Dumpventil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Dumpventil

Legg inn av Paradigm N558 » 20 jan 2009, 10:26

Så, kanskje vi en gang for alle kan høre med guruen om hvilken vei dumpventilen skal stå.
Da med hensyn på stempel og/eller membran-ventil på motoren med T5 og T7 :)
Ønskelig at folk ikke diskuterer dette her, men folk med konkrete data kan dokumentere hvilken vei dumpen skal stå.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Dumpventil

Legg inn av Haaka » 20 jan 2009, 20:16

Paradigm N558 skrev:Så, kanskje vi en gang for alle kan høre med guruen om hvilken vei dumpventilen skal stå.
Da med hensyn på stempel og/eller membran-ventil på motoren med T5 og T7 :)
Ønskelig at folk ikke diskuterer dette her, men folk med konkrete data kan dokumentere hvilken vei dumpen skal stå.
Helt kort vil jeg hevde at ventilen i utgangspunktet skal åpne MOT innsug, dvs. både manifoldtrykk (OBS! ulikt kompressortrykk pga. gasspjeld) samt fjær vil spenne ventilen mot setet, og åpner i motsatt retning av evakuert luft. Men dette avhenger av typen ventil det er snakk om.

Videre finnes det samtidig et ønske om å oppnå en større fleksibilitet ved en pneumatisk styrt ventil, under ekstreme forhold, for ikke å avlaste et trykksatt innsug før gasspjeld har vært lukket en lengere tid, og evt. kompressortrykk før gasspjeld, da dette blir en viktig resurs for å raskest mulig hente tilbake fylling for optimal gassrespons. Aktuelt da blir antilag-systemer (ALS) som er utviklet for samme aplikasjon fungerer på samme prinsipp av å opprettholde trykk, bare på andre siden av turboen (turbin/eksossiden). ALS mister mye av sin funksjon dersom innsuget evakueres ved hurtig manøvrering av gasspjeld. En avlastningsventil MÅ sikre trykkavlastning ved langvarig lukket gasspjeld for å hindre skade på turbo, men kan og bør også kunne sikre et opprettholdt kompressortrykk ved kun kortvarig lukking av gasspjeld, og derfor gi et høyere manifoldtrykk ved direkte spjeldåpning, og videre økt fylling og respons. Ergo to funksjoner av samme sak. Ventilen skal åpne, dog ikke for tidlig.

En mer effektiv og presis styring er noe man da oppnår med en dobbeltvirkende ventil, hvor ventilen åpner MED evakuert luft, da pneumatisk styring skjer på både forside og bakside av vacuummembran, derav nøytraliserer kompressortrykk mot ventiltallerken. Samtidig vil en dobbeltvirkende ventil også fungere som overtrykkssikring, da membranspenn er nøytralisert av kompressortrykk fra både forside og bakside av membran, og kun overtrykk bak ventiltallerken kan nøytralisere fjærspenn. Denne funksjon samt den for normal trykkavlastning (den for å forhindre 'turbosurge') bør justeres noe mer nøyaktig enn en enkeltvirkende ventil, f.eks gjennom trykktesting for å oppnå korrekt åpningsterksel ved å justere fjærens stivhet og forspenning.

-Haaka-
Sist redigert av Haaka den 20 jan 2009, 20:44, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Dumpventil

Legg inn av Tor N12 » 20 jan 2009, 20:27

Skilt ut fra FAQ, diskusjonene tar vi i de vanlige forumene ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar