Parkeringsvarmer 9-5 -06, fjernstyring?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
fpeders
Bil: Saab 9-5 stv 1.9tid aut
Sted: Bodø

Parkeringsvarmer 9-5 -06, fjernstyring?

Legg inn av fpeders » 13 nov 2010, 20:35

Hei

Har søkt høyt og lavt etter en bekreftet sikker løsning på fjernstart av parkerings varmer på min 9-5 tid -06.
Etter å ha sett litt på koblingsskjemaet i WIS har jeg kommet frem til en løsning, men er usikker på om dette påvirker andre ting.

Originalt fungerer det vel slik at varmeren blir aktivert ved at pinne 20 på SID blir jordet og trekker relé nr 409a (87 relé), utgangen fra releet gir spenning på pinne 7 på dieselvarmeren, samt pinne 3 på ACC slik at denne også starter.

Tenkte å bytte ut relé 409a med et 87a relé og koble det slik vedlagt skisse viser.

Har et par betenkeligheter med dette. Sirkulasjonspumpen får strøm fra og blir styrt av ACC, er det noen som vet om det originalt er slik at ACC gir beskjed til SID om å slå av dieselvarmeren hvis det blir feil med sirkulasjonspumpen?
Dette vil jo i så fall ikke virke nå med gsm releet aktivert....
Eller er det slik at det kun er temperatur sensoren i dieselvarmeren som hindrer en eventuell overoppheting i så fall..
Det andre er hvilken funksjon 409b releet har i denne sammenhengen som gir spenning inn på pinne 6 på dieselvarmeren?

Er det noen som har tanker og meninger om en slik løsning, eller er det noen som har en bedre og utprøvd løsning. Målet er i hvert fall å kunne starte den med telefonen....uten å ødelegge noe..

Bilde

MVH Frode

Børre N17
MAX BOOST
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Parkeringsvarmer 9-5 -06, fjernstyring?

Legg inn av Børre N17 » 13 nov 2010, 23:12

Ingen dum ide det der, jeg gjorde noe lignende på en og9-3 som styres på samme måten fra SID'n. Da bare jumpa jeg meg inn på det som tilsvarer pinne 20 på ditt skjema, og jordet den via en RF-remote. Funka som fjell det, man måtte passe på så ikke jeg kjørte for lenge, SID har jo en innebygd timer.
En versjon 2 hadde inkludert en liten timer, men solgte bilen før det ble implementert.

Men jeg ser betenklighetene dine rundt srik.pumpa.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 nov 2010, 23:59

Jeg har ettermontert min Ebersprächer (Webastoen er vel så godt som lik?) og den har jeg koblet mot SID. Slik den fungerer så er all logikk i selve varmeren, dvs den starter ikke dersom det er en feil i systemet, selv om releet forblir jordet. Fungerer ikke varmerne som er originalmontert slik? Noe annet ville forundre meg mye, det må jo være sikkerhetsfunksjoner som gjør at varmeren ikke går hvis f eks sirkulasjonspumpa slutter å virke. Du kan jo nappe ut kontakten til den og prøve...

Når jeg leser teknisk beskrivning for varmeren i WIS så ser det helt likt ut som den jeg har montert i min bil, dvs sirkulasjonspumpa styres av varmerens logikk og klimaanlegget får signal fra varmeren når vannet når en viss temperatur, men det går ikke noe signal fra ACC til varmeren. Jeg har imidlertid ikke WIS for nyere biler enn 2004 på denne maskina, så kanskje det er annerledes på nyere bilers originalvarmere?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

fpeders
Bil: Saab 9-5 stv 1.9tid aut
Sted: Bodø

Legg inn av fpeders » 14 nov 2010, 16:20

Hei

Varmeren som står i min -06 er en originalmontert Ebersprächer D5S, denne har ikke kabel for drift av sirkulasjonspumpe. Jeg er derfor temmelig sikker på at det er ACC som styrer/driver sirkulasjonspumpen, hvis det ikke er noe jeg har oversett da. Sirkulasjons pumpe er vel montert på blant annet V6 og til enkelte markeder for å hjelpe på lav sirkulasjon til varmeapparatet ved lavt turtall, uavhengig av om diesel/bensin varmer er montert...

Snublet over en oversikt i WIS over hvilke bus meldinger ACC og SID sender/mottar, uten at jeg skal si at jeg vet hvordan dette fungerer kan jeg ikke se at sirkulasjonspumpe er nevnt så da er det vel ikke noe problem?
Ingen dum ide det der, jeg gjorde noe lignende på en og9-3 som styres på samme måten fra SID'n. Da bare jumpa jeg meg inn på det som tilsvarer pinne 20 på ditt skjema, og jordet den via en RF-remote.
Fungert indikator lyset i instrument panelet ved denne løsningen, kuttet du ledningen som på vedlagt skisse eller koblet du deg bare inn på den?

Bilde

Tenkte å benytte dette releet "www.gsm-auto.com" noen som har erfaring med produktet?
Dette kan programeres til å stå på i f.eks 30 min så da skulle ikke driftstiden bli noe problem.

MVH Frode

Børre N17
MAX BOOST
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 15 nov 2010, 19:01

fpeders skrev:Fungert indikator lyset i instrument panelet ved denne løsningen, kuttet du ledningen som på vedlagt skisse eller koblet du deg bare inn på den?
MVH Frode
Er ikke indikatorsymbol på og9-3, så den ble bare kobla inn på kabelen fra SID uten noe kutt.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar