Litt skeptisk til ytelser på 9-5en
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 10 nov 2008, 23:29
- Bil: Saab 9-5 2,0t SE -98
- Sted: Molde
Litt skeptisk til ytelser på 9-5en
Har en 9-5 lettvekter med 2,0t SE utgave fra nittenåttånitti med en chip jeg ikke har gjort meg helt kjent med enda.
Jeg kutter rett til saken;
Jeg prøvekjørte min bil i 1 dag før jeg bestemte meg for å slå til. Jeg syntes den ladet bra, men nå en dag forleden skulle jeg foreta en klassisk forbikjøring av en traktor på en rolig treig vei, lå i 3, ned i 2 skulle rykke forbi, d gikk greit, men ikke som jeg hadde forventet. Jeg var sikker på at den ladet mindre enn før. Jeg er ikke sikker på va trykket skal ligge på en chipet 2,0 ltt men jeg målte den til 0,5 med måler. Prøvde noen tjuvtriks jeg fant her en plass på forumet. Altså å plugge den øverste slangen på magnetventilen. trykket hadde økt fra 0,5 - 0,6. (mulig på grunn av vær og fuktighet, men hva vet jeg. Jeg er ganske grønn når det kommer til bil.
Noen som har noen gode råd? Noen som kan si meg hva en "hvaskaljegsi' gjennomsnittlig chip skyve trykket opp på en ltt og hva eventuelt annet som kan gjøres om det ikke chipen det står på.
Turboen er vell så og si ny.
slanger er inspisert for rifter,hull men IKKE trykktestet(skjer i løpet av morgendagen)
På forhånd, takk.
Jeg kutter rett til saken;
Jeg prøvekjørte min bil i 1 dag før jeg bestemte meg for å slå til. Jeg syntes den ladet bra, men nå en dag forleden skulle jeg foreta en klassisk forbikjøring av en traktor på en rolig treig vei, lå i 3, ned i 2 skulle rykke forbi, d gikk greit, men ikke som jeg hadde forventet. Jeg var sikker på at den ladet mindre enn før. Jeg er ikke sikker på va trykket skal ligge på en chipet 2,0 ltt men jeg målte den til 0,5 med måler. Prøvde noen tjuvtriks jeg fant her en plass på forumet. Altså å plugge den øverste slangen på magnetventilen. trykket hadde økt fra 0,5 - 0,6. (mulig på grunn av vær og fuktighet, men hva vet jeg. Jeg er ganske grønn når det kommer til bil.
Noen som har noen gode råd? Noen som kan si meg hva en "hvaskaljegsi' gjennomsnittlig chip skyve trykket opp på en ltt og hva eventuelt annet som kan gjøres om det ikke chipen det står på.
Turboen er vell så og si ny.
slanger er inspisert for rifter,hull men IKKE trykktestet(skjer i løpet av morgendagen)
På forhånd, takk.
Min første saab.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 108
- Registrert: 27 okt 2007, 16:17
Re: Litt skeptisk til ytelser på 9-5en
viewtopic.php?f=12&t=22377&p=153770#p153770" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanskje dette er ett tips?
Kanskje dette er ett tips?
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Litt skeptisk til ytelser på 9-5en
ER bilen din chippet?
Var litt uklart, det der..
Tipper nok at den bør lade litt mer enn 0,5 om den er det, men selv om den er det, så kan det jo være flere små ting som gjør at den ikke går så bra som før..
Er eksosanlegget helt? Har det ramla sund innvendig, så kan det tette seg, da blir det ikke mye sus i turboen..
Har noen fyllt 95oktan kan ytelsen gå ned..
Sikkert masse annet også, men med chip på en 2,0t 1998, så får du maks ca 205hk på originale dyser... er jo ikke allverden da..

Tipper nok at den bør lade litt mer enn 0,5 om den er det, men selv om den er det, så kan det jo være flere små ting som gjør at den ikke går så bra som før..
Er eksosanlegget helt? Har det ramla sund innvendig, så kan det tette seg, da blir det ikke mye sus i turboen..
Har noen fyllt 95oktan kan ytelsen gå ned..
Sikkert masse annet også, men med chip på en 2,0t 1998, så får du maks ca 205hk på originale dyser... er jo ikke allverden da..

