Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
PerH N1870
- 1.2 bar

- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Legg inn
av PerH N1870 » 16 des 2007, 14:04
Har veldig lyst på å installere motorvarmer og kupèvamer på min M92 9000 2.3.
Er litt usikker på hvor komplisert det er. Har heller ikke funnet noen god beskrivelse på nettet. Kanskje det finnes likevel ?
Er det noen som har erfarfaring og kan legge ut en beskrivelse på hvordan jeg skal gå frem ? Tenker spesielt på motorvarmeren. Regner med at kupèvarmeren er rett frem.

M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 16 des 2007, 15:35
Har du kjøpt motorvarmer? Sannsynligheten for at monteringsanvisning medfølger denne er jo absolutt til stede.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
PerH N1870
- 1.2 bar

- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Legg inn
av PerH N1870 » 17 des 2007, 01:21
Har ennå ikke kjøpt motorvarmer.
Tenker vel at jeg bør være rimelig trygg på at jeg får det til før jeg kjøper delene.
Hvis jeg må ut med "hele" motoren får å få det til, da vil jeg nok tenke meg om en gang til.

M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 17 des 2007, 01:25
Er rimelig enkelt å montere motorvarmer på 9k, i allefall de uten turbo.
Det verste er å få ut frostpluggen. Selv så bruker jeg å borre et hull og sette inn en skrue som jeg bruker for å trekke ut frostpluggen med. Da er det bare å putte inn varme-ellementet og stramme festeskruen på denne, montere kontakten og fylle på frostveske igjen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
PerH N1870
- 1.2 bar

- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Legg inn
av PerH N1870 » 17 des 2007, 01:35
Høres jo veldig lovende ut
Kan du tipse meg om hvor frostpluggen sitter ??

M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 17 des 2007, 01:46
Det sitter 4 stk i fremkant på bloka, på turbomodellene så skal man montere motorvarmeren i den som sitter til høyre når du står foran bilen og ser mot motoren, går ut fra at det er den man benytter på sugerne også.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Legg inn
av Peter » 17 des 2007, 23:12
Må bare være litt forskiktig når du borrer, kjenner en som ikke merka at han var gjennom frostpluggen og dermed borra rett igjennom sylinderen, og dermed måtte bytte hele blokka

-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 17 des 2007, 23:23
P3t3r skrev:Må bare være litt forskiktig når du borrer, kjenner en som ikke merka at han var gjennom frostpluggen og dermed borra rett igjennom sylinderen, og dermed måtte bytte hele blokka

Han må se litt snodig ut... for han må i allefall ha flere enn ti tommeltotter om det var på en Saabmotor i allefall

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
PerH N1870
- 1.2 bar

- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Legg inn
av PerH N1870 » 18 des 2007, 10:02
Takk for alle gode råd og innspill !
Skal prøve å være forsiktig når jeg legger an boret. Frostpluggen er jo ikke tykkere enn en mynt så det skal nok gå bra.
Har hørt at det finnes flere typer motorvarmere. En som dunkes inn sånn som en frostplugg. Så finnes vel også en type som har en slags leppe som tres på innsiden og så kan en trekke til med bolt fra utsiden
Hvilken type element anbefaler ekspertisen ?

M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 18 des 2007, 16:45
OM du kjøper Defa så er den varmeren en slik som du skriver med bolt, de er i allefall enklest å montere pluss at de kan demonteres enkelt om du noen gang skulle få bruk for det.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Gandulf N1535
- 2.0 bar

- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Legg inn
av Gandulf N1535 » 05 nov 2008, 19:12
Låner denne tråden litt.
Har lyst på motorvarmer på min 86 9000 turbo, og økonomisk sett vil jeg helst få tak i en brukt. Det jeg lurer på da er om det er forskjell på varmerne, eller kan jeg bruke et fra en suger?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 06 nov 2008, 00:20
Skal ikke garantere men jeg mener det er en som passer de gamle 2-litrene og en som passer på kortmotoren fra 94 samt 2.3 langmotor fra 90 og opp...
Men det er jo lett å sjekke selv da, surfer du deg en runde innom Defa, Calix eller noen som selger varmere f.eks speedparts så ser du jo om delenummrene er like

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Gandulf N1535
- 2.0 bar

- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Legg inn
av Gandulf N1535 » 06 nov 2008, 12:53
Du har nok rett Tor, en kjapp titt innom SP bekrefter dette. Hvorfor tenkte jeg ikke på det før?

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
-
PerH N1870
- 1.2 bar

- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Legg inn
av PerH N1870 » 07 nov 2008, 07:11
Har hørt en gang at man ikke skal installere brukt. Det har lett for å bli lekkasje. noen meninger om det ???
Kan tenke meg det stemmer med den typen man dunker inn, men kan ikke helt skjønne hva som er problemet med de som blir skrudd fast ??

M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 07 nov 2008, 11:12
PerH skrev:Har hørt en gang at man ikke skal installere brukt. Det har lett for å bli lekkasje. noen meninger om det ???
Kan tenke meg det stemmer med den typen man dunker inn, men kan ikke helt skjønne hva som er problemet med de som blir skrudd fast ??

Går bra å bruke de som er skrudd flere ganger i allefall om man spanderer på seg en ny o-ring

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor