Åpent luftfilter på 9-5
Moderator: Moderatorer
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Da har vi lært noe nytt i dag også.. Er ikke tykkelse på rørene før lmm som kan forårsake feilmålinger, men heller endring i luftstrømmen.
Og for dem som har brukt for mye olje på luftfilteret , og sølt til lmm, så tror jeg det er crc som har et eget rensemiddel for akkurat den jobben. Er ikke sikkert man trenger ny lmm.
Og for dem som har brukt for mye olje på luftfilteret , og sølt til lmm, så tror jeg det er crc som har et eget rensemiddel for akkurat den jobben. Er ikke sikkert man trenger ny lmm.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- laesi N1097
- 1.2 bar
- Innlegg: 287
- Registrert: 30 jun 2007, 11:10
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Rensing av LMM er sjeldent noe effektivt, viss man får feil på dem.
Personlig syns jeg innsugslyden på 9-5'en med åpent luftfilter er fæl!!
Hås fresing, lite turbo...
Spar de kronene til tyggis, ingen har vel til nå kunnet dokumentere noe effektøkning med åpent luftfilter vs standard innsug på vanlige standard biler. I tillegg filtrerer de originale filterne mye bedre enn mange andre åpne filter gjør.
Personlig syns jeg innsugslyden på 9-5'en med åpent luftfilter er fæl!!

Spar de kronene til tyggis, ingen har vel til nå kunnet dokumentere noe effektøkning med åpent luftfilter vs standard innsug på vanlige standard biler. I tillegg filtrerer de originale filterne mye bedre enn mange andre åpne filter gjør.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Jo, Utengen dokumenterte 24Nm ekstra med OA, men således var ulempene så store at det ikke var verdt det.laesi N1097 skrev:Rensing av LMM er sjeldent noe effektivt, viss man får feil på dem.
Personlig syns jeg innsugslyden på 9-5'en med åpent luftfilter er fæl!!Hås fresing, lite turbo...
Spar de kronene til tyggis, ingen har vel til nå kunnet dokumentere noe effektøkning med åpent luftfilter vs standard innsug på vanlige standard biler. I tillegg filtrerer de originale filterne mye bedre enn mange andre åpne filter gjør.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Tenkte jeg også skulle svare på dette
Men nei ikke denne gangen
Så kan dere bare lure på hva jeg mener om dette
Ja til +24NM " uten forbehold "
Mvh
Bent





Ja til +24NM " uten forbehold "

Mvh
Bent

Close to your saab,closer to you with Speedparts
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Og over grenseverdiene er over grenseverdiene, og med god margin, så er ikke dette bare positivt.Utengen skrev:Man burde i alle fall vise at man får en effektøkning på 20-25 nm på en standardbil og en stor temperaturøkning på eksostemperaturen, som overstiger grenseverdiene med god margin.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Jeg har også open air på 9-5en min, og også resirkventil. Speedparts sa nå iallefall til meg at jeg bør BYTTE filteret jeg kjøpte (JR) hver 15 000,istede for å vaske det. Men de sa at det kke skulle være noe farlig for motoren :S Så blir litt skeptisk nå dere sier at det skader motoren nå... Har kjørt 8000km med dette nå og har ikke hatt noen problemer med det enda iallefall( annet enn at bile bruker mye olje, men tror ikke dette er grunnen)
Det er iallefall kul lyd.. Men er det mulig å få denne "popoff" lyden uten open air da?
Det er iallefall kul lyd.. Men er det mulig å få denne "popoff" lyden uten open air da?
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Ser den, var også skeptisk til uttalelsen i begynnelsen, men når du leser det utengen har skrevet, og ser fakta bak påstanden så skjønner du også det.Daniel2.3t skrev:Jeg har også open air på 9-5en min, og også resirkventil. Speedparts sa nå iallefall til meg at jeg bør BYTTE filteret jeg kjøpte (JR) hver 15 000,istede for å vaske det. Men de sa at det kke skulle være noe farlig for motoren :S Så blir litt skeptisk nå dere sier at det skader motoren nå... Har kjørt 8000km med dette nå og har ikke hatt noen problemer med det enda iallefall( annet enn at bile bruker mye olje, men tror ikke dette er grunnen)
Det er iallefall kul lyd.. Men er det mulig å få denne "popoff" lyden uten open air da?
Har selv hatt OA i 1.5 år nå ca, ikke hatt problemer før nå(LMM tildekt med noe jeg antar er olje fra filteret), og ikke sett noe av problemet de ellers referer til, men saken er at du ikke trenger OA, og eneste med det er at du får mer lyd, og tro meg, etter 1 år med den er du ***** lei!
Er den lyden verdt risikoen? det får du spørre deg selv...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Nei, lyden er ikke verdt risken, derfor jeg spørr om det er en annen måte man kan få lyden påAndrew N1328 skrev:Ser den, var også skeptisk til uttalelsen i begynnelsen, men når du leser det utengen har skrevet, og ser fakta bak påstanden så skjønner du også det.Daniel2.3t skrev:Jeg har også open air på 9-5en min, og også resirkventil. Speedparts sa nå iallefall til meg at jeg bør BYTTE filteret jeg kjøpte (JR) hver 15 000,istede for å vaske det. Men de sa at det kke skulle være noe farlig for motoren :S Så blir litt skeptisk nå dere sier at det skader motoren nå... Har kjørt 8000km med dette nå og har ikke hatt noen problemer med det enda iallefall( annet enn at bile bruker mye olje, men tror ikke dette er grunnen)
Det er iallefall kul lyd.. Men er det mulig å få denne "popoff" lyden uten open air da?
Har selv hatt OA i 1.5 år nå ca, ikke hatt problemer før nå(LMM tildekt med noe jeg antar er olje fra filteret), og ikke sett noe av problemet de ellers referer til, men saken er at du ikke trenger OA, og eneste med det er at du får mer lyd, og tro meg, etter 1 år med den er du ***** lei!
Er den lyden verdt risikoen? det får du spørre deg selv...

- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Bygg om til åpen dump.Daniel2.3t skrev:Nei, lyden er ikke verdt risken, derfor jeg spørr om det er en annen måte man kan få lyden på? hehe. Men er det noen vits med resirkventilen uten openair da? eller er det like greit og fjerne den også?
Med resirkulerende dumpventil får man ikke noe særlig lyd nesten uansett hva man gjør.
Resirkulerende dumpventil sitter jo orginalt på bilen din, og jeg vil ikke anbefale deg å kjøre uten

N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Har nå hørt at man ikke skal ha åpen dump på disse bilene pga lmm jeg? For da "dumper" man ut lufta som skal komme til lmm... Derfor kjøpte jeg en resirkventil, som speedparts sa jeg måtte ha for a jeg skulle få mer "psss" lyd..Aleks_ skrev:Bygg om til åpen dump.Daniel2.3t skrev:Nei, lyden er ikke verdt risken, derfor jeg spørr om det er en annen måte man kan få lyden på? hehe. Men er det noen vits med resirkventilen uten openair da? eller er det like greit og fjerne den også?
Med resirkulerende dumpventil får man ikke noe særlig lyd nesten uansett hva man gjør.
Resirkulerende dumpventil sitter jo orginalt på bilen din, og jeg vil ikke anbefale deg å kjøre uten
Men kommer til å montere tilbake til luftfilter boks og orginalt luftfilter igjen ganske fort!

- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Åpent luftfilter på 9-5
viewtopic.php?f=12&t=14402Daniel2.3t skrev:Har nå hørt at man ikke skal ha åpen dump på disse bilene pga lmm jeg? For da "dumper" man ut lufta som skal komme til lmm... Derfor kjøpte jeg en resirkventil, som speedparts sa jeg måtte ha for a jeg skulle få mer "psss" lyd..Aleks_ skrev:Bygg om til åpen dump.Daniel2.3t skrev:Nei, lyden er ikke verdt risken, derfor jeg spørr om det er en annen måte man kan få lyden på? hehe. Men er det noen vits med resirkventilen uten openair da? eller er det like greit og fjerne den også?
Med resirkulerende dumpventil får man ikke noe særlig lyd nesten uansett hva man gjør.
Resirkulerende dumpventil sitter jo orginalt på bilen din, og jeg vil ikke anbefale deg å kjøre uten
Men kommer til å montere tilbake til luftfilter boks og orginalt luftfilter igjen ganske fort!
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Jepp, helt riktig. Derfor jeg skrev bygg om til åpen dump.Daniel2.3t skrev:Har nå hørt at man ikke skal ha åpen dump på disse bilene pga lmm jeg? For da "dumper" man ut lufta som skal komme til lmm... Derfor kjøpte jeg en resirkventil, som speedparts sa jeg måtte ha for a jeg skulle få mer "psss" lyd..Aleks_ skrev:Bygg om til åpen dump.Daniel2.3t skrev:Nei, lyden er ikke verdt risken, derfor jeg spørr om det er en annen måte man kan få lyden på? hehe. Men er det noen vits med resirkventilen uten openair da? eller er det like greit og fjerne den også?
Med resirkulerende dumpventil får man ikke noe særlig lyd nesten uansett hva man gjør.
Resirkulerende dumpventil sitter jo orginalt på bilen din, og jeg vil ikke anbefale deg å kjøre uten
Men kommer til å montere tilbake til luftfilter boks og orginalt luftfilter igjen ganske fort!

Kikk forøvrig på linken Paul posta, og denne her, så kan du lese litt om dumpventiler.

EDIT: Det begynner vel å bli nok Offtopic her nå.. Og trådstarter regner jeg med har fått svar nok?
Sist redigert av Aleks_ den 09 feb 2010, 21:15, redigert 1 gang totalt.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 276
- Registrert: 29 sep 2009, 16:17
- Bil: SAAB 9-5
Re: Åpent luftfilter på 9-5
viewtopic.php?f=12&t=14402[/quote]
Ja, ok.. Så da er det ingen måte å få til dette på uten å "ødelegge" motoren med resirk og openair? For å bygge om til åpen dump er ikke noe jeg er kvalifisert til
Ja, ok.. Så da er det ingen måte å få til dette på uten å "ødelegge" motoren med resirk og openair? For å bygge om til åpen dump er ikke noe jeg er kvalifisert til

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Funker ikke med åpen dump på T7 nei!Aleks_ skrev:Bygg om til åpen dump.Daniel2.3t skrev:Nei, lyden er ikke verdt risken, derfor jeg spørr om det er en annen måte man kan få lyden på? hehe. Men er det noen vits med resirkventilen uten openair da? eller er det like greit og fjerne den også?
Med resirkulerende dumpventil får man ikke noe særlig lyd nesten uansett hva man gjør.
Resirkulerende dumpventil sitter jo orginalt på bilen din, og jeg vil ikke anbefale deg å kjøre uten
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Åpent luftfilter på 9-5
Det jeg prøvde å si, uten hellIngvar N629 skrev:Funker ikke med åpen dump på T7 nei!

N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby