SaaB 900 T16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
fubu81
Innlegg: 2
Registrert: 10 nov 2008, 18:18

SaaB 900 T16

Legg inn av fubu81 » 10 nov 2008, 18:25

Ny på forumet, saaben min er litt rar, akselerasjonen varierer voldsomt etr forhold virker det som . Den drar som bare fy opp til 130-140, deretter er det som om den mister litt piffen. dette skjer også under vanlig akselerasjon opp til 100 for å sette ett tall. kan dette være tegn på at turboen begynner å bli slitt? det ryker ikkenoe spesielt av den på tomgang eller...

noen ganger er den råsprek, andre ganger er det som om ikke turboen er med, ligger jeg å har ladetrykket midt på gulefeltet på målern, suser å plystrer turboen, gir mere gass så blir det stillt på den plystrelyden :S

mine kjennskaper til saab er ikek store , så alle tips mottas med takk . har tenkt tanken på å slenge på en annen turbo, men noen som vet hva slags turbo som passer på? ute n noe modding av rør å slikt? gjerne noe som gir mere pulver :-)

Eller andre triks for å få mere ut av motoren, er en 1985 mod :-)

Hilsen Lars

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: SaaB 900 T16

Legg inn av Rambraut N1491 » 11 nov 2008, 00:11

Høres ut som tenningsbank for min del..
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

fubu81
Innlegg: 2
Registrert: 10 nov 2008, 18:18

Re: SaaB 900 T16

Legg inn av fubu81 » 11 nov 2008, 23:28

Har fått seg ny rotor,lokk, mangler plugger endada :P skal prøve med det , virker nesten som om den går i sånn sikkerhets preogram noenganger , liksom ikke gir fullt.. om ikke er det veldi late 175 hester

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: SaaB 900 T16

Legg inn av Ingvar N629 » 11 nov 2008, 23:37

Sjekk at tenningsforskyvinga fungerer som den skal hver gang, det styres av trykklokka på fordeleren. Om tenninga ikke forskyves ved trykk, så vil du få tenningsbank, og APC-systemet vil senke ladetrykket.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: SaaB 900 T16

Legg inn av Pål N526 » 12 nov 2008, 16:55

Ingvar N629 skrev:Sjekk at tenningsforskyvinga fungerer som den skal hver gang, det styres av trykklokka på fordeleren. Om tenninga ikke forskyves ved trykk, så vil du få tenningsbank, og APC-systemet vil senke ladetrykket.
Dette Ingvar sier kan jeg personelig skrive under på at det skaper problemer 8)

sjekk denne ved å trykk/vacuum sette den samtidig som du måler tenning på bilen. Min fungerte ypperlig, så hang den seg opp, så virka den så hang den seg opp. Veldig periodisk med andre ord. Gå over kabel til knock sensor da denne også kan fororsake problemer. er veldig viktig at kontaktene er rene og uten fukt!

Sjekk også slanger som går inn på trykksensor.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar