Sp?rsm?l ved kj?p av ny 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Sigbjørn

Motorhavari på 1999 9-5 2,0t

Legg inn av Sigbjørn » 08 des 2004, 08:27

Jeg har fått tilbud på en helt ny 2005-modell 2,0t Vector Estate med rabatt og brukbar innbyttepris. Dette er en Vector med aerochassis. Er det noen som vet om den er mye lavere under enn originalt? Må jo kunne bruke bilen på hytteveien også. Prøvde å se på http://www.saab.no, men fant det ikke. Kan jeg eventuelt bestille aerochassis som har original høyde på fjærene?

Jeg regner med at nivåregulering ikke hjelper stort på høyden under bilen (jf. hydractive hos Citroën). Apropos det; er det slik at biler med nivåregulering "setter" seg litt når de ikke går og at de først når fullt trykk etter noen meters kjøring. Vet at Volvo hadde et slikt system i 1997, men det kan jo medføre problemer dersom du må klatre litt de første meterne.

Det er jo fristende å vente til SAAB kommer med 4x4 (helst 9-3, hva?), men det kan jo ta litt tid og rabatten gjelder bare 2005-mod.

Er det noen som har Eberspächer bensinvarmer koblet til SID på sin 9-5 og som vil anbefale det?

Jeg har jo lyktepussere i dag. Er det slik at støtfangeren må holdes helt ren for snø og is med det nye systemet, eller går det greit så lenge spylerne ikke er i bruk? ...og så lenge du ikke kommer borti spylerhendelen på rattet...

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Motorhavari på 1999 9-5 2,0t

Legg inn av Jørgen N237 » 08 des 2004, 09:23

Sigbjørn skrev:Er det noen som har Eberspächer bensinvarmer koblet til SID på sin 9-5 og som vil anbefale det?
Min far har 9-3, har ikke Eberspächer, men elektrisk motor/kupevarmer koblet på SID.. Dette funker greit der.. Det er 3 muligheter til forskjellige tider som kan legges inn i Sid...
Styrer med DAB og AUX

Svenskehandleren

Legg inn av Svenskehandleren » 08 des 2004, 12:04

Det var jo jammen mye info rundt veihusventilasjon på 9-5 på denne "mitt_eget.com" her er en svensk utgave:

http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

PS. Det må jo være noe i dette med 9-5 og motorhavari, kan vel ikke bare være tull????????

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av Aeroild » 08 des 2004, 13:31

Sigbjørn skrev:Jeg har fått tilbud på en helt ny 2005-modell 2,0t Vector Estate med rabatt og brukbar innbyttepris. Dette er en Vector med aerochassis. Er det noen som vet om den er mye lavere under enn originalt? Må jo kunne bruke bilen på hytteveien også. Prøvde å se på http://www.saab.no, men fant det ikke. Kan jeg eventuelt bestille aerochassis som har original høyde på fjærene?
Senker vel 10mm.
Jeg regner med at nivåregulering ikke hjelper stort på høyden under bilen (jf. hydractive hos Citroën). Apropos det; er det slik at biler med nivåregulering "setter" seg litt når de ikke går og at de først når fullt trykk etter noen meters kjøring. Vet at Volvo hadde et slikt system i 1997, men det kan jo medføre problemer dersom du må klatre litt de første meterne.
Nivåregulering gjelder vel kun xenon-lyktene?
Jeg har jo lyktepussere i dag. Er det slik at støtfangeren må holdes helt ren for snø og is med det nye systemet, eller går det greit så lenge spylerne ikke er i bruk? ...og så lenge du ikke kommer borti spylerhendelen på rattet...
Jeg har ingen problemer med lyktepusserne på min 9-3 Vector. Har hatt masse is og snø på fangeren, men har har allikevel spylt i vei. Jeg tipper at lyktespylerne ikke kommer opp fra fangeren dersom motstanden (is og snø) er for stor.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 08 des 2004, 13:38

Sigbjørn skrev:Jeg har fått tilbud på en helt ny 2005-modell 2,0t Vector Estate med rabatt og brukbar innbyttepris. Dette er en Vector med aerochassis. Er det noen som vet om den er mye lavere under enn originalt?...
Sportsunderstellet på 9-5 senker 1 til 2 cm, ikke noe problem på hyttevegen. Bare sørg for at du ikke kjører nedi dype spor, kjør oppå kantene av sporene. Hva skal en med firehjulstrekk når en har SAAB? Kjøp ny 9-5 nå du, tror en kan gjøre svært gode kjøp for tiden.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 08 des 2004, 14:29

Aeroild skrev:
Sigbjørn skrev:
Jeg regner med at nivåregulering ikke hjelper stort på høyden under bilen (jf. hydractive hos Citroën). Apropos det; er det slik at biler med nivåregulering "setter" seg litt når de ikke går og at de først når fullt trykk etter noen meters kjøring.
Nivåregulering er vel regulering bak av høyde når bilen lastes.. Dette er vel bare på estate....
Styrer med DAB og AUX

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 08 des 2004, 15:00

Jeg regner med at nivåregulering ikke hjelper stort på høyden under bilen (jf. hydractive hos Citroën). Apropos det; er det slik at biler med nivåregulering "setter" seg litt når de ikke går og at de først når fullt trykk etter noen meters kjøring.
Airmatic systemet til merce fungerer utrolig bra! Stive og flotte med en gang. Bli også endel høyere, men på saab er det vel bare bak :-x

Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD
Sted: Asker

Legg inn av Edonis » 08 des 2004, 15:20

Sigbjørn, gjør som fattern og slå til på bilen :wink:

Bilen er 10mm lavere enn vanlig, men dette byr ikke på noe særlig problemer. Det eneste du må være litt obs på er å ikke ha alt for stor fart inn mot fartsdumper, og hvis du skal kjøre ned i en garasje så må du også være litt på vakt.

Er det for mye snø og is over lyktepusser-dekselet så tror jeg ikke at den vil komme på, men det er jo det samme med viskere også. er det for mye is og snø der så fungerer jo ikke de så optimalt heller..

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 des 2004, 20:05

Deler opp dette temaet, då opprinnelig tema er longt ifrå det som vert spurt om her.

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 08 des 2004, 23:20

Fastere fjærer, stivere støtdempere og automatisk regulering av bakkeklaringen bak gir bedre kurveegenskaper og sikrere veigrep ved akselerasjon og bremsing, samtidig som bilen holdes horisontal selv med tung last bak eller en stor tilhenger.
Dette står det om sportschassis Aero m/nivåregulering på Saabs hjemmesider. Vi har bestilt ny 9-5 med dette som vi får om 1-2 uker. Vi har vanlig sportschassis på vår 9-5 i dag (1-2 cm lavere enn original) og har til dags dato ikke hat noen problemer med og komme opp på hytta i Sverige. I Sverige får mann kun ”sportschassis Aero m/nivåregulering” når mann bestiller 9-5 Aero Estate, så vi i Norge er ekstra heldige som kan bestille dette samme åssen 9-5 Estate vi bestiller :P
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Svar