Ser at speedparts selger en oppdateringssats på veivhusventilasjon, lurte på om det er stress å bytte?
og om jeg bytter det kan jeg da slippe å få problemer med det senere?
ser det ikke koster så mye, men er det å anbefale å gjøre oppgraderingen eller la være?
har ikke hatt problem med det, ikke noe merkbar oljeforbruk..
Har en 9-5 2.0t 02
veivhusventilasjon
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1430
- Navn: Johan Arvasli
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Sørli
veivhusventilasjon
Saab 9-5 2.0t M02
-
- 0.7 bar
Re: veivhusventilasjon
Det er ikkje nåke problem å bytte dette. Brukte maks 30 min. å bytte på min og9-3.Arvasli skrev:Ser at speedparts selger en oppdateringssats på veivhusventilasjon, lurte på om det er stress å bytte?
og om jeg bytter det kan jeg da slippe å få problemer med det senere?
ser det ikke koster så mye, men er det å anbefale å gjøre oppgraderingen eller la være?
har ikke hatt problem med det, ikke noe merkbar oljeforbruk..
Har en 9-5 2.0t 02
Visst ikkje veivhusventilasjonen er oppgradert er det vel anbefalt å gjøre dette uansett om det ikkje er noe merkbar oljeforbruk.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: veivhusventilasjon
Vil anbefale deg å benytte løftebukk/grav dersom du har anledning til det, gjør jobben ekstremt mye lettere. Det går nok uten også, men det blir en del kravling på bakken siden du må bytte bytte oljeutskilleren som står plassert på motorblokken ned under innsuget.
Å bytte ventilasjonen forhindrer nok at du får problem med oilsludge senere, men husk at dersom problemet allerede har oppstått så hjelper det lite å gjøre forebyggende tiltak. Dersom du er usikker ville jeg nok tatt ned bunnpannen for å sjekke hvordan oljesil og register ser ut, hvis silen allerede er tett eller registeret slitt vil ikke oppgradering av veivhusventilasjonen gjøre noen som helst nytte.
Å bytte ventilasjonen forhindrer nok at du får problem med oilsludge senere, men husk at dersom problemet allerede har oppstått så hjelper det lite å gjøre forebyggende tiltak. Dersom du er usikker ville jeg nok tatt ned bunnpannen for å sjekke hvordan oljesil og register ser ut, hvis silen allerede er tett eller registeret slitt vil ikke oppgradering av veivhusventilasjonen gjøre noen som helst nytte.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1