Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
lynngiz
- 0.7 bar

- Innlegg: 102
- Registrert: 18 nov 2007, 17:02
- Navn: Aleksander
- Sted: Ås
Legg inn
av lynngiz » 14 des 2009, 12:54
Tjao
Helgens rykter om at det kinesiske selskapet Beijing Automotive Holding (BAIC) - Kinas femte største bilprodusent - har overtatt deler av Saab er nå bekreftet av General Motors i en pressemelding.
Opplegget slik som jeg har skjønt det, er at Koenigsegg og kineserne skal overta ilag, og da trenger ikke Koenigsegg lenger statlig støtte for å kjøpe Saab.
Det flotte er jo at Saab er et steg nærmere trygg grunn, og at di skal ha deler på lager for 10 år fremover i tid i Sverige.
Edit; Viser seg at VG har formulert seg litt dårlig.. Så da var d jo ikke så ille! 
- BAIC har tegnet en avtale om å kjøpe det vi kaller gammel teknologi, for å fortsette produksjonen av modellene i Kina, men forhåpentligvis under et annet navn.

// Endret emnetittel - Eirik //
Sist redigert av
lynngiz den 16 des 2009, 16:59, redigert 5 ganger totalt.
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 14 des 2009, 13:44
gode nyheter for de fleste!! Men den største grunnen til at jeg håpa på at SAAB skulle bli "redda", var av medfølelse for tusenvis av mennesker på fabrikken i Trollhättan.. hvis det kun er sammensetning av biler de driver med der, så beholder vel ikke mange av dem jobben. kanskje de får tilbud om å flytte til kina

Sist redigert av
Edward N812 den 14 des 2009, 14:32, redigert 1 gang totalt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
haarstad
- 2.0 bar

- Innlegg: 831
- Registrert: 01 des 2007, 03:38
- Medlemsnummer: N1222
- Navn: Rune Haarstad
- Bil: Saab
- Sted: Frøya
Legg inn
av haarstad » 14 des 2009, 13:52
lynngiz skrev:
完全不知道该说什么!
周日的中国北京汽车工业控股公司(北汽控股) - 中国第五大汽车制造商 - 接管了萨博地区采取现正由通用汽车公司在一份声明中证实了传言。
据工商局的新闻稿购买了萨博的产品型号9.3和9.5及以上产能采取这些模式相关的生产技术。生产能力将转移到中国。
作为我的理解是,科尼赛克和中国将接管ilag,然后再没有科尼赛克政府拨款购买萨博计划。我不喜欢的是生产转移到中国..作曲家的不完全“质”和中房集团了。
伟大的是,萨博保存,而且迪将有10年的时间在瑞典的股票部分。

Gjorde det litt enklere for våre nye venner

2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 14 des 2009, 14:12
Kineserene kjøper gammelt poduksjonsutstyr til 9-5 og OG93(?) og skal produser i Kina, men ikke som Saab, men et annet merke, Deiwoooxxxxxx
Spyker kjøper resten?
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 14 des 2009, 14:27
Saab flytter da ikke til kina, kineserne skal lisensprodusere utgåtte modeller (under annet navn antar jeg). Det er iallfall hva jeg har lest, mer håndfast og omfattende info kommer sikkert etterhvert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
zero900t
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Legg inn
av zero900t » 14 des 2009, 14:47
Ingvar N629 skrev:Saab flytter da ikke til kina, kineserne skal lisensprodusere utgåtte modeller (under annet navn antar jeg). Det er iallfall hva jeg har lest, mer håndfast og omfattende info kommer sikkert etterhvert.
utgåtte modeller!!!
ÅÅÅÅ
Jeg skriver meg opp på liste over fabrikksny OG900

-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 14 des 2009, 15:02
Setter meg på lista over en OG900 og en sonett!
Vil det si at 9000 kommer med 4.6L V8 nå da kanskje, som SAAB hadde klart like før GM tok over..?

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
laesi N1097
- 1.2 bar

- Innlegg: 287
- Registrert: 30 jun 2007, 11:10
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
Legg inn
av laesi N1097 » 14 des 2009, 17:05
Verken jeg eller bilen min blir kinesisk.
Kinesisk bilindustri er ikke noe tess... De kommer nok til å ødelegge Saab-navnet noe er jeg redd.
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 14 des 2009, 17:35
na_X skrev:Setter meg på lista over en OG900 og en sonett!
Vil det si at 9000 kommer med 4.6L V8 nå da kanskje, som SAAB hadde klart like før GM tok over..?

