info om 900 rallycrossbil?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: info om 900 rallycrossbil?

Legg inn av Edward N812 » 04 jan 2010, 08:53

hvis det er mulig å få bygd om til et system som sitter originalt på biler av samme plattform, er jo sjansene for godkjenning i beste fall eksisterende. essensielt for oss som ikke er interessert i å bygge dragrace -og banebiler
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: info om 900 rallycrossbil?

Legg inn av Jim S. N1578 » 04 jan 2010, 09:34

Edward N812 skrev:hvis det er mulig å få bygd om til et system som sitter originalt på biler av samme plattform, er jo sjansene for godkjenning i beste fall eksisterende. essensielt for oss som ikke er interessert i å bygge dragrace -og banebiler
Enig med deg Edward N812. Dersom man så ønsker, benytter man seg jo ei heller av orginaldel fra en standard-bil :P

Men når vi først er inne på det med Saab bygget på samme plattform som andre biler utstyrt med 4x4:
Gikk vel med drømmer en stund her om å bygge Saab 9000 4x4. Saab 9000 har jo og felles plattform med noen andre biler. Nærmere bestemt Fiat Croma, Lancia Thema og Alfa Romeo 164. Sistnevnte er jo også levert som 4x4. Det er en del forskjell på Alfa’en og 9000, men i teorien skulle det være mulig, selv om jeg tror det er en mye større utfordring enn konvertering av NG900/OG9-3 til 4x4. :mrgreen:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: info om 900 rallycrossbil?

Legg inn av Tor N12 » 04 jan 2010, 11:15

Greit nok at det sansynligvis er plass der eksosanlegget går, men hvor skal du da gjøre av eksosen ;)

En annen ting som ingen her ser ut til å tenke på er jo det faktum at Saab-motoren ikke passer på kassa til Opelen.. Det er vel to Opelkasser som er bolt on og det er kassa fra Omega MV6 samt 2.2tid.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: info om 900 rallycrossbil?

Legg inn av Jim S. N1578 » 04 jan 2010, 12:40

Tor N12 skrev:Greit nok at det sansynligvis er plass der eksosanlegget går, men hvor skal du da gjøre av eksosen ;)

En annen ting som ingen her ser ut til å tenke på er jo det faktum at Saab-motoren ikke passer på kassa til Opelen.. Det er vel to Opelkasser som er bolt on og det er kassa fra Omega MV6 samt 2.2tid.
Eksosen kan nok by på lite problem å få plass til, selv om det finnes løsninger for det og med litt fantasi (doble rektangulære rør f eks). Hva gjelder Opelkassa på Saabmotor, er vel det et mindre problem... Finnes ufatterlig mange eksempel på at folk har fått laget adapterplater mellom ulike motor/girkasse-kombinasjoner. Nevner bare V8 i en Toyota Hilux med orginal kasse, eller en Volkswagon dieselmotor på en M40 Volvokasse og satt i en Volvo L3314N f.eks.. Om en tenker litt som Solan Gundersen så er det svært lite som er umulig. Bare litt større utfordring... Men desverre har vi regelværk i Norge som er mer Ludvik-orientert når det kommer til motoriserte framkomstmiddel: Alt er farlig, og derfor helst ulovelig. Det som evt er lovelig er gjerne bare unntak. Er det lov så er det helst så avgiftsbelagt at det ikke er så mange som begir seg ut på noen større ombygging, eller nybygging i dette landet :wierdface:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: info om 900 rallycrossbil?

Legg inn av Tor N12 » 04 jan 2010, 13:52

Jim S. N1578 skrev:I teorien så er det bolt on for å få en Saab NG900 4x4 med drivlinjen fra en av de to andre. :wink:
Jeg sier jo ikke at det ikke går an men det er nå alikevel litt verre å gjøre dette enn det du sier der da ;)

Hadde det vært bolt-on så hadde det nok vært mange 4x4 Saaber... i allefall i sveariket der det er lettere å få godkjent slike ombygginger.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: info om 900 rallycrossbil?

Legg inn av Edward N812 » 04 jan 2010, 15:13

Tor N12 skrev:Greit nok at det sansynligvis er plass der eksosanlegget går, men hvor skal du da gjøre av eksosen ;)
hmm, hvis calibra bruker samme tunnelen til mellomaksel, må jo den ha funnet et annet sted til eksosen den også?

jeg er så vanvittig gira på et SAAB 4x4 med skilter-prosjekt. ser massevis av utfordringer, akkurat som du gjør tor, men jeg må jo leve i håpet :) begynte å samle info for kort tid siden, og det ser mye mer kurant ut å bygge på GM plattformen, enn type 4 chassiset, særlig med tanke på hvor avansert og ukurrant (for mine formål) Q4 systemet er.

synd å drive å kapre tråden om den 900 rallycross-bilen. Jeg ser gjerne at diskusjonen fortsetter selvsagt, kanskje noen sitter på noen nyttige linker eller teorier/forsøk fra tidligere?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Re: info om 900 rallycrossbil?

