Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Zipperno
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 30
- Registrert: 30 nov 2008, 14:48
- Navn: Tom Ivar Johansen
- Bil: 2001 saab 9.5 2,0t
Legg inn
av Zipperno » 23 mai 2009, 17:02
Hei
Siden turbo omegaen min ikke blir klar til ACR i juni vurdere jeg å bruke min 9-5 isteden. Slik den står nå er det en helt standard 01 9-5 2.0t stv. med 240 000km på telleren. Godt vedlikeholdt og motoren fungerer bra.
Hva bør jeg eventuellt gjøre før den utsettes for påkjenningene banekjøringa gir?? Og hva kan gjøres for å få litt mere futt i den??
Dette er det jeg selv har satt opp.
- PPC fra Speedparts
- 2,5" halvsats eksos
- nye skiver og klosser rundtom
- bytte olje, kjølevæske(water wetter) og bremsevæske
- bytte girkasse olje
Noen som har noen tips?? Bør jeg kanskje rett og slett la være....
//Tom
2001 Saab 9-5 2,0t Stv BSR ppc steg 1.
2000 Omega B 2.0 16vTurbo 345hk/480nm på hjula...
1995 Omega B 2.0 16vTurbo 700hk/780nm på hjula...
2008 Yamaha Nytro MTX Impulseturbo...
-
Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
-
Kontakt:
Legg inn
av Andrew N1328 » 23 mai 2009, 18:25
sportsunderstell kanskje? og noen fine powerflex foringer?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 23 mai 2009, 18:29
finnes det noe en umodifisert 9-5 er mindre egnet til?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Zipperno
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 30
- Registrert: 30 nov 2008, 14:48
- Navn: Tom Ivar Johansen
- Bil: 2001 saab 9.5 2,0t
Legg inn
av Zipperno » 23 mai 2009, 20:27
Andrew N1328 skrev:sportsunderstell kanskje? og noen fine powerflex foringer?
Sportsunderstell har bilen orginalt. Men burde nok hatt noe bedre for banekjøring. Tror ikke jeg prioriterer dette nå.... PPC og eksos trengs uansett!!!
finnes det noe en umodifisert 9-5 er mindre egnet til?
Sikkert rett i det, men nå er dette den eneste bilen jeg har tilgjengelig. Banekjøring er nå gøy uansett, tenkte bare på hva jeg kan gjøre for å få det til å funke noenlunde bra!!
2001 Saab 9-5 2,0t Stv BSR ppc steg 1.
2000 Omega B 2.0 16vTurbo 345hk/480nm på hjula...
1995 Omega B 2.0 16vTurbo 700hk/780nm på hjula...
2008 Yamaha Nytro MTX Impulseturbo...
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 24 mai 2009, 01:19
Husk at forsikring sjelden dekker banekjøring da..
Dessuten bør du sjekke bremseklossene og skivene etterpå, siden de kan bli varme og sprekke. Ville heller ha brukt noen som var godt innkjørt på bane og så bytta klosser/skiver etterpå.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Zipperno
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 30
- Registrert: 30 nov 2008, 14:48
- Navn: Tom Ivar Johansen
- Bil: 2001 saab 9.5 2,0t
Legg inn
av Zipperno » 24 mai 2009, 03:12
Timon skrev:Husk at forsikring sjelden dekker banekjøring da..
Dessuten bør du sjekke bremseklossene og skivene etterpå, siden de kan bli varme og sprekke. Ville heller ha brukt noen som var godt innkjørt på bane og så bytta klosser/skiver etterpå.
Skivene og klossene jeg har nå er stort sett ferdige uansett, så jeg bytter og så får vi håpe det holder.
Ang. det med forsikring så er jeg klar over begrensningene. Men kjører jeg ut er det MIN feil...... og jeg har kjørt bane før. Vet hva som gjelder her.
2001 Saab 9-5 2,0t Stv BSR ppc steg 1.
2000 Omega B 2.0 16vTurbo 345hk/480nm på hjula...
1995 Omega B 2.0 16vTurbo 700hk/780nm på hjula...
2008 Yamaha Nytro MTX Impulseturbo...
-
Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Legg inn
av Stalfa » 24 mai 2009, 07:40
Ville nok kanskje heller å prioritert noe understell fremfor eksos.
Dempere og fjærer er jo en klassiker.
Nye antikrengestag er det mange som underverurdere. Disse:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3849 er de eneste jeg har funnet som er stivere utover de du får til Aeroen.
Vet ikke hvor langt foringene dine har gått, men 9-5'en spiser jo foringer til frokost, lunsj og middag.
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 24 mai 2009, 11:20
Kjør med det du har. Har de siste to åra kjørt med 2,3i. Går dårlig, men er utrolig gøy og ikke minst lærerrikt.
Husk og skifte bremseveske

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Zipperno
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 30
- Registrert: 30 nov 2008, 14:48
- Navn: Tom Ivar Johansen
- Bil: 2001 saab 9.5 2,0t
Legg inn
av Zipperno » 24 mai 2009, 14:30
KongerudN344 skrev:Kjør med det du har. Har de siste to åra kjørt med 2,3i. Går dårlig, men er utrolig gøy og ikke minst lærerrikt.
Husk og skifte bremseveske

Takk for den. Bremsevæske skal selvfølgelig skiftes ja....
2001 Saab 9-5 2,0t Stv BSR ppc steg 1.
2000 Omega B 2.0 16vTurbo 345hk/480nm på hjula...
1995 Omega B 2.0 16vTurbo 700hk/780nm på hjula...
2008 Yamaha Nytro MTX Impulseturbo...
-
Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Legg inn
av Stalfa » 24 mai 2009, 21:20
Jeg tror kanskje at et sett med gateslicks vil gi deg meste bank for the bucks.
-
Zipperno
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 30
- Registrert: 30 nov 2008, 14:48
- Navn: Tom Ivar Johansen
- Bil: 2001 saab 9.5 2,0t
Legg inn
av Zipperno » 24 mai 2009, 23:23
Stalfa skrev:Jeg tror kanskje at et sett med gateslicks vil gi deg meste bank for the bucks.
Venter på et sett Kumho Ecsta V710 gateslicks i 225/45-17. Håper de funker bra!!! Sliteindeks er 30!!!! Så varer de helga på ACR er det bra.

2001 Saab 9-5 2,0t Stv BSR ppc steg 1.
2000 Omega B 2.0 16vTurbo 345hk/480nm på hjula...
1995 Omega B 2.0 16vTurbo 700hk/780nm på hjula...
2008 Yamaha Nytro MTX Impulseturbo...