
Oljetrykk??
Moderator: Moderatorer
Oljetrykk??
Har en saab 93 01 Mod med dårilg oljetrykk.oljelampe lyser ved nedbremsing mot kryss o.l.Her det noen her som har noe erfaring med dette.Tips mottas. 

- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Et helt typisk fenomen når man har for lite olje på motoren.
Og som de sier for å kjekke seg "over there": Been there, done that!
Hvem har ikke hatt slitt turbo?
Mvh
Johnny
Og som de sier for å kjekke seg "over there": Been there, done that!
Hvem har ikke hatt slitt turbo?

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
1) Oljesystemet har en bypassventil, på tomgang er denne stengt og motoren har rundt 3 bar i oljetrykk.
Når turtallet stiger og oljepumpa får fart på seg stiger oljetrykket. Ved 5 bar så løser bypassventilen ut slik at oljetrykket legger seg på rundt 5 bar.
HVIS bypassventilen (overtrykksventilen) er er "hemmet" - returfjæra er gjengrodd eller at ventilflaten har partikler på ventilflaten slik at den ikke tetter skikkelig, kan det gi dårlig oljetrykk på tomgang. For eksempel hvis du slipper gassen og ventilen ikke tetter raskt nok kan det blinke i lampa.
Med hyppige oljeskift unngår du graut.
2) Sjekk at ledningen til oljetrykksføleren sitter skikkelig, hvis den henger og slenger eller ligger og vakler mot jord kan du få lysende oljelampe i hytt og pine..
3) Samme som de andre, sjekk oljenivå.
Anbefales: montere inn oljetrykksmeter i daschbordet, da får du harde fakta i tillegg til en blinkende lampe.
Når turtallet stiger og oljepumpa får fart på seg stiger oljetrykket. Ved 5 bar så løser bypassventilen ut slik at oljetrykket legger seg på rundt 5 bar.
HVIS bypassventilen (overtrykksventilen) er er "hemmet" - returfjæra er gjengrodd eller at ventilflaten har partikler på ventilflaten slik at den ikke tetter skikkelig, kan det gi dårlig oljetrykk på tomgang. For eksempel hvis du slipper gassen og ventilen ikke tetter raskt nok kan det blinke i lampa.
Med hyppige oljeskift unngår du graut.
2) Sjekk at ledningen til oljetrykksføleren sitter skikkelig, hvis den henger og slenger eller ligger og vakler mot jord kan du få lysende oljelampe i hytt og pine..
3) Samme som de andre, sjekk oljenivå.
Anbefales: montere inn oljetrykksmeter i daschbordet, da får du harde fakta i tillegg til en blinkende lampe.