Dynamo, og900 t8

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Dynamo, og900 t8

Legg inn av Rambraut N1491 » 28 okt 2008, 16:22

Hei

Tror dynamoen min har takket for seg og tatt kvelden nå. Skulle kjøre en liten tur i går etter å ha skiftet blinklyspære og en pære til baklysene mine i går, men la kjapt merke til at batteriet tappet seg for strøm (hat voltmåler i cupe'en).

Målte litt rundt om kring, sjekket sikringer og relè, men har stor tro på at det er dynamoen eller børstene som er ferdige.

Så da, hvordan får jeg av dynamoen?
ser ut til at jeg må av med de tre umbrakoskruene som er festet i blokka, men er ikke sikker. Noen som har forslag?

Mvh
Martin
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
matss
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 207
Registrert: 28 mar 2008, 17:58
Medlemsnummer: N1281
Navn: Mats A. Leret
Bil: 1990 - 900 Turbo 16V
Sted: Sørumsand

Re: Dynamo, og900 t8

Legg inn av matss » 28 okt 2008, 16:37

jeg tok faktisk av og på dynamoen på min og900 i dag, for å skifte det festet som er festet med tre stk umbrako. det er en lett prosess med rett verktøy. du starter bare med å bruke en 16 mm fast, for å skru ut den bolten som du justerer hvor stram reimene skal være. du må huske å ta av minus polen på batteriet, siden du må jo ta av signalkabelen som sitter på dynamoen, samt plussledningen.

deretter går du vel bare løs på hovedbolten som sitter nederst på dynamoen inn mot torpedoveggen, mener å huske du måtte bruke 17 mm pipe. så er det bare å dra ut bolten, og løfte opp dynamoen :)
1990 - 3dørs 900 T16

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Dynamo, og900 t8

Legg inn av Ingvar N629 » 28 okt 2008, 16:53

matss skrev: deretter går du vel bare løs på hovedbolten som sitter nederst på dynamoen inn mot torpedoveggen, mener å huske du måtte bruke 17 mm pipe. så er det bare å dra ut bolten, og løfte opp dynamoen :)
Øøøø om du klarte det, så er dynamoen din modifisert. Den bolten stopper nemlig normalt i torpedoveggen før dynamoen er løs, dvs du må ut med de tre umbracoskruene. På min gamle 900 så fjernet jeg det ene festet på dynamoen, slik at den kunne tas av slik Matss beskriver. Når reimene er stramme, så holdes den jo på plass likevel, om man lar det være igjen nok spor i det festet som modifiseres.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dynamo, og900 t8

Legg inn av Rambraut N1491 » 28 okt 2008, 17:08

Aight guys!

Skal prøve og få lurt av disse umbracoskruene i kveld eller i morgen, klarer ikke kjøre en Peugeot 307 HDi en dag til :lol:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
matss
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 207
Registrert: 28 mar 2008, 17:58
Medlemsnummer: N1281
Navn: Mats A. Leret
Bil: 1990 - 900 Turbo 16V
Sted: Sørumsand

Re: Dynamo, og900 t8

Legg inn av matss » 28 okt 2008, 23:30

ja, stemmer. du må løsne på et par av de, og vippe opp hele festet, så kommer bolten ut. jeg forklarte ikke veldig detaljert i stad. hehe.

husker ikke helt, men tror det var når du drar ut bolten på toppen der, til justeringa, så står dynamoen fri til å vippes opp/ned, og da er reimene løse, og kan tas av. litt lettere og komme til osvosv.
1990 - 3dørs 900 T16

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dynamo, og900 t8

Legg inn av Rambraut N1491 » 28 okt 2008, 23:38

Har vært av med alt bortsett fra dynamoen, så jeg kommer lett til på den skruen som er bak og over dynamoen, for de som vet hvilke jeg prater om her. Er den under som er prakket, men skal ta alt i morgen når jeg får rydda ferdig den skikkelige garasjen med skikkelig lys osv :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Dynamo, og900 t8

Legg inn av Ottar N398 » 29 okt 2008, 09:13

Du skal ikke bare bytte laderegulatoren først da? denne pleier å ryke først og er ikke vanskelig å bytte.. Finn en sort dings rett under pluss polen. Skur ut, sett inn ny :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dynamo, og900 t8

Legg inn av Rambraut N1491 » 29 okt 2008, 10:07

Hm, er jo verdt et forsøk. Takk for tipset :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dynamo, og900 t8

Legg inn av Rambraut N1491 » 29 okt 2008, 14:41

Hva er det egentlig med disse bilene? :p

Skulle flytte den fra gammle garasjen min og opp til den nye nå isted.. da ladda den plutselig igjen, kjørte en tur for og se om det holdt, og det gjør det :p

Samme skjedde med bensinpumpereleèt også, funket fjell helt til fredag forrige uke, tok det ut og satte det inn igjen, da funka det også :p
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Dynamo, og900 t8

Legg inn av Frode N073 » 29 okt 2008, 17:15

ikkje stol på bensinpumpereleèt for det om det virke nå. på gamle T8'an min så fuska releèt. konne virka fint ei stond for så å kutta. det e meget skjipt når detta skjer i akselerasjonsfeltet på motorveien og du plutseligt ha 0 framdrift. tro meg eg har erfart det.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dynamo, og900 t8

Legg inn av Rambraut N1491 » 29 okt 2008, 17:22

Frode N073 skrev:ikkje stol på bensinpumpereleèt for det om det virke nå. på gamle T8'an min så fuska releèt. konne virka fint ei stond for så å kutta. det e meget skjipt når detta skjer i akselerasjonsfeltet på motorveien og du plutseligt ha 0 framdrift. tro meg eg har erfart det.

Haha, det hørtes kjipt ut og det :p

Men har nødløsning liggende klar, la opp en kabel fra + på tenninga slik at jeg starter pumpa når jeg vrir om på tenninga. Ikke så veldig lurt, men er som sagt en nødløsning om jeg måtte trenge den :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar