Varierende turbotrykk.....?????
Moderator: Moderatorer
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Girkassa på en 2,3 turbo har en ekstremt høy utveksling, slik at du må ligge et gir lavere enn vanlig for å kunne sammenlikne. Min 94 modell med samme kasse har samme turtall på 3. gir som en golf 1,6 har på 5. Mulig automatbilen ligger på mye høyere turtall.
Du kan ha lekkasje gjennom avlastingsventilen også. Evt. sjekk om du har mye slakk på gasswiren slik at du aldri får gitt full gass. Har du byttet luftfilter / bensinfilter etter anvisningene, og fyller du 98 oktan? Prøv evt med dyserens og litt utblåsing.
Du kan ha lekkasje gjennom avlastingsventilen også. Evt. sjekk om du har mye slakk på gasswiren slik at du aldri får gitt full gass. Har du byttet luftfilter / bensinfilter etter anvisningene, og fyller du 98 oktan? Prøv evt med dyserens og litt utblåsing.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- john n04
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Holder en finger på Magnetventilen jeg. Har nbøyaktig samme symptomer, og allt annet er prøvd(DI,plugger og diagnose)
Får vel bite i det sure eplet og bestille en ny MV.
Forresten, det er vel snakk om en bil med Trionic 5?
Magnetventilen i T5 kan svinge opptil 60 ganger pr sekund mens magnetventilen i t7 og gamle APC svinger opptil 12 ganger pr sekund.
Litt treghet i denne kan gi mystiske symptomer, som ikke er målbare.
Magnetventilen i T5 kan svinge opptil 60 ganger pr sekund mens magnetventilen i t7 og gamle APC svinger opptil 12 ganger pr sekund.
lawicel CanUsb, og Tech2!
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Automatbilen har har nok meir turtal ja, då toppfarta på ein automat nesten alltid er lavare enn ein manuellgira.Trond N47 skrev:Girkassa på en 2,3 turbo har en ekstremt høy utveksling, slik at du må ligge et gir lavere enn vanlig for å kunne sammenlikne. Min 94 modell med samme kasse har samme turtall på 3. gir som en golf 1,6 har på 5. Mulig automatbilen ligger på mye høyere turtall.
Husk også at 2.3t og 2.0t har ulik utveksling på automatkassane.
Nå er jeg ikke så veldig "bevandret" i de tekniske særegenhetene på min bil enda..., men jeg lærer..john n04 skrev:Holder en finger på Magnetventilen jeg. Har nbøyaktig samme symptomer, og allt annet er prøvd(DI,plugger og diagnose)

Flere svingninger på MV vil vel gi en mer konstant "flow" (som IDOL-dommerne er så glad i...) ????? Tenker da på forskjellene mellom 3-fas og 1-fas strøm f.eks.... En hurtigere sinus-kurve.... Om dere skjønner poenget..

- john n04
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Helt riktig, men det vil også si at den er veldig følsom for feil, dvs treghet o.l. Derav litt mer mystiske feil med ladetrykket.PerI skrev: Nå er jeg ikke så veldig "bevandret" i de tekniske særegenhetene på min bil enda..., men jeg lærer..På '95 9000 CSE 2,3 T 200HK er det vel Trionic 5 ???
![]()
Flere svingninger på MV vil vel gi en mer konstant "flow" (som IDOL-dommerne er så glad i...) ????? Tenker da på forskjellene mellom 3-fas og 1-fas strøm f.eks.... En hurtigere sinus-kurve.... Om dere skjønner poenget..
lawicel CanUsb, og Tech2!
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Høh, det er då relativt kjappt gjordt om en kan det, selfølgelig må du ha det spesialverktøyet, men det er då forholdsvis enkelt å lage. SAAB skifta den reima på under 10 minutt på eine 9k-en då vi reklamerte på at reima hadde delt deg i lengderetninga...PerI skrev:Nå har jeg akkurat montert en ny MV og bilen står og går seg varm. Adapsjon og prøvetur skjer i løpet av minutter![]()
Byttet flerkilremen nå også.....fy pok.... for en jobb uten spesialverktøy

Lykke til med MV-en.
HEHE
Joda, skiftet av reima gikk raskt det.....etter at jeg lagde meg et verktøy av det som lå i låven
Tja...hva skal jeg si etter at MV'en ble bytta..??? Ladetrykket stabiliserte seg til det bedre ihvertfall. Litt "pulsering" er det enda men jeg får ta meg et par turer til å kjenne/se etter. Jeg er ihvertfall mye
nå!!

Tja...hva skal jeg si etter at MV'en ble bytta..??? Ladetrykket stabiliserte seg til det bedre ihvertfall. Litt "pulsering" er det enda men jeg får ta meg et par turer til å kjenne/se etter. Jeg er ihvertfall mye