NG900 - Ugjevnt Ladetrykk
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1230
- Navn: Jon Petter Salberg
- Bil: 900 98't-talladega
- Sted: Stjørdal
NG900 - Ugjevnt Ladetrykk
Bilen der er snakk om er en 900 turbo talladega 98 modell, der det står i original hjerne fortiden, siden det er vinter.
km-stand: 116 000
Merka idag på en litt lengre kjøretur av bilen til tider lader ugjevnt. Spesielt ved "tung/hard" kjøring, for å fremprovosere det litt. Man hører det klart og tydelig, og man ser det også godt på apc/turbo-nålen at den går frem og tilbake i gult og rødt felt når jeg har gassen i bånn. Dette gjelder spesielt ved lavt turtall, og med mye gasspådrag.
Hvis jeg kjører rolig en stund, kan den plutselig være helt godt igjen, men tvert jeg kjører tungt og gir mye gass på lavt turtall kommer det ugjevne ladetrykket igjen. Jeg skifta magnetventil for et halvår tilbake, og apc--nålen går såvidt inn i det røde feltet, så jeg tror kanskje ikke det er denne..? Ellers sitter alle slanger mellom turbo - magnetventil - dumpventil - slik jeg har sett kjappt over det nå.
Jeg gidder ikke bruke penger på feilsøking hos saab, og jeg har for tiden ikke tid til å feilsøke hele systemet selv. Finnes det et konkret svar på hva dette kan være? Eller kan det være så mangt? Setter pris på gode forslag og løsninger, som forenkler å finne roten til problemet:)
km-stand: 116 000
Merka idag på en litt lengre kjøretur av bilen til tider lader ugjevnt. Spesielt ved "tung/hard" kjøring, for å fremprovosere det litt. Man hører det klart og tydelig, og man ser det også godt på apc/turbo-nålen at den går frem og tilbake i gult og rødt felt når jeg har gassen i bånn. Dette gjelder spesielt ved lavt turtall, og med mye gasspådrag.
Hvis jeg kjører rolig en stund, kan den plutselig være helt godt igjen, men tvert jeg kjører tungt og gir mye gass på lavt turtall kommer det ugjevne ladetrykket igjen. Jeg skifta magnetventil for et halvår tilbake, og apc--nålen går såvidt inn i det røde feltet, så jeg tror kanskje ikke det er denne..? Ellers sitter alle slanger mellom turbo - magnetventil - dumpventil - slik jeg har sett kjappt over det nå.
Jeg gidder ikke bruke penger på feilsøking hos saab, og jeg har for tiden ikke tid til å feilsøke hele systemet selv. Finnes det et konkret svar på hva dette kan være? Eller kan det være så mangt? Setter pris på gode forslag og løsninger, som forenkler å finne roten til problemet:)
Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: NG900 - Ugjevnt Ladetrykk
Om du ikke tenker å betale verksted for feilsøk, bør du jo være forberedt på å gjøre feilsøket selv, og har du ikke tid så er jo alternativet å betale et verksted.. Pose og sekk-prinsippet er litt vanskelig i en sådann situasjon hvor det ja, kan være så mangt.. Er jo ingen potteplante hvor enn kjent fenomen det måtte være.. 
Sjekk blinkekoder. Tenninglås i II, motor av, tell antall blink i 'check engine'-lampe, og ta ting deretter. Gjetting kan være dyrt..
Sjekk tennplugger for tilstand og fabrikat..

Sjekk blinkekoder. Tenninglås i II, motor av, tell antall blink i 'check engine'-lampe, og ta ting deretter. Gjetting kan være dyrt..

Sjekk tennplugger for tilstand og fabrikat..
-
- 0.7 bar
Jepp. Jeg skjønner jo at jeg enten må feilsøke selv, eller levere inn bilen for feilsøk. Men jeg vet det sitter mange med kompetanse innenfor dette på forumet, så "litt" konkret hva jeg kan feilsøke på hadde vært fint. Kom igjen, dere med kompetanse og god kjennskap til motoren - hjelp meg!
Siden du har steg3 regner jeg med at wastegateklokka er skifta?!
Hvis ikke bør du skifte til en som har strammere fjær!
Og så må du få justert grunnladetrykket etterpå...
Dette må iallefall jeg gjøre om ikke lenge...Ladetrykket på min "pulserer" mellom rødt og gult på turbotrykksmåleren, når turboen lader for fullt ialllefall!
Hvis ikke bør du skifte til en som har strammere fjær!
Og så må du få justert grunnladetrykket etterpå...
Dette må iallefall jeg gjøre om ikke lenge...Ladetrykket på min "pulserer" mellom rødt og gult på turbotrykksmåleren, når turboen lader for fullt ialllefall!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
-
- 0.7 bar
Hei. Nei jeg har ikke skiftet wg-klokka:) Fikk høre en eller annnen plass at den originale holdt. Det har den jo gjort også..til nå hvertfall. Men nå kjører jeg jo originalt 185 hk. Er det rart hvis den ryker / gir etter nå, og ikke når jeg kjører med 250 hk? Eller kan den plutselig ryke?
Generelt til tråden min;
Har gått over innsug med vakumslanger mapsensor, avlastingsventil osv idag. Spraya startgass rundt alle, uten noe turtallhøyning.-merke til idag var litt sot der sjøtet mellom turbo og 3" framrør er. Skrudde dette til litt mer, samt hadde på litt kobberfett for å enklere oppdage ny lekkasje, evt at framrøret sitter for dårlig enda!
Jeg lurer virkelig på hva dette kan være.. gikk over avlastningsventil og, den virker tett og fin..
Jeg må skaffe meg en turbomåler og få sjekka grunnladetrykk hvertfall. Kjørte meg en tur etter jeg hadde skrudd til eksosen idag for å sjekk om det var "feilen". det var det ikke..den hopper mye i dalbaner når det gjelder ladetrykket, ganske mye..så jeg lar den stå mest mulig til jeg vet mer.
Så.. kom fortsatt med forslag / like opplevelser og tips til dette kan være..
Hilsen en oppgitt trønder som ikke skjønner hvordan nye store haller som har plass til både leopard 2 og cv90 i fleng ikke greier å få laga ei grav eller en løftebukk, og i hele dette store bygget fanns det heller ikke tennplugg-kopp! Må gå an å legge litt til rette for mekking, samt få inn lit verktøy..! Der kom det litt frustrasjon ut. Uansett.. setter pris på hjelp her. Må vel sikkert kjøre til tromsø for å anskaffe tennplugg-kopp, siden jeg sitter lang f inni gokk! (Setermoen)
Generelt til tråden min;
Har gått over innsug med vakumslanger mapsensor, avlastingsventil osv idag. Spraya startgass rundt alle, uten noe turtallhøyning.-merke til idag var litt sot der sjøtet mellom turbo og 3" framrør er. Skrudde dette til litt mer, samt hadde på litt kobberfett for å enklere oppdage ny lekkasje, evt at framrøret sitter for dårlig enda!
Jeg lurer virkelig på hva dette kan være.. gikk over avlastningsventil og, den virker tett og fin..
Jeg må skaffe meg en turbomåler og få sjekka grunnladetrykk hvertfall. Kjørte meg en tur etter jeg hadde skrudd til eksosen idag for å sjekk om det var "feilen". det var det ikke..den hopper mye i dalbaner når det gjelder ladetrykket, ganske mye..så jeg lar den stå mest mulig til jeg vet mer.
Så.. kom fortsatt med forslag / like opplevelser og tips til dette kan være..
Hilsen en oppgitt trønder som ikke skjønner hvordan nye store haller som har plass til både leopard 2 og cv90 i fleng ikke greier å få laga ei grav eller en løftebukk, og i hele dette store bygget fanns det heller ikke tennplugg-kopp! Må gå an å legge litt til rette for mekking, samt få inn lit verktøy..! Der kom det litt frustrasjon ut. Uansett.. setter pris på hjelp her. Må vel sikkert kjøre til tromsø for å anskaffe tennplugg-kopp, siden jeg sitter lang f inni gokk! (Setermoen)
- Eirik
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Hvis ikke så skal visstnok befalet på heggelia ha et ganske fint/moderne verksted etter hva jeg har hørt. Var en i troppen min som skrudde på befalets biler der. Er jo også sånn mekkeklubb der da, inne hos CSS i vedlikeholdshallen. Hver torsdag eller noe. Ikke akkurat noe high-tech verksted, men der kan du løfte bilen i allefall.
25 Year anniversary of Saab 9000
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Av det du har gått over..:
Sjekket den?Sjekk tennplugger for tilstand og fabrikat.
-
- 0.7 bar
Haaka skrev:Av det du har gått over..:Sjekket den?Sjekk tennplugger for tilstand og fabrikat.
Hei! Nei, ikke fått tak i ordentlig tennplugg-kopp enda. Kjøpte noe greier på esso, men var såklart for stor kopp for at den gikk nedi selve hullet mot pluggene. Jeg skiftet plugger for 6 000km tilbake, og jeg vet det er rett type da, hvis det hjelper. Men må uansett sjekke hvordan de ser ut etter hvert..du holder en finger på bensinpumpen eller noe, siden du nevner pluggene?:D
- Eirik
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
900 er vel svært ømfintlig for riktig type plugger, og det er ikke rent sjelden at det trøbler når man bruker andre plugger.
25 Year anniversary of Saab 9000
-
- 0.7 bar
Okei, dette er jo nyttig og vite:) Men, ikke så altfor lenge siden jeg skiftet dem, og det er av rett type: NGK BCPR7ES heter vel typen hvis jeg husker helt rett. Men, jeg må uansett få sjekket tilstanden. Hva kan dette være? Hilsen frustrert betenkt saabentusiast..!
-
- 0.7 bar
Har vært ut en tur og kjørt idag. Ladetrykket er så ugjevnt, at hvis jeg trør gassen i bånn på lavt turtall så får jeg så høyt ladetrykk til tider at motoren kutter.. (sikkerhets-sperre av noe slag mot tenningsbank eller noe)..altså apc nålen gikk ganske langt innpå rødt felt når jeg trampa godt på gassen, for så og gå kjapt tilbake i gult felt. Jeg går ut fra at dette ikke kommer av ting som lekkasje i vakumslanger, eller f.eks avlastningventil, eller magnetventil, eller wastegate ?.. det er vel ingen av disse tingene som gjør til at ladetrykket blir for høyt slik at motoren kutter? Kjører som sagt originalt, og det vil jo si at apcnålen såvidt skal gå innpå rødt felt når ting fungerer hvertfall..forslag?
-
- 0.7 bar
Her var det dårlig på forslag må jeg si altså..spesielt med så mange spesialister og kompetente folk opp mot disse bilene.. 

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hvis den lader for mye, så er jo det noe annet enn det du tidligere har skrevet. Tipper på at magnetventilen din er på tur. Har du forresten kontrollert at du har riktig og stabilt grunnladetrykk?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Som nevnt over her, sjekk grunnladetrykket. Skaff deg gradert turbotrykksmåkar, og sjekk at glt ligg på 0,40 bar. Dette er viktig for at trykket skal vera stabilt ved fullt trykk. For å kontrollera dette, tek du ut sikring til apc/magnetventil, og kjører ein tur med litt belastning og ser at trykket ligg på 0,40. Sjekk også vacuumslangane til magnetventilen for lekkasje.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
- 0.7 bar
Takker, jeg skal prøve! Ikke unormalt at disse bilene " spiser" mv..siden jeg skifta sist i august?
Samtidlig som den lader for mye, og er ugjevn på trykket er det også litt som ei turtallsperre når gir litt på..Nå har ikke jeg testet så altfor mye siden bilen helt sikkert ikke har godt av å ladde så mye samt ha ugjenvent turtall..jeg får se på det etter hvert..
Samtidlig som den lader for mye, og er ugjevn på trykket er det også litt som ei turtallsperre når gir litt på..Nå har ikke jeg testet så altfor mye siden bilen helt sikkert ikke har godt av å ladde så mye samt ha ugjenvent turtall..jeg får se på det etter hvert..