg absolutt måtte, og det går nok fint
i ditt tilfelle og på denne bilen...

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut
På 9000 får du ut girkassa gjennom hjulhuset. Er nødt til å demontere litt rundt, det meste sier seg selv. Er greit å ha mulighet til å komme til under og overifra samtidig.. Du må få avlastet motoren på girkassesia så du får "vippet" ned ramma på den siden.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut
du trenger ikke ta ut motoren nei, grunnen til at du spør er kanskje fordi noen har fortalt deg åssen deg gjøres på en og900?9000Turbo skrev:hei jeg skal bytte girkasse på min egen bil.
et spørsmål ..
tok du ut motor da du bytta kasse???
takker for svar..
mvh Henning

det er overraskende lite arbeid. vi gjorde det med løftebukk første gangen vi bytta kasse, men når vi gjorde det nå jekka vi den bare godt opp, og stilte den på støttebukker (husk å sette dem på et STØDIG sted, det blir masse lirking og knoting under der. prøv å velte bilen så godt du kan mens den står på bukkene. får du ikke rikka den, så er det greit. hvis du kjenner at du kunne klart å velte den med litt mer krefter, er det IKKE greit.)
kan ramse opp ting som må av før du kan dra ut kassa, (ikke sikkert alle tingene er like nødvendige, f.eks bærearmen MÅ du ikke fjerne helt om du har bilen på løftebukk, men den vil bare være i veien om du har bilen på støttebukker.
store deler: hjul, begge hjulhus (disse er i plast og lette å skru ut, kun en håndfull 8mm muttere rundt hjulbua, samt noen 10mm rundt om), drivaksel, indre & ytre stabstagfester, endeledd (kjøp endeleddsavdrager på biltema!!), bærearm.
små deler: speedometersensor, ryggelysbryter, jordingskabel (sitter veldig synlig på kassa), samt hydraulikkslangen/røret som du også finner veldig fort når du kikker inn i hjulhuset eller ned på girkassa fra motorrommet.
folk kan legge til hva enn jeg har glemt!
-legg deg under og merk deg at subframen (ramma til hele forstillinga di) er todelt. det vil si at hvis du fjerner alle bolter på girkassesida av subframen, så vil du kunne vippe denne siden av den ned. men før du gjør dette må du binde opp motoren din (enten en bjelke på tvers av motorrommet, som du jekker motoren opp mot med jekkestropper, eller en motorjekk (elefantjekk).
NÅ kan du skru ut alle skruene som holder girkassa. det er vel 5 eller 6 18mm som ikke er vanskelige å få ut med de rette skrallekombinasjonene.
nå kan du ta ut kassa! vi har alltid måtte ty til litt skrujer og kanskje litt brekkjern for å få løsna den skikkelig.
vær to om å løfte kassa ut, og GJERNE tre om å løfte kassa inn. hvis dere bare er to stykker kan det være greit å balansere den nye kassa på jekken din, mens dere manøvrerer dere inn.
et tricks som hjalp oss veldig, i og med at vi bare var to stykker, og skulle egentlig hatt en ekstra mann til å lirke kassa inn: finn/kjøp noen ekstra lange bolter med samme gjenger som girkasseskruene. når dere har fått kassa på såpass at den er "huka" på en aksel, og hulla er på linje med hverandre, så kan dere starte med å skru inn disse boltene litt her og der (som dere bytter ut med de vanlige skruene etterhvert som kassa kommer langt nok inn til å få på de vanlige skruene. det sparer fort en av dere en ubehagelig lang statisk benkpressøkt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Re: bytta girkasse, nå hopper 3. og 4. gir ut
Mener å huske at å få løs startmotoren var en skikkelig pain in the ass.
Står vel litt om jobben her http://www.quasimotors.com/clutch.htm.
Står vel litt om jobben her http://www.quasimotors.com/clutch.htm.
25 Year anniversary of Saab 9000