Tror nok heller 9000 ville kommet med en 0.6 liter diesel på 34 hester med trippelt partikkelfilter som spyr ut 35g co2

Og det er forøvrig kun OG9-3 og nå OG9-5 det er snakk om
laesi N1097 skrev:Verken jeg eller bilen min blir kinesisk.
Kinesisk bilindustri er ikke noe tess... De kommer nok til å ødelegge Saab-navnet noe er jeg redd.
Det tviler jeg sterkt for, dette er det Saab kan trenge for å skape et sikkert rykte i Kina.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Mats900R
- Overload!!!
- Innlegg: 1588
- Registrert: 04 des 2005, 17:17
- Medlemsnummer: N719
- Navn: Mats
- Bil: 9-3
- Sted: Bergen
Legg inn
av Mats900R » 14 des 2009, 18:11
er 9-3ss frem til 06M og 9-5 opp til 2010 har jeg hørt.. men mye rykter ute og går
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln
-
Thomas ll N14
- 1,5 bar

- Innlegg: 306
- Registrert: 01 aug 2007, 15:24
- Medlemsnummer: N14
- Navn: Thomas
- Bil: Saab 9-3ss Aero 2005
- Sted: Kløfta
Legg inn
av Thomas ll N14 » 14 des 2009, 21:29
Ja, dette er bra nyheter for Saab, med tanke på hvordan det ligger ann.
De fikk solgt gammelt utstyr til 3 Billioner SEK. Dette skulle jo ellers bare blitt satt bort.
Siden de skal lisenspruduseres så ser jeg ikke hvordan dette skal skape problemer for ryktet til Saab.
Sanssyoug (eller hvordan de skriver det) lager og bruker jo Mercedes motorer og girkasser på lisens. Det har jeg ikke gitt MB noe dårligere rykte.
Så dette ser jeg på som gode nyheter
Saab 9-3 SS 2.0T Aero 2005mod m/ Maptun Magi
Saab 96 2-takt 1964mod
-
Helge
- Overload!!!
- Innlegg: 1675
- Registrert: 31 aug 2008, 20:21
- Sted: Gaupen, Hedmark
Legg inn
av Helge » 15 des 2009, 00:20
Kineserene har kjøpt teknologien og verktøyet som hører til 9-3 og 9-5.
Dette er ganske vanlig i bilindustrien. Lada er f.eks egentlig en Fiat 125. Sovjet kjøpte hele fabrikker når Fiat la ned produksjon av 125.
Det finnes mange utgåtte europeiske biler som produseres i Asia og Sør-Amerika.
For Saab er dette en flott løsning da de får 16 milliarder inn på konto.
Om bilene produseres helt likt i Kina vet ingen. Men kvaliteten blir vel ikke helt på topp.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
-
Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2028
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
-
Kontakt:
Legg inn
av Morten S. » 15 des 2009, 06:45
Det er snakk om teknologi som skal bakes inn i de bilene de har i i dag, iflg TTELA
BAIC köper också teknologi som utvecklats för Saab 9-3, men däremot inte pressverktyg för bottenplatta eller kaross.
– Vi har kommit överens med BAIC om att de kan använda den här teknologin för att utveckla egna bilar. De tillverkar mycket suvar, lastbilar och liknande. Nu vill de komma i gång med personbilar, säger Saab Automobiles informationschef Eric Geers till TT.
– Saab kommer att hjälpa BAIC att integrera teknologin i deras bilar. Jag kan inte säga nu hur många anställda i Trollhättan som blir involverade, eller om någon åker med till Kina. Men en hel del personal kommer att jobba med detta, inom många områden. BAIC är ute efter tillgång till kompetens, framhåller Geers
"Alt" fra totakt til turbo
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 15 des 2009, 09:46
Kina har blitt stor de siste få årene på teknologi, de er faktisk blitt så store at de styrer veldig mye prisingen på jernet også. Og de har blitt mye mer kvalitetsbeviste på kvaliteten på jern så de kommer nok til å lage sikrere biler etter hvert, bare de får kompetanse nok på det området med konstruksjon. Kina har jo en bil som har konkurert ut alle i år på eurocap-testene i sin klasse også, så dette kan jo si litt om hva man har i vente fremover..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Singsaker
- 2.0 bar

- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Singsaker » 15 des 2009, 11:17
na_X skrev:Kina har blitt stor de siste få årene på teknologi, de er faktisk blitt så store at de styrer veldig mye prisingen på jernet også. Og de har blitt mye mer kvalitetsbeviste på kvaliteten på jern så de kommer nok til å lage sikrere biler etter hvert, bare de får kompetanse nok på det området med konstruksjon. Kina har jo en bil som har konkurert ut alle i år på eurocap-testene i sin klasse også, så dette kan jo si litt om hva man har i vente fremover..
De trenger sikkert ikke så sikre biler i Kina, det går jo max 15kmh i byene!!!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.