har gått til innkjøp av en 1988 9000turbo med relativ høy km.stand, men bilen er i meget god teknisk stand, og er veldig påpasset! Men har fått et lite problem med ladetrykk til turbo og i tillegg en veldig ujevn tomgange. Den går fra 1500-1700/rpm til 50-100/rpm og opp igjen til 1500/rpm, sånn går den til den enten stopper, eller jevnes til ca 12-1400/rpm, gir jeg gass så går den opp til den så går ned til den nesten stopper og opp igjen til 1500, slik holder den på. Gikk over med startspray for å finne evnt vaccuum lekkasje eller falskluft, men tydet ikke på det. Trakk òg ut kabelen til luftmengdemåleren for å se hvordan den oppførte seg da, men da ble den bare verre. Noen som har noen tips?
Så til ladetrykket. Før jeg kjøpte bilen, så hadde eieren tatt en motorvask, før den så stod i ro i et par uker, før den ble prøvekjørt av meg, da ladet ikke turboen, men eier mente at den gjorde det før den ble satt bort. Så jeg gikk over all slanger og sjekka staget til wastegate, og alt er som det skal være, ser det ut til. Kjørte og fikk ikke noe ladetrykk, viseren sto midt imellom det grønne og gulefeltet på turbomåleren, og i tillegg gikk den veldig dårlig, til den en dag fikk ladetrykk igjen, og da ladet den godt innpå det rødefeltet. Skal sies at jeg har hjerne til Aero montèrt, den rødeboksen. Men nå igjen, har jeg null ladetrykk, slik den var når jeg kjøpte den. Var et lite håp med trykk i kveld, da jeg kom litt inn i det gule feltet, og jeg merket at her skjer det noe, før det ga seg igjen, og lå mellom det grønne og gule feltet.. Hva kan det ha seg?
Mvh Vegard
problem med ladetrykk M88 9000T
Moderator: Moderatorer
problem med ladetrykk M88 9000T
SAAB 900i 16V `92 OG
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: problem med ladetrykk M88 9000T
Når det gjelder tomgangen så kan det sikkert være tomgangsmotoren, den kan du sikkert få litt bedre med å rense den eller evnt. bytte den for å se om den går finere på tomgangen da.
Sjekk også om magnetventilen har god jord, evnt. kan den være defekt også.
Sjekk også om magnetventilen har god jord, evnt. kan den være defekt også.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.