zero900t skrev:Sant eller usant???
Det viktigste er å danne deg et bilde av slitasjen på toppen. Du får kjøpt måletråd fra maskin/industriforretning. Mål mellom kam og overfall, trekk til med moment, og sjekk etter spesifikasjoner fra Saab. Er det utenfor fabrikktoleranse er det etter min erfaring snakk om relativt lang km-stand, du kan jo fortsatt bruke den (om den ikke er mye utenfor tol. eller skjev) men gamle toppen er ikke verdt bryet engang å stokke det der de var.. Er toppen i god stand er det jo en annen sak, men er ingen grunn til å gå over stokk og stein for å få de der de var om det først er stokket om.
Ventilene har meget lite å si hvor de står, spess da du skjeldent klarer å stokke om eksos og innsug.
Mtp. løftere/trykkere, er det ikke løfterne som blir slitte, det er toppen i seg selv som strekker seg, og du vil altid få en ujevn varmeavledning fra midten av toppen til ytterst, og det forekommer en helt normal ovalitet/slitasje i de ytterste føringene som skiller seg fra en annen ovalitet/slitasje i de indre føringer mer sentrert i toppen med mer varme.. Ergo hjelper det lite å 'sette rett' når løfteren stort sett er laget av materialer som har 4-5dobbel strekkstyrke av alutoppen.
Ingen grunn til familieoppløsning av den grunn!