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 10 nov 2008, 23:29
- Bil: Saab 9-5 2,0t SE -98
- Sted: Molde
Re: Litt skeptisk til ytelser på 9-5en
bilen ER chippet ja, jeg er bare ikke sikker på hvilken levrandør den er fra og hva den skal få turboen til å lade. Tørr ikke bynne å skru å se og late som at jeg har peiling som jeg ikke harGunnar N326 skrev:ER bilen din chippet?Var litt uklart, det der..
Tipper nok at den bør lade litt mer enn 0,5 om den er det, men selv om den er det, så kan det jo være flere små ting som gjør at den ikke går så bra som før..
Er eksosanlegget helt? Har det ramla sund innvendig, så kan det tette seg, da blir det ikke mye sus i turboen..
Har noen fyllt 95oktan kan ytelsen gå ned..
Sikkert masse annet også, men med chip på en 2,0t 1998, så får du maks ca 205hk på originale dyser... er jo ikke allverden da..


kan den originale bosch dumpventilen som står i ha noe med det å gjøre? har bestilt meg 3 stk


Sist redigert av SaabOle-_- den 12 nov 2008, 00:04, redigert 1 gang totalt.
Min første saab.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Litt skeptisk til ytelser på 9-5en
Han sier jo rett over her at han har forsøkt å plugge magnetventilslangen.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 108
- Registrert: 27 okt 2007, 16:17
Re: Litt skeptisk til ytelser på 9-5en
EdHunter N815 skrev:Han sier jo rett over her at han har forsøkt å plugge magnetventilslangen.
Ett lignenes problem hadde eg på min og9-3. Der var det den ventilen nermest innsuget så var blåst. Då hjalp det ikkje å plugge magnetventilen.
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Litt skeptisk til ytelser på 9-5en
Få tak i forrige eier og få klarhet i hvem som har levert trim. Det kan jo være greit å vite. Ellers har jeg ingen gode ideer.. 

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 10 nov 2008, 23:29
- Bil: Saab 9-5 2,0t SE -98
- Sted: Molde
Re: Litt skeptisk til ytelser på 9-5en
jeg kontaktet tidligere eier og fikk opplyst at det var bsr chip, men det er noen år siden dette ble gjort så hva har endret seg side den gang vet jeg ei, men forige eier har ikke så veldig greie på hva som ble gjort. Han sa noe med skifte av hjerne i bilen elns. jeg er like grønn som han når det kommer til motorteknisk. motor genereltGunnar N326 skrev:Få tak i forrige eier og få klarhet i hvem som har levert trim. Det kan jo være greit å vite. Ellers har jeg ingen gode ideer..

han sa at verkstedet påsto 230 hk, så om dyser er byttet ut er vell det mulig, men det vet verken jeg eller han

men tilbake på stien. burde ikke bilen lade mer en 0,6 ? skal skifte backventiler, plugger, dumpventil og andre "slitedeler" nå som desemberlønna ikke er så langt unna uansett, men vil det bli bedre er det jeg virkelig funderer på.
om det er flere gode råd i ivrige sinn her på forumet så hver så snill å smett d inn

Min første saab.
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 10 nov 2008, 23:29
- Bil: Saab 9-5 2,0t SE -98
- Sted: Molde
Re: Litt skeptisk til ytelser på 9-5en
er det mye stress og bytte den ventilen og er den evt, lett å skaffe? pris? takk?Berland N1165 skrev:EdHunter N815 skrev:Han sier jo rett over her at han har forsøkt å plugge magnetventilslangen.
Ett lignenes problem hadde eg på min og9-3. Der var det den ventilen nermest innsuget så var blåst. Då hjalp det ikkje å plugge magnetventilen.

Min første saab.
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Litt skeptisk til ytelser på 9-5en
viewtopic.php?f=12&t=22377&p=153964&hil ... er#p153964" onclick="window.open(this.href);return false;
Det meste du lurer på ang. nevnte ventiler står vel her, eller i linken i tråden.
Det meste du lurer på ang. nevnte ventiler står vel her, eller i linken i tråden.

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 10 nov 2008, 23:29
- Bil: Saab 9-5 2,0t SE -98
- Sted: Molde
Re: Litt skeptisk til ytelser på 9-5en
det er de ventilene jaGunnar N326 skrev:viewtopic.php?f=12&t=22377&p=153964&hil ... er#p153964
Det meste du lurer på ang. nevnte ventiler står vel her, eller i linken i tråden.


3. gang noen poster linken der her liksom.. høhø

Min første saab.