Automatkasse rykker/hugger, MY05 9-5
Moderator: Moderatorer
- Birger N372
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N372
- Navn: Birger
- Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
- Sted: Grimstad
Re: Automatkasse rykker/hugger, MY05 9-5
Har ikke fått noen regning fra Saab siden det var en service (den jeg har tatt nå) med i prisen da jeg kjøpte bilen, så jeg vet ikke hva slags olje de har byttet. Den har bare vært på autorisert Saab-verksted (to stykk), jeg regner med at de vet hva slags olje den skal ha og hvor mye. Men jeg skal sjekke nivået om ikke så altfor lenge... 

- Kurt N597
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
@doo-kie
Det jeg mener med å flushe er at man løsner begge kjølerslangene fra kassa, kobler returslangen til trykksiden og plugger returhullet i kassa, starter motoren sånn at det spyler ut ca en liter fra trykkslangen, stopper motoren, fyller på en liter gjennom peilepinnen og gjentar til det kommer ut ny olje fra trykkslangen etter ca 8-9 liter. Da er all oljen i kassa byttet og siden retningen gjennom kjøleren er reversert er silen skylt.
Det er ikke så vanskelig å gjøre dette med et minimum av søl, og til slutt man må bare få kjølerslangene riktig koblet og oljenivået riktig, så blir det som nytt.
Det jeg mener med å flushe er at man løsner begge kjølerslangene fra kassa, kobler returslangen til trykksiden og plugger returhullet i kassa, starter motoren sånn at det spyler ut ca en liter fra trykkslangen, stopper motoren, fyller på en liter gjennom peilepinnen og gjentar til det kommer ut ny olje fra trykkslangen etter ca 8-9 liter. Da er all oljen i kassa byttet og siden retningen gjennom kjøleren er reversert er silen skylt.
Det er ikke så vanskelig å gjøre dette med et minimum av søl, og til slutt man må bare få kjølerslangene riktig koblet og oljenivået riktig, så blir det som nytt.

mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Ja oki.. Hørtes logiskt ut:), Men om man\ borer hull i konverter går det jo en del fortere
(om man kommer lett til den)
Er jo tross alt noen liter i den! Så gjenger opp hullet og setter i en skru=) da har man avtapping der for alltid!

Er jo tross alt noen liter i den! Så gjenger opp hullet og setter i en skru=) da har man avtapping der for alltid!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie