DI -kassett 9-5,

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

DI -kassett 9-5,

Legg inn av olewa » 18 aug 2004, 07:04

Saab´n min har tendenser til å "lugge" v/2200-2700 omdreininger. "Vil og vil men får det ikke til".Har skifta alt av filter + nye plugger (nummeret på de nye er et hakk lavere enn originalt , kjøpt fra saab Skøyen).
Kan dette være DI kassetten som lurer meg og begynner å klikke ..?
Eller er det noe annet som må smøres/justeres..
Takknemmelig for alle tips !!
9-5, 2.3ltt. 98 modell, 130"km....

Brukeravatar
Kjetiln122
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 440
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N122
Navn: Kjetil Finstad
Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
Sted: Ås

Legg inn av Kjetiln122 » 18 aug 2004, 08:29

Jeg vill tippe at det er DI-kasset`n som lurer deg!
Pappa hadde det samme problemet med sin 9000!
Var ikke lang tid etterpå før han måtte bytte DI-kasset!
Prøv å lån 1 og se hvordan bilen oppfører seg da!
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av olewa » 18 aug 2004, 20:03

OK skal prøve en annen kassett. Men hva koster en ny slik DI da ?
Regner med at det finnes kun originale deler av dette...

Brukeravatar
Kjetiln122
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 440
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N122
Navn: Kjetil Finstad
Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
Sted: Ås

Legg inn av Kjetiln122 » 18 aug 2004, 23:09

kjøpte DI-kasset på Aeroauto i Ski...
Uten prosent tror jeg den ligger på ca. 2100,-
Saab 9-3 2008
Saab 900 set 1994
Saab 900 t16 1987
Saab 99GL Custom 1980 t16
Saab CX 1974

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 19 aug 2004, 23:34

Her er et lite tips til hva du kan gjøre med den gamle tennkasetten :D

http://www.hejbilist.nu/stake.htm
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 aug 2004, 10:00

TT skrev:Her er et lite tips til hva du kan gjøre med den gamle tennkasetten :D

http://www.hejbilist.nu/stake.htm
Jepp, det var igrunnen nok so genialt... ;D

Brukeravatar
ktb
Innlegg: 1
Registrert: 19 aug 2004, 01:00

Legg inn av ktb » 01 sep 2004, 19:52

Har samme problem på min 99 mod. 9-5 2.3. Hva er DI kassetten? Har nettopp skiftet "hjernen". Er det det samme?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 sep 2004, 20:20

ktb skrev:Har samme problem på min 99 mod. 9-5 2.3. Hva er DI kassetten? Har nettopp skiftet "hjernen". Er det det samme?
Om du har skifta pluggar på ein 16V motor, er DI kasetten plassert der loket over pluggane vanligvis er plassert.
DI kassetten erstattar mellom anna pluggkablar, fordelar og rotor som er på andre bilar utan DI. Å skifte DI kassett er nok gjordt på 5min som regel, det er 4 skruar (10mm pipe er fint) som skal av og ei kontakt som må løysast ifrå. Montering i motsett rekkefølge... ;D

Stikk foressten på SAAB og høyr om å få låne ein test DI kassett, slik at du kan sjekke om det virkelig er DI kassetten som er defekt før du pungar ut dei vel 2000 som ein ny kassett kostar.

Svar