Putring de første 10 sek etter oppstart

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
noname
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 171
Registrert: 13 jan 2007, 13:48
Bil: 9-5 M07 1,9TDI
Sted: Hasvik

Putring de første 10 sek etter oppstart

Legg inn av noname » 01 okt 2009, 23:09

Har en liten sak som jeg ikke blir helt klok på.

Når jeg starter min kjære Saab og den har kald motor har den en tendens til å gurgle noen sekunder etter oppstart, det skjer ikke hver gang ,denne gurglinga varierer en plass mellom 10-20 sek.
For å prøve å beskrive dette nærmere så virker det nesten som om at den går på to-tre sylindre,ingen vann i olja og kjølevannet er også normalt,forbruket av kjølevannet er ca en halv ekspansjonstank på 2500km,grunnen til at jeg nevner dette er fordi ute temperaturen har noe å si,når det er over ca 15 grader er denne gurglinga borte,det virker på meg som om at det nesten kommer vann inn en plass det ikke skal komme inn slik at den blander seg med bensin,i lufta eller liksom legger seg på stemplene.
Plugger er skiftet,toppen prøvd å trekkes til men der var det ingenting og hente.

Har og i det siste fått en ulelyd på venstre siden av motoren sett forfra (på kald motor) ,mistenker at det kan være ett løpehjul som er på tur å havarere,men kan dette være vannpumpa som lager dene lyden og at den har noe med denne gurglinga og gjøre,denne lyden er også påvirket av temperaturen ute.



Kansje jeg må få med at dette gjelder en 02mod 9-5 rullet 124000km


Og med det samme jeg er igang,noen som vet om att bra verksted i Nord Sverige for å ta service på bilen,skal til Happaranda.
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Putring de første 10 sek etter oppstart

Legg inn av Paul N1176 » 02 okt 2009, 00:19

noname skrev:.........kjølevannet er også normalt,forbruket av kjølevannet er ca en halv ekspansjonstank på 2500km,........
kanskje jeg misforstår? men bilen skal ikke bruke noe kjøleveske, hvis alt er normalt.....

ser du noe vann lekasje under bilen?
hvit røyk fra eksos?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

noname
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 171
Registrert: 13 jan 2007, 13:48
Bil: 9-5 M07 1,9TDI
Sted: Hasvik

Re: Putring de første 10 sek etter oppstart

Legg inn av noname » 02 okt 2009, 08:21

Det jeg mente med at kjølevannet er normalt er at den ikke viser noen tegn på feks gåend toppakning, men forbruket er den halve ekspansjonstanken på 2500km.
Har sjekket rundt etter lekasje men finner ingen.
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Putring de første 10 sek etter oppstart

Legg inn av Gunnar N326 » 02 okt 2009, 15:26

Tipper toppakning, symptomene stemmer vel greit. Lekker bare litt vann forløpig, derfor litt få signaler. Regner med at om du ikke gjør noe vil det bli verre, både putringen om morgenen og kjølevannsforbruket.. Hvordan såg plugge ut når du skiftet dem? lys sjokoladefarge, likt på alle, eller hadde du noe avvik på noen av dem?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

noname
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 171
Registrert: 13 jan 2007, 13:48
Bil: 9-5 M07 1,9TDI
Sted: Hasvik

Re: Putring de første 10 sek etter oppstart

Legg inn av noname » 02 okt 2009, 15:43

Alle pluggene var like
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Putring de første 10 sek etter oppstart

Legg inn av EdHunter N815 » 02 okt 2009, 18:01

Enig med Gunnar her, er nok toppakningen din som lekker litt. Det er typisk at du da får litt vann inn i sylindrene ved kaldstart og dermed vil den gå noe urent på tomgang de første sekundene. Dette blir også backet opp av vannforbruket, som det sies skal det ikke være noe forbruk ut over det som damper vekk gjennom overtrykksventilen (jeg har etterfyllt 1-2 ganger på de 30k km jeg har kjørt 9-5en min).

Det er langt fra kritisk enda ut fra symptomene, men det er nok ikke så dumt å ha pakning liggende på lur til den dagen det ryker helt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Putring de første 10 sek etter oppstart

Legg inn av Ronny_N169 » 02 okt 2009, 18:53

Prøv å ettertrekke toppen. De strekkboltene har en stygg tendens til å løsne. Sikkert vann som kommer inn i en eller flere sylindre
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Re: Putring de første 10 sek etter oppstart

Legg inn av Terra N837 » 02 okt 2009, 19:00

Noname: Var det en 2.0t eller en 2.3 t du hadde? Æ har komplett toppakningssett til min liggende, med toppbolter :) Men e jo en 2.0t æ har..

Edit: ser nå at du har en 2.3t...

Sjekka på speedpartsnorway.no å så at det va samme sats til begge motortypene. Du får ta dæ en tur på besøk snart, så får du en god pris på div. greier ;)
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Putring de første 10 sek etter oppstart

Legg inn av Ingvar N629 » 02 okt 2009, 23:18

Terra N837 skrev:Noname: Var det en 2.0t eller en 2.3 t du hadde? Æ har komplett toppakningssett til min liggende, med toppbolter :) Men e jo en 2.0t æ har..

Edit: ser nå at du har en 2.3t...
De er like.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

noname
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 171
Registrert: 13 jan 2007, 13:48
Bil: 9-5 M07 1,9TDI
Sted: Hasvik

Re: Putring de første 10 sek etter oppstart

Legg inn av noname » 05 okt 2009, 18:48

Terra N837 skrev:Noname: Var det en 2.0t eller en 2.3 t du hadde? Æ har komplett toppakningssett til min liggende, med toppbolter :) Men e jo en 2.0t æ har..

Edit: ser nå at du har en 2.3t...

Sjekka på speedpartsnorway.no å så at det va samme sats til begge motortypene. Du får ta dæ en tur på besøk snart, så får du en god pris på div. greier ;)

Plutselig så er jeg der oppe
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!

Svar