Stilling av tenning, Saab 9k Turbo 88mod.
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Stilling av tenning, Saab 9k Turbo 88mod.
Noen som kan forklare meg hvordan man stiller inn tenninga? hvor mange grader osv skal den være på?. jeg har fått tak i en tenningslampe, men hvor og hvordan skal den brukes?
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Stilling av tenning, Saab 9k Turbo 88mod.
Skrevet tidligere, ang. og900. Men det skal vel ikke være de store forskjellene ifht. din 9000.
Antall grader fortenning og ved hvilket turtall, skal vel stå på hjulbuen din.Eirik N396 skrev: Lampen kobles innpå batteriet, og rundt tennpluggkabel 1. Med lampen skal du lyse nedi en luke i dekselet over svinghjulet. Samtidig må du ha med en kamerat som sitter inni bilen og holder turtallet på gitt turtall. Da skal det være mulig å tyde et tall i luka. Det er fortenningen. Om dette tallet ikke stemmer, må du vri litt på fordeleren. Denne løser du tre skruer på, og du kan lett vri den til du oppnår rett tenning. Slik gjør vi det ihvertfall på Skjæveland
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Stilling av tenning, Saab 9k Turbo 88mod.
Bilen er ommbygd, så det står bare grader osv, for vanlig 2.0L.Eirik N396 skrev:Skrevet tidligere, ang. og900. Men det skal vel ikke være de store forskjellene ifht. din 9000.Antall grader fortenning og ved hvilket turtall, skal vel stå på hjulbuen din.Eirik N396 skrev: Lampen kobles innpå batteriet, og rundt tennpluggkabel 1. Med lampen skal du lyse nedi en luke i dekselet over svinghjulet. Samtidig må du ha med en kamerat som sitter inni bilen og holder turtallet på gitt turtall. Da skal det være mulig å tyde et tall i luka. Det er fortenningen. Om dette tallet ikke stemmer, må du vri litt på fordeleren. Denne løser du tre skruer på, og du kan lett vri den til du oppnår rett tenning. Slik gjør vi det ihvertfall på Skjæveland
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Stilling av tenning, Saab 9k Turbo 88mod.
Forutsetter det er likt som på og900 T16, noe jeg regner med det er.
16grader fortenning @ 850 RPM
16grader fortenning @ 850 RPM
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Re: Stilling av tenning, Saab 9k Turbo 88mod.
Ok!.. takkEirik N396 skrev:Forutsetter det er likt som på og900 T16, noe jeg regner med det er.
16grader fortenning @ 850 RPM
men hvor skal man peke med tenningslampa? har prøvd litt forskjellig, menn finner liksom ikke det punktet!
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Stilling av tenning, Saab 9k Turbo 88mod.
Over svinghjulet.