Legg inn av Liebak » 04 jan 2010, 15:57

som nevnt i tråden tidligere så står jo motoren langsstilt i di fleste biler som er konvertert. og det brukes da ofte subaru eller audi drivlinje. men begynte da å lure på hva han her hadde valgt siden motoren fortsatt er tverrstillt. og det med at motoren ligger en del på skrå kunne vel kanskje gi noen hint uten at jeg har noe svar på det... første tanken som slo meg var evo siden det er et veldig solid utgangspunkt men masse motorsport deler å finne. og det er jo ikke dumt i rallycross. men har ingen kjennskap til dem så vet ikke om det kan være brukt her....

artig prosjekt du hadde linket til Daniel :)
SAAB SPORT & RALLY

Brukeravatar
Holger N1591
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 369
Registrert: 13 aug 2008, 21:16
Medlemsnummer: N1591
Navn: Holger Undlien
Bil: toyota
Sted: Melhus

Re: info om 900 rallycrossbil?

Legg inn av Holger N1591 » 04 jan 2010, 16:00

hva med 4trekk fra lancia? der står jo motoren på skrå hvertfall å tværrstilt
Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...

x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: info om 900 rallycrossbil?

Legg inn av Jim S. N1578 » 04 jan 2010, 18:10

Holger N1591 skrev:hva med 4trekk fra lancia? der står jo motoren på skrå hvertfall å tværrstilt
Kult prosjekt. Har vært innom og lest det før, men ikke noe nytt
Ble vel litt feil å kalle det bolt on ja. :wink:
Men for de med masse penger og frykt for at F28 kassen ikke holder så finnes det forsterkniner der og. Quaife ATB Limited Slip Differensial, Helix 4 Paddle Race Spec Clutch og Clutchhus (Konvertert til FWD) satt på en Astra med 392 hk m/nitro, 312 hk uten. I tillegg får du satsen under:
Bilde
Er samme som har tettstega 6-speed sett til F-25 og F35 kassen :wink:
Bilde
http://www.quaife.co.uk

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: info om 900 rallycrossbil?

Legg inn av Edward N812 » 04 jan 2010, 23:55

den er fin den tråden du linkertil ja, daniel. har lest den før. det kjedelige med den er at motoren skal inn i en calibra..

noen som klarer å skimte noen adapter mellom kasse og motor her? tor sier jo over meg et sted her at det kun er MV6 og 2.2tdi kasser som passer rett på, og ingen av dem kom vel med 4x4.

Bilde
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: info om 900 rallycrossbil?

Legg inn av Jim S. N1578 » 05 jan 2010, 16:49

En tråd fra STCS om en Svenske med Saab 9-3 (1999 mod), B234R og F28 girkasse, konvertert til Fwd. Dårlig med bilder av motor girkasse sammen desverre...

Retro Racing
Innlegg: 2
Registrert: 13 mar 2009, 15:00

Re: info om 900 rallycrossbil?

Legg inn av Retro Racing » 28 jan 2010, 13:58

Hei.

Jeg er eier av en slik opel vectra 4x4 sak.
for det første vil jeg påpeke at det nok er snakk om mer enn å bolte på deler.

blandt vectra'ne finnes det to forskjellige karrosserier, hvorav de som ikke har 4x4 har et helt annen utforming av gulvet fra rett før baksetene og vidre bakover.
disse "ikke 4x4" karosseriene har stiv bakaksel, og er nok tilnærmet "like" som 900ng gulvmessig.
med andre ord er det snakk om en del ombygging.
alle calibra har dog det rette gulvet for 4x4.

ang hvilke girkasser som passer, så passer 4x4 kassene rett på det dere vel kaller "kortmotor"

hele 4x4 systemet er litt for "avansert" for sitt eget beste, og det er flere ting som kan ryke.
de fleste tingene kan utbedres, men vinkeldrevet som retter driften bakover er nok det svakeste leddet ettersom det ikke finnes noen fullgod oppgradering her.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: info om 900 rallycrossbil?

Legg inn av Edward N812 » 28 jan 2010, 15:28

Retro Racing skrev:.
Behagelig info!
Vet du om det finnes et klart skille, der 4x4 gulv tar over for FWD gulv? Det ville kanskje letta jobben å bytte gulv fra en vectra4x4/calibra over på en ng900, i og med at ng900 skal dele plattform med FWD vectra?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Retro Racing
Innlegg: 2
Registrert: 13 mar 2009, 15:00

Re: info om 900 rallycrossbil?

Legg inn av Retro Racing » 28 jan 2010, 22:57

her er noe greier jeg scanna inn fra haynes for en liten evighet siden;

Bilde


ellers er det kanskje noen bilder herifra som viser bedre;
er ganske tydlig skille

http://www.migweb.co.uk/forums/projects ... oject.html

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: info om 900 rallycrossbil?

Legg inn av Tor N12 » 28 jan 2010, 23:43

Jeg har spekulert litt her for jeg viste jeg hadde sett ng900 med 4x4 fra opel og plutselig så kom jeg på hvor jeg hadde sett det :) Nebrothers i england har gjort dette:

http://www.neobrothers.co.uk/saab-ng900 ... _1140.html

Tydeligvis ingen stooor suksess så de konverterte den til twin-engine:
http://www.neobrothers.co.uk/saab-ng900 ... _1141.html

Noe som heller ikke ble allverdens suksess :mrgreen: Men skikkelig morro at noen er gærne nok til å prøve 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar